מוזיאון בת ים לאמנות ייפתח מחדש למבקרים ב-6 ביוני 2020, עם תערוכת יחיד של האמן אלי פטל - ״מאז החלו המדידות״. התערוכה אמורה הייתה להיפתח ב־19 במרץ 2020, אולם יומיים לפני המועד הוכרז סגר כללי על תושבי ישראל בחסות מגפת הקורונה העולמית, והמוזיאון נסגר לאלתר. במשך חודשיים עמדה התערוכה קפואה בזמן, במצב של השהייה, ולא היה ברור מה יעלה בגורלה.
זוהי תערוכת היחיד הראשונה של אלי פטל בישראל לאחר 10 שנים של הפסקה מתודית, מתוכן כיהן כראש המחלקה לאמנות בבצלאל במשך שתי קדנציות רצופות. בתור אמן צעיר, פטל היווה אחד מסמלי אמנות ״שיח הזהויות״ ושם את מזרחיותו מתחת לזרקור עדין ועוצמתי. כעת פונה פטל אל שאלת ההכלה: מה מכילה זהות ומה היא מוחקת? האם לתכולה יש אפשרות לשנות את המיכל ואת תפקידו? מה מקומה של אמנות ומה תפקידו של הדימוי במשחק רב המפסידים הזה? מה עוד אמנות יכולה לעשות?

2 צפייה בגלריה
מסכה, 2020
מסכה, 2020
מסכה, 2020
(צילום: אלי פטל)
מוזיאון בת ים לאמנות נבנה ב-1961 כביתן ברוטליסטי מרחף. חלל הכניסה היווה המשך טבעי של הפארק המקיף אותו, והזמין את העוברים ושבים פנימה, בעוד המעגל החיצוני היה למרחב מקורה, שהֵצֵל על היושבים בו. במעלה המדרגות נפרסה קומת התצוגה כספירלה רחבת ידיים, מוארת באור טבעי. אולם, לפני כעשרים שנה נסגרו קירותיו החיצוניים של הביתן, חציצות פנימיות נבנו בקומה העליונה והחלונות נאטמו.
פטל עוסק בתערוכתו ביחסים שבין פנים לחוץ ובין הסטודיו לחלל התצוגה. המהלך הראשון שתכנן לבצע עם היכנסו לחלל היה פתיחת החסימות: הוא שבר רבות ממחיצות הגבס בקומה העליונה ופער לרווחה את החלונות. פטל הכין את החלל לקראת קבלת גוף עבודות חדש ובמקביל יצר את העבודות מתוך שאיפה להפוך את המוזיאון ליחידת הכלה אחת, שלמה ופתוחה.
התערוכה מתבססת על כ־ 30 עבודות בפורמט דיוקן, הנאמן לפרופורציות של מסך טלפון סלולרי. ניתן להגדיר אותן כמראות וכהשתקפויות של הנעשה במרחב העבודה היומיומי של האמן: הסטודיו, הרחובות הסמוכים לו והשוק השוכן בקרבתו. במובנים רבים, זוהי התערוכה החילונית ביותר של פטל עד כה, כלומר כזו העוסקת בחולין. בד בבד הוא מתייחס בה אל היומיומי בחרדת קודש. בעוד שבימינו ההתבוננות בעולם נעשית, על פי רוב, באמצעות דימויים על גבי מסך, כלומר באופן דו-ממדי, פטל מבקש לצקת תוכן וחומר אל תוך הדימוי באופן שיהפוך אותו לכלי קיבול בעל עומק, המסוגל להכיל חומרים שונים מכפי שמבשרת חזותו, שהרי ממד העומק הוא המבדיל בין דו-ממד לתלת-ממד.
2 צפייה בגלריה
שלח את עמי, 2020
שלח את עמי, 2020
שלח את עמי, 2020
(צילום: אלי פטל)
בעולם רב-ממדי, חלל המוזיאון אף הוא הופך למְכל, שדרכו משתקף ממד הזמן: זמן הצפייה והשהייה. פטל אומד ומודד: זמן, מרחק, מקום ועומק; דופק, כסף, גובה, חומר; מעמד, ערך, זיכרון, משך וכיוצא באלה. הוא מתבונן במציאות מתוך שאיפה לרדת לעומקה, ולגלות את הנבואה שכבר גלומה בה.
סיורים בתערוכה עם האוצרת הילה כהן-שניידרמן יתקיימו ב- 20.6.20 וב- 24.6.20 בשעה 12:00.
מוזיאון בת ים לאמנות ע"ש בן ארי. סטרומה 6, בת ים. שעות פתיחה - שלישי: 10:00-14:00, חמישי: 16:00-20:00, שישי: 10:00-14:00, שבת: 10:00-14:00.