בימים גשומים וקרים רובנו מעדיפים להסתגר בבית החמים, אך יש אנשים רבים שגם את המעט הזה אין להם. קשישים, חולים ומשפחות דלות אמצעים מבת ים שלא מצליחים לתחזק את ביתם כראוי, נאלצים להתמודד בימי החורף עם קשיים רבים. מספר חשמלאים מחולון החליטו לעשות מעשה.
קובי טאבק וחיים נאוי (24) מחזיקים בשותפות בעסק לחשמל. בתקופה האחרונה, ובעזרתו הרבה של הרב מאיר אבוטבול (העומד בראש בית משיח בדרום בת ים), הפיצו כי בכוונתם לסייע בעבודות חשמל לכל מי שזקוק ולא יכול להרשות לעצמו, ובימי החורף הם מוצפים בפניות. "תמיד יש לאנשים בעיות חשמל אבל בימי החורף זה יותר מורכב", מסביר טאבק. "יש הרבה דירות ישנות בחולון ובבת ים ואנשים מבוגרים או משפחות ללא יכולת כלכלית הרבה פעמים לא יכולים להרשות לעצמם את התחזוקה. יש גם הרבה מנורות חיצוניות שחשופות למים וגורמות לבעיות ואלו דברים שמתרחשים יותר בחורף".
1 צפייה בגלריה
טאבק ונאוי. "הפרנסה מגיעה לבד" | צילום פרטי
טאבק ונאוי. "הפרנסה מגיעה לבד" | צילום פרטי
טאבק ונאוי. "הפרנסה מגיעה לבד" | צילום פרטי
(צילום פרטי)
טאבק עוסק בתחום כבר שמונה שנים. לפני שלוש שנים הצטרף אליו נאוי, חייל משוחרר שהוציא תעודת חשמלאי במסגרת לימודי עתודה לפני השירות הצבאי ויחד הם החליטו למנף את העסק שלהם לעשיית טוב.
"אנחנו זמינים כל הזמן, כי כשאישה ערירית נתקעת בלי חשמל באמצע הלילה השעה לא משנה לנו - אנחנו מתייצבים", מספר טאבק. "שנינו גדלנו בבתים שבהם חינכו אותנו שתמיד צריך להיות בצד הנותן, שפרנסה זה בידי שמיים ושעוד שעה של שינה לא שווה כלום אם אתה יכול לעשות בזמן הזה טוב. אשתי כבר רגילה, היא תומכת ומפרגנת גם כשאני נאלץ לצאת באמצע הלילה ולהשאיר אותה לבד עם הילדים, זאת הדרך שלה גם לתרום".
עם עומס הפניות מגיעים לא מעט סיפורים מרגשים, שבסוף היום קשה להשאיר אותם מאחור. "כל אדם קשה יום שמקבל סיוע בחינם מרגש אותנו", אומר נאוי, "אבל היה השבוע מקרה שממש השפיע עלי. אדם כבד שמיעה כבן 80 בבת ים, הגענו לדירה שלו והיא היתה מאוד מוזנחת. הבנו שהוא ערירי ומתקשר עם אנשים באמצעות שיחות וידיאו.
"כל התקשורת נעשתה עם הידיים ותוך כדי עבודה הבנתי שכל אדם יכול להגיע למצב שלו, שמחר אני יכול למצוא את עצמי בדיוק כמוהו וזה רק דרבן אותי לא לקחת כסף מאנשים במצבו, כי אין לדעת מה מחכה לנו בעתיד".
טאבק: "היום יש לנו ומחר אין לנו, לאחרונה הייתי אצל ניצול שואה, הוא הזמין אותי כמו כל איש מקצוע, לא בהתנדבות, תוך כדי עבודה שיתף אותי בסיפור חייו כניצול שואה. אחרי הדברים שהוא עבר לא הייתי מסוגל לגבות ממנו כסף, לפעמים אני אומר שאני הולך להביא את החשבוניות מהרכב ונעלם, לא מסוגל לקחת כסף מאנשים שעברו דברים כאלו".
ומה עם הפרנסה?
"הפרנסה מגיעה לבד. לא נתעשר מלקחת כסף ממי שאין לו. בורא עולם מפרנס אותנו אז אין לנו טיפת חשש".