סיון (שם בדוי) פנתה להוריה וביקשה לשוחח עם איש טיפול בשל פחד להתגייס לצה"ל. כשהגיעה לשיחה היא נראתה מותשת כאילו לא ישנה לילות רבים. סיון סיפרה לי שהיא מאוד רוצה להתגייס אבל פוחדת שלא תצליח להתמודד.
לילות רבים היא לא מסוגלת לישון וסובלת מסיוטים. כששאלתי אותה מהם אותם סיוטים והיא השתתקה. דממה השתררה בחדר והבנתי שהיא זקוקה לזמן כדי לבטא את הדברים.
השתיקה התארכה. ראיתי שהיא מתלבטת כיצד לומר את הדברים. לבסוף היא פלטה: "לפני שנתיים תקף אותי מישהו". ואז עצמה את עיניה.
דמעות החלו לזלוג במורד לחייה.
במהלך המפגש סיפרה סיון שעברה אירוע של תקיפה מינית קשה. היא טענה שהרגישה אשמה כי בילתה עם צעיר שלא הכירה, בלי ידיעת הוריה.
1 צפייה בגלריה
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
"הייתי באילת עם המשפחה והתחיל איתי צעיר חמוד", היא אומרת. הוא היה בן גילה והם הלכו לטייל ביחד על החוף.
"הייתי תמימה", היא אומרת, "לא תיארתי לעצמי שהוא עלול לפגוע בי. אבל פתאום, בפינה חשוכה, זה קרה".
היא חזרה לחדר במלון, נעלמה אל תוך המקלחת ולא סיפרה דבר להוריה, כי פחדה מתגובתם. "רק חברה אחת שלי יודעת על זה", היא אמרה, "מלבדה לא סיפרתי לאף אחד. קיוויתי שאצליח להעלים את זה מהמחשבות".
מאז האירוע הקשה סיון הסתגרה, התבודדה וצמצמה את קשריה החברתיים. להוריה הסבירה שהיא רוצה להתרכז בלימודים. הם היו מרוצים מהשינוי שחל בה ולא שאלו דבר.
התקיפה גרמה לסיון לאבד אמון באנשים. חרדה תמידית מפניהם מלווה אותה, ובמיוחד מגברים. המחשבה שתצטרך להתמודד בצבא מול גברים בני גילה ומבוגרים יותר, במיוחד כאלה שאינה מכירה, מעוררת בה את החרדה שמא יפגעו בה שוב.
לעיתים אירועים טראומטיים שלא טופלו, לא עובדו והודחקו טרם הגיוס, צצים ועולים כשצה"ל נוקש על הדלת. המחשבה על מקום חדש, עם חוקים, כללים, התמודדויות ואנשים חדשים, מציפה את הצעיר והצעירה ומעוררת שדים מרבצם.
הגיוס ממילא מצריך כוחות ואנרגיה, הנדרשים להתמודדות עם השינוי שהוא מחולל בחיים ולהסתגלות עם מאפייני השירות הצבאי. על אחת כמה וכמה נדרשים כוחות נוספים, כשמדובר בהתמודדות עם אירוע טראומטי והשלכותיו.
אין ספק שהתערבות טיפולית היא חשובה ביותר במקרה של סיון ושל מקרים דומים לשלה. נקודת הזמן לטיפול היא קריטית טרם הגיוס. היא תאפשר לצעירים שחוו טראומה להתמודד באופן אחר ושונה עם הקשיים הספציפיים הקשורים בגיוס לצבא.
מאיה שטיין, רס"ן (במיל'), קב"נית (קצינת בריאות נפש), עו"ס קלינית, פסיכותרפיסטית מוסמכת, מטפלת במתבגרים ובהכנתם לגיוס לצה"ל. 052-3388957