איך יראו ישובי הנגב והגליל בשנת 2040? התוכנית השאפתנית שמוביל יו"ר קרן קימת לישראל, דניאל עטר, כבר קורמת עור וגידים עם הבטחה לשנות את הדמוגרפיה הישראלית ולהפוך את הפריפריות בצפון ובדרום למרכזי הייטק וטכנולוגיה בין-לאומיים.סטארט-אפ ניישן בפריפריה. קק"ל, תחת הנהגתו של עטר, מתאימה את ייעודה המקורי למציאות העכשווית של ישראל.
"זה לא סוד שיש פערים הולכים וגדלים בין תל אביב לבין הפריפרייה, בריחת מוחות מהצפון והדרום לעבר המרכז ולכן, לאחר ניתוח שווקים וצרכים יצרה קק"ל את תכנית "רילוקיישן ישראלי – קק"ל בונה את ארץ המחר" שמטרתה לעשות מהפכה אמיתית שתביא אוכלוסיות חזקות ליישב את הנגב והגליל" אומר עטר.
2 צפייה בגלריה
בית קק"ל למצוינות. צילום: ישראל פרץ, ארכיון הצילומים, קק"ל
בית קק"ל למצוינות. צילום: ישראל פרץ, ארכיון הצילומים, קק"ל
בית קק"ל למצוינות. צילום: ישראל פרץ, ארכיון הצילומים, קק"ל
"הנגב והגליל יהפכו למרכזי הייטק מובילים ולחלק בלתי נפרד מהתעשייה הטכנולוגית. המטרה היא לרתום את כל הגורמים הרלבנטיים על-מנת להביא עד לשנת 2040 עוד מיליון תושבים חדשים לנגב וחצי מיליון תושבים חדשים לגליל ולהפוך את האזורים האלו למרכזי היי-טק מובילים ולחלק בלתי נפרד מהתעשייה הטכנולוגית. זהו תהליך דמוגרפי שעולה בקנה אחד עם הצורך בחיזוק בפריפרייה מצד אחד ויצירת מקומות עבודה מתקדמים ואטרקטיביים מצד שני".
מה לקק"ל ולהייטק?
"קק"ל מציינת את שנתה ה-120. בפרקי זמן שונים עיקר העיסוק היה בגאולת אדמות, עם השנים התווספו עוד נדבכים, כגון טיפול ביערות, פתרון לבעיית המים, פיתוח החקלאות. עכשיו זה הזמן לעבור לשלב הבא. אנו מתאימים את הארגון, שתפקידו לסייע למדינת ישראל, לצרכים העכשוויים של מדינת ישראל. חיזוק הפריפריה באמצעות הייטק זה היעד המשמעותי ביותר שאנו חושביים שיש לקדם וזאת כמובן לצד המשך הפעילות הענפה שאנו עושים במגוון תחומים אחרים ושגם הם כמובן מתרכזים גם היום בפיתוח הפריפריה".
איך עושים את זה?
"קודם כל מתחילים בחינוך. התחלנו בפרוייקט בתי קק"ל למצויינות, בתים בפריפריה שמטרתם לעודד את התלמידים לעסוק בלימודים טכנולוגיים והישגיים ולסייע להם במקצועות הליבה. התחלנו גם בשיתוף פעולה עם חיל המודיעין כדי לעודד את הצעירים בפריפריה להגיע לשם. היום, רק כ-2% מהמשרתים בחיל מגיעים מישובי הפרירפרייה וזה דבר בלתי נתפס. כדי להשאיר את הצעירים בנגב ובגליל יצרנו גם מלגות לסטודנטים שכוללות גם מגורים וגם שילוב במקומות עבודה כבר בתקופת הלימודים. השלב הבא, שגם הוא כבר מתרחש במקביל, מטרתנו להניע קהילות הייטקיסטיות לבוא לפריפרייה".
2 צפייה בגלריה
תלמידי בית קק"ל. צילום: ישראל פרץ, ארכיון הצילומים, קק"ל
תלמידי בית קק"ל. צילום: ישראל פרץ, ארכיון הצילומים, קק"ל
תלמידי בית קק"ל. צילום: ישראל פרץ, ארכיון הצילומים, קק"ל
מרכזי החדשנות של קק"ל
לקק"ל כ-1,000 דונם סמוך לאזור התעשייה בר-לב שיוכשר כולו לאזור תעשייה הייטקיסטי עם יחידת מחקר ופיתוח של חברה בינלאומית גדולה שכבר מתעניינת בהקמת משרדיה באזור, מפעלים בתחומי ההייטק וגם חממות סטרטאפ. "כדי לייצר מציאות חדשה, אנחנו נספק לאותן חברות לא רק את הטבע ונופי הגליל אלא גם תנאים טובים כדי שיהיה להם שווה להגיע לכאן. היעד הוא 160,000 עובדי הייטק בפארק התעשייה החדש".
רק לאחרונה, כחלק מועידת המשפיעים של חברת החדשות שבה הציגה קק"ל את תכניתה לישראל 2040, , כינס דניאל עטר מפגש בו ישבו למעלה מ-30 מבעלי חברות ההייטק המובילות בישראל שגילו רצון להשתלב בתוכנית הלאומית של קק"ל. בקרוב, כבר יגיעו לגליל כ-1,000 סטונדטים יהודים מרחבי העולם שילמדו כאן הנדסה, מחשבים ומדעים מתקדמים.קק"ל מעוניינת לרתום להצלחת הפרוייקט את כל הגורמים הרלבנטיים האפשריים לרבות , ממשלת ישראל, האקדמיה, צה"ל והמגזר העסקי בארץ ובעולם. בזכות יכולות הביצוע של קק"ל, המשאבים, הראייה האסטרטגית, הניסיון בהתיישבות והקשר ליהדות התפוצות נראה שמפת הייטק הישראלית לשנת 2040 תראה אחרת לגמרי. מסכם עטר.
ת"ז קק"ל
מאז רכישות הקרקע הראשונות בארץ ישראל 20 ועד היום פועלת קרן קימת לישראל (קק"ל) בשם העם היהודי ולמענו כנאמן העם היהודי על אדמתו בארץ ישראל.
אחראית לכ- 1,500,000 דונם יער וחורש טבעי ברחבי ישראל.
מסייעת למשק המים הלאומי על-ידי בניית למעלה מ-230 מאגרים וסכרים ברחבי הארץ המספקים 70% ממי החקלאות הישראלית.
קק"ל התקינה למעלה מ-1,000 חניונים ביערות ובפארקים, בהם חניוני נופש פעיל. היערות וחניוני הנופש פתוחים לקהל 24 שעות ביממה ומשמרים את יפי הארץ ומשאביה עבור דורות העתיד. יערות קק"ל הם אכסניה לקשת פעילויות רחבה: רכיבה על אופניים, הליכה ברגל וריצה בין העצים, פיקניק נינוח והשתתפות באירועים בחיק הטבע.
קק"ל שואפת להצמיח את דור המנהיגים של המחר באמצעות פעילויות ותכניות חינוך חווייתיות ומגוונות, המשתלבות בכל מסגרות החינוך.
קק"ל מסייעת לישראל לשמר את מעמדה המתקדם בתחומי החקלאות והכלכלה באמצעות מימון מחקרים יישומיים. ומשתפת פעולה עם 2,100 מוסדות חינוך ומחקר.