"יומני היקר, אתה הוא המאושר ביותר, משום שאתה אינך יכול לחוש, אתה אינך יכול לדעת, איזה אסון גדול קרה לנו. הגרמנים באים", כך כותבת אווה הימן ביומנה ב 19 במרץ 1944.
היום, 1.5.19, ערב יום השואה יעלה לאוויר הסטורי הראשון של אווה באינסטגרם. את הפרסום לעמוד האינסטגרם של אווה ראיתם בוודאי בשבועות האחרונים על שלטי חוצות הקוראים לכם לעקוב אחר הסיפור שלה. מה היה קורה אם לבני הנוער באותה התקופה היה אינסטגרם? כיצד היו מתעדים את חייהם והאם העולם היה שותק?
אווה היימן נולדה ב-13.2.1931 בנג'יוורד, הונגריה.כמו אנה פרנק, גם אווה היימן כתבה יומן (שיצא לאור בשנת 1964 בהוצאת יד ושם). יומנה של אווה נפתח ביום הולדתה ה-13, ב - 13.2.1944, כחודש לפני שנכנסו הגרמנים להונגריה. לאחר הכניסה לגטו בנגיוורד, אמה של אווה (אגי) הצליחה לאשפז את בעלה (אביה החורג של אווה) בבית חולים. שם, באמצעות חברים נוצרים הם הצליחו להשיג תעודות נוצריות. ביום גשום אחד ביוני יצאו אביה החורג של אווה עם אמה. אווה נותרה עם סבה וסבתה בתחומי הגטו. אווה רשמה ביומנה בפעם האחרונה ב- 30.5.1944, שלושה ימים לפני שגורשה לאושוויץ, שם נרצחה. אנשים שהכירו את אמה של אווה מספרים כי היא לא התאוששה מהאובדן ולבסוף שמה קץ לחייה.
1 צפייה בגלריה
אווה היימן. צילום: ארכיון יד ושם
אווה היימן. צילום: ארכיון יד ושם
אווה היימן. צילום: ארכיון יד ושם
אווה היימן היתה נערה שכתבה יומן כמו כל בנות גילה וגם אותה העסיקו דברים שמעסיקים בני נוער בכל מקום.
"לכבוד יום ההולדת שלי קיבלתי מאבי זוג נעלי עקב. עד עכשיו נעלתי רק נעליים שטוחות... מסבתא לואיזה קיבלתי שלוש פיז'אמות, ממחטות צבעוניות וממתקים. מדודה לילי, שרשרת זהב קטנה יפה. יומני היקר, בשרשרת זו אשא מכאן ואילך את המפתח הקטן, שבו אסגור אותך, שלעולם לא ייוודעו לאיש סודותיי" (מתוך היומן של אווה היימן, הוצאת יד ושם)
עשרות שנים לאחר שאווה שיתפה את סיפורה בדיו, יומנה וחייה יתעוררו לחיים בסרט אינסטגרמי מקורי תחת השם 'הסטורי של אווה'. את הפרויקט מובילים איש ההייטק והמדיה מתי כוכבי ובתו מאיה כוכבי מתוך מטרה לספק הזדמנות לחוות את סיפורה האמתי של נערה יהודייה שחיה בתקופת השואה באמצעות סטוריז שיעלו בפרופיל אינסטגרם ייעודי שהוקם לזכרה. מיליונים ברחבי העולם יוכלו לעקוב ולחוות את חייה של אווה היימן במלחמת העולם השנייה, עד לשילוחה למחנה ההשמדה אושוויץ יחד עם סביה.
"בעידן דיגיטלי שבו רף הקשב יורד וסף הריגוש עולה, ועל רקע מספרם ההולך ומדלדל של הניצולים יש צורך אדיר במציאת מודלים חדשים של עדות וזיכרון. אינסטגרם היא פלטפורמה סיפורית וכמו כל פלטפורמת מדיה ותוכן, ניתן לספר בה סיפור עמוק או שטחי כאחד. הרעיון של הפרויקט הוא להשתמש ברשתות החברתיות על מנת לייצר ז׳אנר חדש של זיכרון, ואנחנו מקווים שבאמצעותו נוכל לקרב את הצופים לחייה ולנבכי נפשה של אווה", אומר מתי כוכבי.
View this post on InstagramEva.Stories Official Trailer A post shared by Eva (@eva.stories) on Apr 28, 2019 at 4:36am PDT
היומן של אווה עובד לתסריט והופק עם צוות של כ -400 אנשי הפקה, שחקנים וניצבים, ששחזרו את חייה של הנערה. צילומי הסרט האינסטגרמי התקיימו בעיר לבוב, אוקראינה ובעבורם הובאו רכבי קומנדקר, משאיות, טנקים, אופנועים תקופתיים, קרונות רכבת ישנים וכלבים מאולפים. זאת לצד מאות פרטי ארט, תלבושות, כלי נשק ומדים צבאיים שהגיעו ממחסנים ואוספים פרטיים.
במשך 24 שעות, החל מהיום (1.5) בשעה 16:00 אתם מוזמנים לעקוב אחר הסטורי של אווה ולצפות בעשרות סרטוני וידיאו, תמונות סטילס וקטעי טקסט שונים דרכם תחשפו מידי שעה לאירועים שאירעו בחודשים האחרונים לחייה.