"בכל פעם כשהחבר שלי נמצא אצלי, ונכנס למקלחת או לשירותים, אני בודקת לו את הנייד כדי לראות אם הוא מתכתב עם מישהי חוץ ממני. אני עושה את זה אבל סובלת מזה", אמרה רעות (שם בדוי). "אני נורא אובססיבית לחבר שלי".
למה את בודקת לו את הנייד, את לא סומכת עליו, שאלתי את רעות, והיא מיהרה להשיב, "אין לי סיבה שלא לסמוך עליו, אבל אני לא יכולה להתגבר על זה".
ביקשתי ממנה להרחיב ולתאר את מערכת היחסים ביניהם.
1 צפייה בגלריה
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
רעות סיפרה שהם כבר שמונה חודשים ביחד, שהקשר בינם קרוב ושיש להם אהבה גדולה.
"לפני חודש הייתה לנו מריבה ענקית והוא אמר לי שאני חונקת אותו", היא אמרה. "מאז הפסקתי להציק לו והיחסים בינינו נרגעו, אבל זה אוכל אותי מבפנים. אני משתגעת ממחשבות".
ביקשתי מרעות שתיתן דוגמא למחשבה שמקשה עליה.
"לפעמים אני מתקשרת אליו והוא נמצא בשיחה אחרת. אני מחכה שיחזור אליי, ואם הוא לא חוזר תוך כמה דקות, אני מתחילה להתעצבן ומדמיינת שהוא מדבר עם בנות אחרות".
למה, שאלתי.
"אני לא יודעת", הודתה רעות, "אבל אני חושבת על זה.
האם שמעת אותו מדבר עם אחרות, שאלתי.
רעות השיבה בשלילה, אבל הוסיפה: "בנות שעושות לו לייקים על תמונות שלו בפייסבוק מטריפות אותי. גם כשהוא לא קורא לי בשם החיבה שנתן לי, אני מתעצבנת".
מאז הריב שפרץ ביניהם, היא שומרת הכל בבטן, "אבל אני חוששת שיום אחד אני פשוט אשתגע מהמחשבות, מה הוא עושה ומתי, ואז ויצטרכו לאשפז אותי".
"הוא הקשר הכי רציני שהיה לי ואני באמת אוהבת אותו ולא רוצה להרוס רק בגלל שאני אובססיבית לגביו. איך אוכל להשתחרר מההרגשה הזו?".
אז מה עושים כדי לשנות את המצב?
רעות הבינה שלמחשבות הטורדניות אין אחיזה במציאות. החבר שלה לא מעוניין באחרות, וכדי שהקשר יהיה בריא עליה לקחת על עצמה מספר התחייבויות.
ההתחייבויות נועדו לסגור את הפער בין ההבנה בראש, ליישום של ההתנהגויות שלה ביומיום.
תחילה התחייבה להוריד את רמת העיסוק בנושא. סיכמנו שבכל פעם שעולה מחשבה אובססיבית שלילית, היא תחליף אותה במחשבה חיובית.
רעות הסכימה שלא לגעת בנייד של החבר שלה. היא קיבלה החלטה שלא תבדוק עוד את ההודעות והשיחות המתקבלות ולא תכנס לעמוד הפייסבוק שלו כדי לחפש את הלייקים שקיבל.
בהתחלה היה לה קושי לוותר על הבדיקות לגמרי, אז החלטנו שהיא תוריד את המינון לפעמיים ביום, עד שתפסיק לחלוטין.
ברגע שתרגיש מספיק בטוחה ותחוש שאין לה ממה לחשוש, היא תפסיק לבדוק. זה לקח זמן, אבל היא אכן הפסיקה.
מחויבות נוספת שרעות לקחה על עצמה: להעצים את הטוב שקיים במערכת היחסים שלהם, כדי שהעיסוק בחסר יילך ויפחת, המחשבות על מה שעלול לקרות ייעלמו והמחשבות על הטוב, השמחה והאהבה יגברו.
שרון בן דור, מטפלת רגשית בשיטת NLP , puni8@walla.com
054-2520015