4 צפייה בגלריה
הקמפוס של מיינט
הקמפוס של מיינט
הקמפוס של מיינט
(.)
מהפכת המולטי-תואר של אוניברסיטת חיפה ממשיכה גם כאשר הלימודים הופכים למקוונים: בשנת הלימודים הקרובה (תשפ"א) תמשיך תוכנית הלימודים שבה כל סטודנטית וסטודנט יוכל להעשיר את הידע באשכול העשרה שאינו בתחום הלימוד המרכזי שלו. האשכלות יופעלו בתחומי חדשנות ויזמות, מדעי הנתונים או אשכול דרך הרוח. "מטרתה של מהפכת המולטי-תואר היא להכין את הבוגרים והבוגרות שלנו לעולם של המאה ה-21. משבר הקורונה חידד עוד יותר את החשיבות שהבוגרים שלנו צריכים לסיים את התואר עם ארגז כלים רחב ומותאם לדרישות של עולם התעסוקה", אמר רקטור האוניברסיטה, פרופ' גוסטבו מש.

4 צפייה בגלריה
אוניברסיטת חיפה
אוניברסיטת חיפה
אוניברסיטת חיפה
(יח"צ)

בשנה שעברה השיקה האוניברסיטה את שיטת המולטי-תואר כחלק ממהפכת המולטיברסיטה שלה, שעיקרה התאמת ארגז הכלים שמקבלים הבוגרים והבוגרות לדרישת שוק התעסוקה של המאה ה-21. השיטה החדשה כללה שלושה נדבכים: קורסי העשרה לעולם החדש, שילובי חוגים יחודיים, הקניית כלים יישומים. האשכולות החדשים מעניקים לסטודנטים העשרה נוספת לתחומי הלימוד שלהם, כולל שילובים שהיו עד כה כמעט בלתי אפשריים כמו, למשל, סטודנט לספרות שלומד גם קורסים במבוא לתכנות.
במסגרת אשכול החדשנות והיזמות יכירו הסטודנטים את עולמות הסטארט-אפ. הלימודים באשכול זה יתבססו על פרויקטים (project-based learning), תוך שילוב של מרצים מעולם הפרקטיקה. הקורסים יהוו שלב ראשון בתוכנית ההכשרה הרחבה יותר בחדשנות ויזמות, אשר כוללת גם פרויקט רב-תחומי והתמחות (internship). סטודנט/ית שישלים את כל שלבי ההכשרה יזכה לתעודה של התמחות בנושא "חדשנות ויזמות".

4 צפייה בגלריה
אוניברסיטת חיפה
אוניברסיטת חיפה
אוניברסיטת חיפה
(יח"צ)

אשכול מדעי הנתונים, יעניק לסטודנטים היכרות עם המחשב ועם כלים ממוחשבים בהם יוכלו לעשות שימוש בלימודיהם, במחקרם האקדמי, ולאחר מכן כמובן בדרכם המקצועית. האשכול יכלול את שני קורסי מבוא: יסודות המחשוב, החושף את הסטודנטים למגוון הרחב של היכולות של התוכנות המתקדמות והמורכבות שקיימות כיום, כחלק מהיכולת לבנות, לנהל והוציא תובנות ממסדי נתונים; יסודות התכנות, קורס שמטרתו להקנות לסטודנט את ההבנה כיצד מתכנתים ואיך אפשר לפתור בעיות של ניהול מידע דרך תיכנות, תוך לימוד יסודות שפות התכנות R ופייטון.
נוסף על שני קורסי חובה אלה, יוכלו הסטודנטים לבחור מבין כ-20 קורסים נוספים במגוון תחומים כמו יסודות מדעי הנתונים; ויזואליזציה של מידע; מבוא לכריית מידע; עיבוד תמונה וראייה ממוחשבת; ניתוח רשתות חברתיות ועוד. במרבית הקורסים תהיה גם עבודה מסכמת מעשית. כלומר, הסטודנטים לא ילמדו לימודים תיאורטיים או עיוניים בלבד, ויצטרכו להגיש תרגילים ולבצע פרויקט גמר של החטיבה, בה יבוא לידי יישום כל החומר שלמדו.
האשכול השלישי, דרך הרוח, מתמקד בפיתוח חשיבה ביקורתית לצד הרחבת ההשכלה הכללית במגוון רחב של תחומי ידע. הקורסים הנכללים בדרך הרוח מייצגים את כל תחומי הידע הנלמדים באוניברסיטת ונבחרו לתוכנית בקפידה על פי איכותם הגבוהה בעבר והן על פי נושאם אשר הינו רחב דיו ובעל ענין רב.
האשכולות הוטמעו באוניברסיטת חיפה החל משנת הלימודים תש"פ, קצת לפני קו האמצע של המעבר ללימודים מקוונים. בעקבות משבר הקורונה שגרם לשינויים רבים ומהירים, כבר עתה מסתמן שחלק מהלימודים ימשיכו להיות מקוונים כך שבתשפ"א הלימודים יכילו את הלקחים והניסיון שנצברו בלימודים המקוונים מהשנה החולפת.

4 צפייה בגלריה
אוניברסיטת חיפה
אוניברסיטת חיפה
אוניברסיטת חיפה
(יח"צ)

באוניברסיטת חיפה מציינים כי התחדדה ההבנה שמשבר הקורונה מחייב התאמות ויכולת להתמודד עם חוסר ודאות ושינויים מהירים, כחלק מהכלים החשובים של בוגר האוניברסיטה. "הימים שבהם כל אחד למד נושא מאוד ספציפי הסתיימו. באוניברסיטת חיפה יקבלו הסטודנטים מגוון רחב של העשרות ואנחנו נעודד אותם לממש את היכולות שלהם דווקא בתחומים שהם שונים מהתחומים המרכזיים שאותם הם לומדים. אשכולות הלימוד החדשים שלנו הופכים את הלימודים אצלנו למאתגרים הרבה יותר, למגוונים הרבה יותר ובעיקר מותאמים למאה ה-21", סיכם פרופ' מש.
לאתר האשכולות לחץ כאן.