גל נמצא בטיפולי כשלוש שנים, עוד מהיותו בן 15. היום הוא בכיתה י"ב, אבל העבודה איתו החלה כשעבר לתיכון ונקלע למצב קשה של דחייה חברתית בשל היותו בת. כן, גל היה (או הייתה) בעבר ליאת.
ליאת הגיעה בזמנו לטיפול ותוך כדי תהליך העבודה המשותף דיברה על קונפליקט בזהות המינית. לפעמים אני מרגישה יותר בן מאשר בת, היא אמרה. יותר מאוחר, כהמשכנו להעמיק את הטיפול, התחושה כבר הייתה נחרצת יותר. "אני בן, לא בת", היא קבעה.
1 צפייה בגלריה
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
ליאת סיפרה שהיא מרגישה שנולדה בטעות כנקבה. בתוך תוכה לא חשה בנוח עם הזהות המגדרית כאישה. השיחות שלנו נסבו על החשש והחרדה לחיות בזהות מגדרית כגבר.
היא הייתה מאד מבוהלת כי חששה מתגובות המשפחה, האחים והסביבה החברתית ואף ביטאה את רצונה להתאבד.
מתן לגיטימציה לתחושות, הזכות לחיות חיים מאושרים והעברת מסר של נורמליזציה הביאו את ליאת למצב נפשי מחוזק יותר.
היא החליטה לספר לאחים הגדולים שלה - ומשם הדרך לשיחה מלב אל לב עם הוריה הייתה קצרה.
את ליאת ליוויתי בתהליך היציאה מהארון והגדרתה המגדרית החדשה בשם "גל".
חשוב לדעת שאצל מרבית האנשים יש הלימה בין המין הביולוגי שלהם לבין המגדר המיוחס להם מצד הסובבים אותם (ומכאן גם הלימה בין הזהות המגדרית שלהם למין הביולוגי שלהם).
על פי הערכה, כשלושה אחוזים מהאוכלוסייה חשים תחושת חוסר התאמה (בעוצמות שונות) בין המין הביולוגי לזהות המגדרית.
טרנסג'נדר הוא מונח הכולל קשת רחבה של זהויות הקשורות לחוסר ההלימה ולהתנהגויות שאינן תואמות בין היות האדם זכר או נקבה, לבין התחושות המגדריות שלו או שלה.
כבר כשהייתה בגן ליאת הרגישה לא בנוח עם היותה בת, עם גופה ועם המשחקים שאיתם ציפו ממנה לשחק. היא חיפשה כל הזמן דרך להגיד למשפחתה שהיא בן ולא בת.
היא שיחקה עם הבנים, התלבשה כמו בן ודיברה מדי פעם בגוף זכר. לבסוף החליטה לשנות את שמה ל"גל", מה שהביא לידי ביטוי את התנועה הדינמית בחייה מבת לבן או מאישה לגבר.
הקושי תפס אותה במלוא עוצמתו כשהחלו הליכי הגיוס. אז התלבט גל איך לפנות לצבא. החשש ממה שצפוי לו היה גדול.
בעבר צה"ל לא גייס לשורותיו טרנסים. בשנים האחרונות המגמה השתנתה לחלוטין. כיום אנשי טיפול כקב"נים ורופאים עוברים השתלמויות בתחום ונוצרות דרכי פעולה חדשות לטובת גיוס טרנסים.
גל רצה לראות את עצמו כמ"כ טירונים. על המקום הזה הוא נלחם ושלח מכתבים רבים טרם גיוסו.
הוא הגיע לשיחה עם קצינה בכירה המרכזת את נושא שירות הטרנסים בצה"ל, סגנית יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים (יוהל"ן) וראש ענף קידום מגדרי. היכרות וליווי מצידה יכולה להגדיר את ההתאמות הדרושות לליאת בגיוסה כגבר.
חשוב לדעת כי גם המערכת הצבאית ה"מרובעת" יכולה לגלות גמישות. אין הנחיות מדויקות של המטכ"ל, אך הצבא צועד קדימה ורוצה לגייס את כולם ולכן מקדיש חשיבה ומשאבים רבים לתפור חליפה לפי מידה.