ביום העצמאות ה-70 של מדינת ישראל (חמישי, 19.4) משרד התרבות והספורט והמועצה לשימור אתרים פותחים דלתות ב-70 אתרי מורשת שמספרים את סיפורה של הארץ על פני ציר זמן ארוך במיוחד, מימי בית ראשון, דרך ימי המנדט הבריטי, מלחמת העצמאות ועד ימינו בהווה.
המטיילים שיגיעו ביום העצמאות יוכלו להנות מחידונים ומשחקים לכל המשפחה, פעילות חתימה על מגילת העצמאות, סיורים מודרכים, תצפיות מרהיבות, משחקי בריחה ומחשבה, מציאות רבודה, סדנאות יצירה ועוד פעילויות רבות.
רשימת האתרים הפתוחים
דרום
ניצנים – יד לאשה הלוחמת: הפנינג משפחתי מיוחד, עם "סיפורו של מקום" - על ה"ארמון" ועל קרב ניצנים בתש"ח. סיורים ייצאו בכל שעה עגולה בין השעות 13:00-9:00.
המוזיאון הפתוח – נגבה: קיבוץ נגבה הוקם ב-1939 כתגובה ציונית לספר הלבן (1939) ולחוק הקרקעות הבריטי (1940), וגבר על קשיי הקרקע והסביבה. בתש"ח, התחוללו באדמות נגבה קרבות קשים, בהם נפל מפקדה יצחק דובנו ("יואב") בהפצצה. האתר יהיה פתוח בין השעות 10:00-14:00, הדרכות בכל שעה עגולה.
6 צפייה בגלריה
יד מרדכי, אתר שיחזור הקרב. צילום: גלעד קוורלציק
יד מרדכי, אתר שיחזור הקרב. צילום: גלעד קוורלציק
יד מרדכי, אתר שיחזור הקרב. צילום: גלעד קוורלציק
מוזיאון "משואה לתקומה" – יד מרדכי: תיירות קיבוץ יד מרדכי מזמינה אתכם לציין את יום ההולדת ה-70 לישראל בביקור באתר שחזור קרב תש''ח המחודש. בואו ללמוד ולהכיר את תולדות הקרב, לרוץ בתעלות ההגנה והקשר, לטפס על טנקים וליהנות מחוויה קיבוצית ייחודית.
מוזיאון המים והביטחון – ניר עם: אתר ייחודי בתחומו העוסק בתולדות ההתיישבות היהודית בנגב. הביקור במוזיאון יספק למבקרים הצצה ייחודית בתהליך ההתיישבות, המים, החקלאות ומלחמות ישראל בנגב משנות ה- 30 ועד ימינו.
6 צפייה בגלריה
צריף בן גוריון. צילום: חנן אפשטיין
צריף בן גוריון. צילום: חנן אפשטיין
צריף בן גוריון. צילום: חנן אפשטיין
צריף בן-גוריון בשדה בוקר: צריף המגורים של פולה ודוד בן-גוריון נשמר כפי שהיה ביום מותו של דוד בן-גוריון ב-1973. ביום העצמאות אתם מוזמנים לחתום על המגילה מחדש, לחגוג בריקודי עם ולצפות בהצגה לכל המשפחה "דוד ובן גוריון". שעות הפתיחה ביום העצמאות: 16:00-10:00 – יש להגיע עד שעה לפני הסגירה.
מעוז מול עזה - קיבוץ סעד: המקום מספר על ראשית ההתיישבות הציונית בנגב. המוזיאון נמצא בתוך בית הביטחון – המבנה היחידי ששרד מלפני מלחמת השחרור.
מרכז ג'ו אלון: מרכז ג'ו אלון נוסד במטרה לקדם סובלנות ודו-קיום בין החברה הבדואית לחברה היהודית ובכלל. ביום העצמאות האתר יהיה פתוח חינם לקהל המבקרים בין השעות 15:00-8:30. ביום זה יתקיימו שני סיורים מודרכים על ידי מדריך בשעה 10:00 וכן בשעה 13:00.
מצפה רביבים ע"ש יוסף וייץ: מצפה רביבים יהיה פתוח למבקרים ביום העצמאות בין השעות 15:00-10:00. המבקרים יוכלו לצפות בסרטון באורך של 15 דקות, המספר את סיפור המקום ב-74 שנות קיומו, וכן לקבל תדרוך לסיור עצמי באתר כולל מפות וחוברות הדרכה. לילדים יחכה משחק "חפשו את הסליק האבוד".
אתר הראשונים בנגב- רוחמה: אתר הראשונים ברוחמה כולל מבנה שהוקם בתקופת הפלמ"ח, כמקום כינוס ללוחמים המתאמנים ובאר שנחפרה בידיים בשנת 1913. בחג העצמאות יהיה המבנה פתוח לקהל ובו יוסרט סרט על רוחמה ותוצג ברחבי האתר תערוכת תמונות שיספרו את ספור רוחמה משנת 1946, עד סיום מלחמת השחרור. האתר יהיה פתוח החל מהשעה 9.00 עד השעה 14.00.
מצודת יואב: מוזיאון גבעתי, המצוי במצודת יואב היא משטרת "עירק סואידן", מהווה מרכז מורשת לחטיבת גבעתי וגם ציון היסטורי לבניין המצודה, שהיתה "המפלצת על הגבעה" בגזרת הדרום במלחמת העצמאות. במוזיאון ישנן שתי תערוכות מקיפות - גבעתי בתש"ח וגבעתי. שעות הפתיחה: 14:00-9:00.
מתחם הקטר 70414 בבאר שבע: מתחם יפיפה שקם על תילה של תחנת הרכבת התורכית של שנת 1915. ביום העצמאות יתקיימו במתחם סיורים מודרכים בכל שעה עגולה, מתחם בועות סבון ססגוני, מתחם סדנאות יצירה וקווסט חוויתי. שעות פעילות 17:00-9:00.
מרכז מבקרים בארות בנגב בקיבוץ עלומים: סיורי מורשת וציונות מרתקים לכל המשפחה.
ירושלים והסביבה
מוזיאון חצר הישוב הישן: תיאטרון חי: "בלוז לכחולי המדים" (מחווה לתערוכה "בלוז לכחולי המדים") על שוטרים וגנבים בירושלים שבין החומות לפני מלחמת העצמאות. סיורים מודרכים בתערוכות (בכל שעה עגולה). משחק אינטראקטיבי לכל המשפחה- "על שוטרים וגנבים" – תעלומה בלשית בחצר אור החיים: לאן נעלם צרור הכסף של שמחה רפאל? שעות פעילות: 10:00-15:00.
גבעת התחמושת: האתר נותר כשהיה בסיום הלחימה - תעלות ובונקרים שנשמרים עד ימינו אלה ומשמיעים בקול דממה את סיפורה של ה"גבעה". ביום העצמאות מתקיימת באתר "תערוכת אמצעים של חטיבת הצנחנים". הסיור ביום זה כולל הדרכה באתר ומיצג אורקולי.
בית ילין במוצא: לפני למעלה מ-120 שנה ירדה מירושלים משפחה יהודית אל עמק מוצא בואכה נחל שורק ובנתה בו בית יהודי ראשון ובודד. הבית שנבנה בשנת 1890 עמד בחורבנו ושיממונו בסיבוב מוצא עד לפני עשר שנים, אז שיקמה אותו המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל והוא משמש כיום מרכז מבקרים בו אפשר לשמוע את סיפורם המרתק ויוצא הדופן של מייסדי המושבה מוצא ושל בני משפחת ילין.
מרכז מורשת גוש עציון – כפר עציון: באתר מוזיאון, ארכיון, תצפית פנורמית, חיזיון אורקולי, בונקר המגינים וסמל גוש עציון - העץ הבודד. החיזיון מוקרן במוזיאון בית העדות. יש לתאם את הביקור מראש, בטלפון: 02-9935160.
6 צפייה בגלריה
מגדל דוד. צילום: תומר אפלבוים
מגדל דוד. צילום: תומר אפלבוים
מגדל דוד. צילום: תומר אפלבוים
מוזיאון מגדל דוד: המוזיאון לתולדות ירושלים ממוקם במצודה העתיקה בסמוך לשער יפו. המוזיאון מציג את סיפורה של העיר ואת האירועים המרכזיים בתולדותיה מן האלף השני לפני הספירה ומדגיש את חשיבות ירושלים לבני שלוש הדתות. ביום העצמאות יתקיימו תחנות הדרכה ברחבי המוזיאון, משחק פעילות עצמית למשפחות בנושא סמל המדינה וסמל העיר, התמונות שעשו היסטוריה - שחזור אירועים דרמטיים ממלחמת ששת הימים מירושלים באמצעות צילום קבוצתי וסדנת יצירה. הפעילויות בשעות 16:00-10:00. הרקדה בשעות 17:30-16:00.
מוזיאון אסירי המחתרות בירושלים: בואו להכיר את הסיפורים והאנשים מאחורי הסורגים, סיפורם הייחודי של אסירי המחתרות את מאבק היישוב להקמת המדינה. במסגרת הפעילות ביום העצמאות יתקיימו סיורים מודרכים בליווי שחקנים כל חצי שעה בין השעות 10:00 ל-16:00. במקום יתקיימו גם סדנאות יצירה לילדים ומשחקי משימות משפחתיים "מסתורין במסדרונות הכלא" ו"מגלי העבר במגרש הרוסים". שעות פתיחה 09:00- 17:00.
6 צפייה בגלריה
מוזיאון אסירי המחתרת. יח"צ
מוזיאון אסירי המחתרת. יח"צ
מוזיאון אסירי המחתרת. יח"צ
בית ש"י עגנון: חגיגה ספרותית של אירועים ומילים המציינת 70 שנה ליצירה עברית של ספרים מאויירים. האירוע יעקוב אחר ספרים מאויירים מקום המדינה ועד היום.
מרכז מורשת מנחם בגין: המבקרים מוזמנים "להשתתף באירועים" במפגש עם פרקי חייו השונים של בגין. דרך סיפור קורות חייו של בגין מציע המוזיאון למבקר מפגש היסטורי מרתק עם הרגעים הדרמטיים והמרגשים של מדינת ישראל ועם האירועים המכוננים שעיצבו את דמותה.
יד לשריון לטרון: אתר יד לשריון מצוי במתחם של בניין משטרת לטרון המנדטורית, בלב עמק איילון, הטומן בחובו מורשת גבורה בתולדות עמנו. המקום משמש מאז כמרכז ההנצחה הפעילה המרכזי של חיל השריון, והפך למוזיאון טנקים מהגדולים בעולם.
בית הכנסת החורבה: בית הכנסת מספר את סיפורה של אחת מהקהילות החשובות ברובע, מהמאה ה-15 ועד ימינו. הביקור בבית הכנסת, מאפשר למבקרים להתרשם מיופיו המיוחד של חלל בית הכנסת, כולל ארון הקודש הגבוה בעולם, ולשמוע את סיפור המקום. שעות הפעילות 15:00-9:00.
הרובע ההרודיאני: הרובע היהודי של היום יושב על רובע יהודי אחר מלפני 2,000 שנה - הפרבר ההרודיאני, בו דרו אצולת העיר ירושלים של סוף ימי הבית השני. האתרים יהיו פתוחים בין השעות 17:00-9:00. סיור ייצא כל שעה עגולה.
בית לוי אשכול: חוויה אינטראקטיבית לכל המשפחה לכבוד יום העצמאות ה-70 של מדינת ישראל! בואו לבקר בבית היסטורי שיחזיר אתכם לראשית ימי המדינה. שעות פתיחה: 18:00-9:00, בתיאום מראש, טלפון לתיאום: 02-6313091.
תל אביב והמרכז
בית העצמאות: בואו לבקר באולם ההיסטורי בו נולדה ישראל, להאזין להקלטות ההיסטוריות של הטקס ולצפות בתמונות ובסרט המתארים את תולדות הבית והאירוע המכונן.
6 צפייה בגלריה
בית העצמאות. יח"צ
בית העצמאות. יח"צ
בית העצמאות. יח"צ
המוזיאון הישראלי במרכז יצחק רבין: המוזיאון הישראלי מציג שני סיפורים מקבילים, שהתלכדו לעיתים לאחד: סיפור תולדותיה של מדינת ישראל וסיפור חייו של יצחק רבין.
בית בן-גוריון: ביתם של פולה ודוד בן-גוריון, אותו הורישו למדינת ישראל. הבית נבנה בשנים 1930-1929 בשכונת הפועלים הראשונה של תל אביב, והוא שימש כביתם הקבוע של בני הזוג עד להתיישבותם בשדה בוקר. הביקור במאפשר "נגיעה" אמיתית, מוחשית ואישית באירועים המכוננים בתולדות מדינת ישראל.
בית ז'בוטינסקי: מוזיאון חווייתי העוסק בדמותו של זאב ז'בוטינסקי. במוזיאון תערוכה, מיצגים אותנטיים ושני מיצגים אורקוליים. שעות פעילות: 16:00-8:00.
בית יוסף באו: יוסף באו היה אמן רב תחומי שעבד ויצר בסטודיו קטן. באו, ניצול ממחנה הריכוז פלאשוב ומניצולי אוסקר שינדלר, עלה ארצה עם חלום לעשות אנימציה בארץ הקודש. הוא פתח כאן סטודיו לגרפיקה ובו עיצב כותרות לסרטי קולנוע, כרזות פרסום צבעוניות וסמלים ייחודים. במקביל ניהל חיים סודיים כגרפיקאי הראשי של "המוסד" וזייף בין השאר מסמכים ותעודות למרגלים. במקום, הדרכה פעילה המשלבת סדנת ציור בנושאי השפה העברית, אנימציה, שואה ותקומה.
בית רוקח: בשכונת נווה צדק בתל אביב שוכן בית רוקח שנבנה בשנת 1887 על ידי שמעון רוקח, היוזם והמייסד של השכונה. הבית מספר על הגשמת חלומם של יהודי יפו לצאת אל מרחבי החולות הזהובים במטרה להקים שכונה עברית עצמאית.
מרכז מבקרים שרונה-הקריה: תצוגת מרכז המבקרים עוסקת ברבדים השונים והמשתנים בסיפורו של האתר על ציר זמן שבו משתנה אופיו של המתחם כולו, החל מהטמפלרים, דרך בסיס צבאי בריטי ולאחר הקמת מדינת ישראל למבנה משרדים בתוך מתחם קריית השלטון הישראלי. הדרכות בין השעות 10:00-15:00 בכל שעה עגולה.
מוזיאון בתי האוסף לתולדות צה"ל: אתר חוויתי המגולל את סיפורנו מתקופת המנדט הבריטי ועד לימים אלו באמצעות תצוגה אותנטית מדהימה בייחודה ובגודלה. שעות הביקור: 16:00-9:00.
מוזיאון האצ"ל: המוזיאון ממחיש למבקר את תולדות הארגון הצבאי הלאומי, המבצעים והפעולות ב-17 שנות קיומו. המוזיאון מעניק את התחושה של החיים במחתרת, הקשיים והסכנות שניצבו בפני הלוחמים והלוחמות באצ"ל. במהלך היום יוקרנו סרטים ייחודים לתקופה.שעות הביקור: 16:00-9:00.
מוזיאון ה"הגנה": המוזיאון ממוקם באחד מבתיה הראשונים של תל אביב. שניים מחדרי הבית שומרו כפי שהיו בראשית שנות ה-40, כאשר שימשו כמטה החשאי של ארגון ה"הגנה". בנוסף כולל המוזיאון שלוש קומות של תצוגה מוזיאלית המציגה את התפתחותו של ארגון ה"הגנה".
מוזיאון לח"י ע"ש אברהם שטרן: מוזיאון לח"י מזמין אתכם לחגוג ביחד את עצמאות ישראל, לגעת בעבר באמצעות מגוון פעילויות מרתקות וחוויות לכל המשפחה: חיפוש בסליקים, מילוי יומן מבצעים, תשבצים, חידות, כתבי חידה, הקרנת סרטים ברצף לאורך כל היום והדרכות מלאות. שעות פתיחה: 16:00-9:00.
מוזיאון האצ"ל בתש"ח: מוזיאון האצ"ל בתש"ח מנציח את 41 לוחמי "הארגון הצבאי הלאומי" (אצ"ל) שנפלו במערכה לשחרור יפו, וממוקם באזור הקרב על שפת ימה של העיר. התצוגה מתמקדת בפעילות האצ"ל להקמת מדינה יהודית בארץ ישראל בשנת תש"ח. שעות הביקור: 16:00-9:00.
מוזיאון נחום גוטמן לאמנות: ביום העצמאות מוצגת במוזאון תערוכה פעילה לכל המשפחה המוקדשת לכתב העת איכותי "עיניים", ממשיכו של "דבר לילדים" שנחום גוטמן היה ממקימיו ומאיירו במשך למעלה משלושים שנה.
מרכז המבקרים של בנק ישראל: כיצד שילמו לפני המצאת המטבעות? מהי סדרת השטרות הראשונה שהונפקה בישראל? מה מקור המילה "נגיד"? מהי אינפלציה? מהו תפקידו העיקרי של בנק ישראל? בנק ישראל מזמין אתכם לבוא למרכז המבקרים ביום העצמאות ולגלות את התשובות באמצעות תערוכות, הדרכות וסרטים. מועדי הסיורים: 10:00, 11:30, 13:00, 14:30.
מוזיאון חוסמסה חולון: אתר חוסמסה מספר את סיפורה של ה"הגנה" ודרך הביטחון בימים שלפני קום המדינה. המוזיאון מציע סיור פעיל וחווייתי בתצוגה, במיצגי הגן, צפייה במצגת אורקולית והתנסות בהעברת קשר במורס, דגלים ועוד.
מרכז מבקרים מקוה ישראל: מקוה ישראל הינו בית הספר החקלאי הראשון בארץ-ישראל, ולמעשה הישוב החקלאי הראשון בארץ בעת החדשה. כאן התנדבו רוב התלמידים והמורים לארגון ה"הגנה", כאן התאמנו בנשק, כאן הוסתר נשק בסליקים, כאן הומצאו כלי לחימה והבולט שבהם ה"דוידקה". במקום בולטים האתרים שבהם התרחשו המאורעות, המכניקה בה הומצאו כלי נשק, מרתפי היקב בהם התאמנו, הוסתרו נשקים והושבעו ל"הגנה". הדרכות בשעות 9-14 סיור בכל שעה עגולה (סיור אחרון יצא בשעה 13).
מוזיאון ראשון לציון: מוזאון ראשון לציון חוגג 70 שנות עצמאות בעקבות סמלי הלאום שנוצרו בראשון לציון. שעות פעילות: 10:00-14:00
מוזיאון המושבה ע"ש ערן שמיר – מזכרת בתיה: שוכן במבנה מתקופת העלייה הראשונה ונמצא בלב הגרעין ההיסטורי השמור של המושבה מזכרת בתיה. בתצוגות פריטים מקוריים מתקופת העלייה הראשונה. הביקור משלב חוויה נוסטלגית של חזרה בקפסולת הזמן לימי העלייה הראשונה. הדרכות תצאנה בשעה 10:30 ובשעה 13:00.
מכון איילון: סיפורו של מכון איילון הוא פרשיה עלומה, שהתרחשה בשנים 1948-1945 בין תום מלחמת העולם השנייה ועד הקמת מדינת ישראל. תחת עינם הפקוחה של הבריטים, ששלטו בארץ, הקים ארגון ה"הגנה" מפעל תת-קרקעי לייצור כדורים לתת-מקלע "סטן" בגבעת הקיבוצים. פתוח מהשעה 16:00-9:00.
אתר הפרדסנות ע"ש מינקוב: סיור לכבוד חגיגות השבעים למדינת ישראל. בסיור נשמע את סיפורם של האנשים שיזמו והגשימו את חלומם להניב פרי מהארץ. סיורים מודרכים יצאו בכל שעה עגולה: 10:00, 11:00, 12:00, 13:00.
מוזיאון העיר נתניה - המרכז לתולדות נתניה: המוזיאון נמצא במבנה שהוקם כבית מלאכה לאריגה לנערות עיוורות. במוזיאון תצוגת קבע על תולדות העיר נתניה – מחזון למציאות. סיורים יתקיימו בכל שעה עגולה, בין 9:00-14:00.
מוזיאון בית הגדודים: בואו לחוות את סיפור הקמת הצבא העברי בדרך למדינה. במהלך היום יתקיימו סיורים מודרכים, יוקרנו סרטים ויתקיימו סדנאות יצירה לילדים. שעות הביקור: 9:00-16:00.
צפון
מוזיאון בית השומר בכפר גלעדי: המוזיאון מציג את תולדות בר גיורא ו"השומר" כארגון ביטחוני, התיישבותי ומשפחתי. שעות פתיחה: 8:00-16:00.
חצר תל חי: למרגלות הרי הגליל העליון, בראש גבעה המשקיפה על נופיו המרהיבים של עמק החולה, שוכנת חצר תל חי. החצר הייתה לערך ולמושג המאיר את נתיבות חיינו מאז ועד היום. הביקור באתר הוא חוויה מרגשת המעניקה משמעות ועוצמה ייחודית לכל טיול בגליל העליון. הדרכות יצאו כל חצי שעה בשעות 15:00-10:00.
בית זינאתי – מורשת יהודי פקיעין: פעילות מיוחדת לכבוד שנת השבעים למדינת ישראל הכוללת משחק ניווט סלולארי בין אתרי פקיעין העתיקה. ביקור באתר המורשת בית זינאתי בעקבות הנשיא יצחק בן צבי ושטר ה 100. מיצגים מרגשים אודות סיפורה של קהילת יהודי פקיעין ומרגלית זינאתי שומרת הגחלת. בהרשמה מראש. לפרטים והזמנות: 04-9997197.
מוזיאון הרעות: המוזיאון מגולל את סיפורה של המצודה ואת סיפורי הקרבות בדגש על הרעות בקרב הלוחמים.מחוץ למוזיאון גישה לשביל הפלמ"ח ושביל ישראל , קבר האחים, האנדרטה, מצפור וכמובן המצודה. שעות הפתיחה: 16:00-10:00. סיורים ייצאו בכל שעה עגולה.
אתר השחזור מושבת הראשונים ראש פינה: מרכז המבקרים החדש פתוח לקהל הרחב בין השעות 14:00-10:00.
בית המאירי: מוזיאון בית המאירי בצפת מספר על קורות היישוב היהודי בצפת ב-150 השנים שקדמו להקמת המדינה. ביום העצמאות יהיה המוזיאון פתוח בין השעות 14:00-10:00.
חצר כנרת: 40 שנים לפני הכרזת העצמאות של מדינת ישראל, הוקמה ליד הכנרת "חוות כנרת" - חוות הכשרה חקלאית שהקים המשרד הארץ-ישראלי בראשותו של ארתור רופין. ביום העצמאות נצא לסיורים בחצר כנרת ובתצוגה החדשה באתר ונפגוש את סיפורם של האישים והתקופה: אהרון דוד גורדון, רחל המשוררת, ברל כצנלסון ועוד. ההדרכות יצאו בשעות 10:00, 12:00, 14:00.
חוויית נהריים בגשר הישנה: עם הקמת מדינת ישראל התנהלו בגשר קרבות עזים, בהם חברי גשר הגנו בהצלחה על הקיבוץ שהיווה נקודה אסטרטגית בדרכם של צבאות ערב אל תוך הארץ. במהלך הקרב פונו ילדי גשר במסע לילי רגלי. במקום מיצג המציג את סיפורם.
6 צפייה בגלריה
מערת הפלמ"ח. יח"צ
מערת הפלמ"ח. יח"צ
מערת הפלמ"ח. יח"צ
מערת הפלמ"ח: בשנת 1941 כאשר הוחלט על הקמת הפלמ"ח, הפכה המערה לבסיס האימונים למחלקות המיוחדות של הפלמ"ח. באתר מוצג סרט מרגש על התקופה, תצוגת כלי נשק וציוד ששימשו בסתר את הלוחמים. עוד במקום פארק אתגרי חדש הפועל לפי הקוד האתי של הפלמח. הדרכות במערה מותאמות לכל המשפחה ויוצאות כל שעה עגולה החל מ-10:00 עד 15:00.
משטרת נהלל ההיסטורית למורשת הנוטר והשוטר העברי ומרכז המבקרים ע"ש האלוף מאיר עמית: מצודת משטרת נהלל יושבת בנקודה אסטרטגית על קו התפר שבין נצרת ליגור. תפקידה של המצודה היה להגן על האוכלוסייה האזרחית בעמק ועל אנשי השלטון הבריטי. את אווירת אותה תקופה חווים במפגש הבלתי אמצעי עם התצוגה החזותית, הממחישה את הקשר שבין הנוטרים של ימי המנדט לשוטרי התחנה של היום. הביקור כולל בין היתר חיזיון אורקולי באורווה, תצוגה של פריטים אותנטיים מימיו הראשונים של המקום, טנדר נוטרים, תמונות מספרות ועוד. הסיורים יצאו בשעות 09:00, 11:00, 13:00.
הסליק בנהלל: ביום העצמאות יהיה אתר הסליק בנהלל פתוח לקהל הרחב ללא תשלום. הדרכה תתחיל כל שעה עגולה החל מ-9:00. הדרכה אחרונה בשעה 15:00.
מוזיאון העמק: המוזיאון בקיבוץ יפעת מספר את סיפורם של חלוצי העלייה השנייה והשלישית בעמק יזרעאל, אשר הגיעו לעמק להגשים את החלום הציוני - ישוב הארץ. שעות פתיחת המוזיאון ביום העצמאות: 11:00–15:00
בית חיים שטורמן: המבקר במוזיאון ביום העצמאות יקבל בעזרת המוצגים, הסיפורים, המשחקים והחידות מסע חווייתי ולימודי על הדרך המכוננת להקמת המדינה.
חומה ומגדל – קיבוץ חניתה: על פי תכנית החלוקה של האו"ם שבעה ישובים ובהם חניתה בגליל המערבי נותרו במדינה הערבית. החברים החליטו להחזיק בחניתה בכל התנאים. במוזיאון תצוגה מרשימה של נשק שישמש את כוחות ה"הגנה" והנוטרים, צרור מברקים אופייני לימים הראשונים של מלחמת העצמאות ואגף ארכיאולוגי מרתק ובו ממצאים מתקופות דומות ועוד.
מרכז מבקרים תחנת רכבת העמק כפר יהושע: כאן פעלה במשך קרוב ל-50 שנה תחנת אל-שמאם, אחת התחנות הראשיות של רכבת העמק המיתולוגית. בביקור במקום ניתן לראות את מבני האבן המרשימים בסגנון הטמפלרי ובשלושה קרונות משא, שניים מתקופת המנדט הבריטי ואחד אותנטי מתקופת הקמת קו רכבת העמק. האתר יהיה פתוח בשעות 14:00-9:00.
מחנה המעפילים עתלית: ה"העפלה", העלייה הבלתי לגאלית לארץ ישראל בשנים 1948-1934, היא אחד המפעלים הגדולים בתולדות העם היהודי והציונות. בתקופת שלטון המנדט הבריטי בארץ-ישראל הוגבלה העלייה היהודית והמעפילים הבלתי לגאליים נתפסו ונכלאו במחנה בעתלית. עם הקמת המדינה שימש המחנה כאחד מאתרי הקליטה לגלי העלייה שהגיעו ארצה. באתר הלאומי יתקיימו סיורים חווייתיים באוניה המדמים מסע בים בניסיון להמחיש את תלאות המעפילים בדרכם לארץ ישראל. בתיאום מראש בלבד.
מוזיאון אוצרות בחומה: מסע בזמן שמתחיל בסוף המאה ה-19 ומסתיים בנבכי הבוידעם בשנותיה הראשונות של המדינה. מסע נוסטלגי שמעורר פליאה למשחקי הילדות, לספרים ולאוספים.
מוזיאון אסירי המחתרות עכו: המוזיאון מעניק למבקר חוויה ייחודית במקום שבו אירעו ההתרחשויות ההיסטוריות, ממחיש את אורח חיי האסירים בכלא, ופורש את סיפור פריצת כלא עכו. באתר מוקדשים חדרי הנצחה לתשעת הנופלים בפריצה ולתשעת הרוגי המלכות אשר נתלו בתא הגרדום שבכלא. שעות הביקור: 16:00-9:00. רח' ההגנה 10, עכו.
מוזיאון העלייה הראשונה בזכרון יעקב: בסדרה של שישה סרטים מתלווה המבקר למשפחה יהודית שעוזבת את ביתה במזרח אירופה ועולה לארץ להגשים חלום: להיות איכרים חופשיים בארץ-ישראל. המחלות, הרעב והשלטונות העוינים מעמידים בפניהם מציאות קשה מנשוא. לעזרתם בא הברון רוטשילד, "אבי הישוב". ביום העצמאות המוזיאון יהיה פתוח בין השעות 16:00-10:00.
מוזיאון "החאן" חדרה (ע"ר): הח'אן ההיסטורי הינו אתר מורשת לאומי המציג את תולדותיה של חדרה משנת הקמתה כמושבה (1891) ועד הפיכתה לעיר (1952). מעשרים ושישה חדרי המבנים המקוריים נותרו כיום אחד עשר בלבד, והם משמשים לתערוכות קבע מרתקות המציגות את תולדותיה של חדרה.
בית פיינברג: אתם מוזמנים לחזור 120 שנה אחורה בזמן לסיפורה של משפחת פיינברג על כל ענפיה, ולבית שבו גדל אבשלום פיינברג, הוגה רעיון ניל"י. ביום העצמאות האתר יהיה פתוח לקהל בשעות 14:00-9:00.
מוזיאוני חיפה
מוזיאון העיר חיפה: מוזיאון העיר שוכן במבני בית העם הטמפלרי ובית הספר הטמפלרי במושבה הגרמנית. המוזיאון מהווה חלל תצוגה ייחודי המוקדש להיסטוריה המקומית ומרקם חיי התרבות העירוניים, ומוצגות בו תערוכות מתחלפות העוסקות בנושאים המשפיעים והמושפעים מהנעשה בקהילה בעבר ובהווה.
מוזיאון הרמן שטרוק: הרמן שטרוק (1944-1876) נחשב לאחד מאמני ההדפס החשובים בגרמניה ובארץ-ישראל ולמורה דגול. בשנת 2013 המבנה שופץ תוך שימור פרטיו המקוריים ונפתח בו המוזיאון החדש. במוזיאון מתקיימות תערוכות הכוללות מבחר מעבודותיו של שטרוק ופרטי ריהוט וחפצים אישיים, וכן מוצגות בו תערוכות מתחלפות העוסקות בהיבטים שונים של יצירתו.
המוזיאון הימי לאומי: תערוכות העוסקות בהתפתחות הספנות העתיקה, התפתחות הספנות העברית במאה ה-20, עולמם של הפיראטים, תרבויות ימיות עתיקות ועוד.
אצ"ל בשוני: חיזיון אורקולי המספר את סיפור הקמת האצ"ל בשלושה חדרים עוקבים ואת סיפור הפעולות שיצאו ממנו ובהם מחנה 80, רכבת הכסף ופריצת כלא עכו. בנוסף, ניתן לסייר בתיאטרון הרומי ובאנדרטת פורצי כלא עכו. החיזיון יופעל כל שעה עגולה בשעות 15:00-9:00.
מוזיאון ההעפלה וחיל הים: הביקור במוזיאון מתחיל בתצוגת ההעפלה - המאבק על זכותנו לעלות לארץ ישראל בין השנים 1934–1948, ממשיך לתצוגת הקמת חיל הים מתוך "צי הצללים" של ספינות המעפילים, ומסתיים בתצוגת חיל הים של ימינו. שעות הביקור ביום העצמאות: 16:00-9:00.
פרטים מלאים על כל הפעילויות באתר המועצה לשימור אתרים בכתובת www.shimur.org