אני זוכרת את הימים שבהם הייתי הולכת עם שתי הבנות הקטנות שלי לסופר. זו הייתה חוויה מאתגרת במיוחד. את הבת הקטנה הייתי מכניסה לתוך העגלה ונותנת לה לשמור על הדברים ולסדר אותם. את אחותה הגדולה הפעלתי במציאת דברים שאנחנו צריכות.
היום, למרבה המזל, כבר אפשר לעשות הזמנות באינטרנט ולחסוך את החוויה. ועדיין, יש המון הורים שמוצאים את עצמם בסופרמרקט עם הילדים.
את מחירו של האירוע אתם משלמים בקופה (אמא, תקני לי במבה, אמא, אני חייב קרמבו), אבל אם כבר הגעתם איתם, וגם התרציתם לקנות דברים שלא היו ברשימה, נסו למנף את העניין. כי הסופרמרקט הוא זירה מצוינת, שבה אפשר ללמד את הילדים כמה דברים על צרכנות חכמה.
1 צפייה בגלריה
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
אז הנה כמה טיפים מניסיוני, שאותם תוכלו ליישם בין מדפי החלב לאזור הממתקים:
הרשימה: הכינותי מראש
הכינו עם הילדים רשימת קניות או לפחות שתפו אותם בדברים שחסרים בבית וצריך לקנות. בסופר עצמו תנו להם להחזיק את הרשימה שהכנתם וציידו אותו גם בעט לסימון המוצרים שכבר בחרנו. בדרך הזאת תעבירו מסר, שכדאי להכין רשימה מסודרת כדי לקנות מה שצריכים, ולא להתפתות לכל דבר שרואים.
ההסכם: שניים גג
עשו מראש הסכם עם הילד, שהוא יכול לבחור שני פריטים שאינם ברשימה, והם לטובת כלל הבית. חשוב שילדים יבינו שקניות בסופר זו הוצאה בסיסית עבור כל המשפחה, והמוצרים האלו מאפשרים לנו לחיות בשגרה.
המשימות: מי ימצא בזול
הראו לילדים את הבדלי המחירים בין מוצרים דומים של חברות שונות. שלחו אותם ל"משימות מיוחדות", לבדוק פערים במחירים של מוצרים אחרים. זו גם יכולה להיות חוויה נחמדה של הילדים וגם למידה חשובה.
המבצעים: השחר או נוטלה?
חשוב להרגיל ילדים כבר מגיל צעיר לצרוך מוצרים דומים שנקנו בהתאם למבצעים השונים. זה לא רק מעודד לצרכנות נבונה יותר, אלא מפתח מיומנות חשובה לחיים של גמישות (בכל מחנה קיץ בצופים אני מופתעת לגלות שיש ילדים שלא מסכימים לאכול שוקולד השחר, כי הם אוכלים רק נוטלה).
נצלו את הקנייה המשותפת בסופר, והציגו לילדים צורות שונות לחיסכון בעלויות. למשל: אם קונים גבינה צהובה במשקל נשלם פחות בהשוואה לחבילה ארוזה.
המיקום: תתכופפו קצת חמודים
ערכו יחד איתם תרגיל בהתכופפות ובעמידה על קצות האצבעות: כך תראו להם שיש מוצרים כדאיים יותר, שמונחים במדפים התחתונים או העליונים (ולאו דווקא מול העיניים). הסבירו להם שמטרת המשווק היא שלא נשים לב וניקח מה שמולנו, וששווה לחפש את החלופות שמתחת ומעל.
המשקל: מה המחיר ל-100 גרם?
ויש גם תרגיל חשבוני פשוט: הסבירו להם שחשוב לשים לב למשקל החבילה. יתכן שהמחיר זהה אבל הכמות שונה, לכן כדאי לחשב על פי התמחור המסומן (מחיר ל-100 גרם).
המרכיבים: לקרוא את האותיות הקטנות
גם שיעור קצר בבריאות יכול לבקר אתכם בסופר: למדו אותם להתבונן בטבלת המרכיבים, כדי לדעת מה מכיל המוצר ומה הם מכניסים לפה. כדאי להדגיש שהמרכיב שמופיע ראשון הוא זה שכמותו הגדולה ביותר במוצר.
הקופה: מי צריך את זה?
כשאתם מגיעים לקופה, מגיע יחד אתכם השיעור האחרון: הניסיון למכור לכם מוצרים במבצע, שלעיתים הם לא באמת שווים ואתם לא ממש צריכים אותם. למדו אותם שנכון להיענות למבצעים הללו רק אם הם עונים על צורך אמיתי, כי פעמים רבות מדובר בפריטים שימצאו את דרכם לפח.
התשלומים: שגרה או חריגה?
ואחרון חביב: התשלום. הסופר הוא מקום מצוין להסביר לילדים מה פירוש "לשלם בתשלומים" ומתי זה כדאי. הסבירו להם שקניית מזון היא צריכה שוטפת, לכן לא נכון לקנות אותה בתשלומים - לעומת רכישה של ספה או מחשב, שהיא הוצאה חריגה, ויש הגיון לחלק אותה לתשלומים.
עדנה קורן, אמא לארבע בנות, מנכ"לית אודם, חברה לפיתוח עובדים ומנהלים, שעוסקת גם בהכשרה בעולם החינוך. http://www.odem4u.co.il/השתלמויות-למורים