פסטיבל העוגב "טרה סנקטה" (פסטיבל העוגב של ארץ הקודש) - אירוע מוזיקלי בינלאומי בהפקת ה"קסטודיה דה טרה סנטה" – משמרת ארץ הקודש מטעם הותיקן, חוזר לישראל זו השנה השישית בתשעה קונצרטים עם כניסה חינם בין התאריכים 22.10- 7.11 בתל אביב- יפו, נצרת, ירושלים ולראשונה גם חיפה. המאורע מאפשר לקהל הרחב ליהנות מיופיים של עוגבי המשמורת – נכס יקר מפז.
2 צפייה בגלריה
כנסיית סן סלבדורה, ירושלים. צילום: קסטודיה טרה סנטה
כנסיית סן סלבדורה, ירושלים. צילום: קסטודיה טרה סנטה
כנסיית סן סלבדורה, ירושלים. צילום: קסטודיה טרה סנטה
השנה, נוסף לראשונה לתכנית הפסטיבל גם האירוע "פרנציסקוס הקדוש במוזיקה ובאמנות", שני מופעים אור-קוליים עם אלתורי עוגב שילווה בצליליו קטעים מהסרט האיטלקי האילם הנודע " Frate Sole " ("אחינו השמש" ) שמספר את קורות חייו של הקדוש פרנציסקוס מאסיזי. המופעים ייערכו לציון השנה ה- 800 למסע השלום של פרנציסקוס בארץ הקודש, שהתקיים בשנת 1,218.
מדובר באירוע בעל ערך תרבותי נדיר, בחסות שגרירות איטליה בישראל ובשיתוף פעולה עם המכון לתרבות איטליה בתל אביב, שמשחזר למעשה פרקטיקה שהייתה נפוצה בראשיתה של אמנות הקולנוע: אלתורים מוזיקליים שמלווים סרט אילם.
חידוש נוסף טמון בכך שהסרטים יוקרנו בתוך הכנסיות וילווו על ידי עוגב שמותקן בהם. המופע הראשון יתקיים בכנסייה הלטינית בחיפה "יוסף הקדוש" ב- 28 באוקטובר בשעה 19:00 והמופע השני יתקיים ב- 29 באוקטובר בכנסיית פטרוס הקדוש ביפו העתיקה בשעה 18:00. מדובר באתגר של ממש לנגן העוגב האיטלקי אאוג'ניו מריה פג 'אני, נגן העוגב הרשמי של התזמורת הסימפונית "לה ורדי" במילאנו, שיאלתר על עוגב קטן ועתיק ביפו ( עוגב משנת 1,847 שנבנה על ידי חברת Agati) ועל עוגב חשמלי איטלקי מודרני, עם שלוש מקלדות ופדלים, בחיפה.
בחיפה, הודות לשיתוף פעולה עם ה- Scoula Italiana (בית הספר האיטלקי) , באירוע "פרנציסקוס הקדוש במוזיקה ובאמונת" תופיע גם תערוכה של 28 ציורי קיר המבוססים על פרסקאות של צייר הרנסנס האיטלקי ג 'וטו בבזיליקה של פרנציסקוס בעיר אסיזי, שצוירו במקור בין השנים 1295-1290. התערוכה תהיה פתוחה לקהל בבית הספר האיטלקי (רחוב האיטלקים 10 ) מה- 23 באוקטובר עד ה- 1 בנובמבר, בין השעות 15:30 ל- 19:00 למעט ימי שבת וראשון.
2 צפייה בגלריה
פסטיבל העוגב הבינלאומי. צילום: קסטודיה טרה סנטה
פסטיבל העוגב הבינלאומי. צילום: קסטודיה טרה סנטה
פסטיבל העוגב הבינלאומי. צילום: קסטודיה טרה סנטה
אירוע שיא נוסף של פסטיבל העוגב "טרה סנקטה" הוא הגעתו של האמן הספרדי חואן פרדיי סולה, נגן העוגב של המקהלה הסיסטינית בוותיקן, או במילים אחרות – נגן העוגב של האפיפיור. הוא יופיע ב- 31 באוקטובר בכנסיית סן סלוודור בירושלים (המנזר הפרנציסקני ליד השער החדש בעיר העתיקה ) בשעה 18:00 .
בקונצרטים האחרים בפסטיבל ינגנו, לראשונה בישראל, אמנים רבים אחרים בעלי שם עולמי: ארזבט וינדג'ר-ג'רד מרומניה, נגנית העוגב של הכנסייה הלותרנית העירונית של וינה (בשיתוף המכון הרומני לתרבות בתל אביב ) ולבנטה קוזמה מהונגריה, חתן פרסים רבים בתחרויות עוגב בינלאומיות, מרצה לעוגב באוניברסיטת סגד והמנהל המוזיקלי של הקתדרלה של סגד (בשיתוף שגרירות הונגריה בתל אביב ונציגות הונגריה ברמאללה).
התכנית המלאה, עם פרטים אודות הקונצרטים, הנגנים, התאריכים והזמנים, זמינים באתר האינטרנט של הפסטיבל: www.tsorganfestival.org. הכניסה לאירועים ללא תשלום.