ייתכן שבאחד הימים תצעדו בטיילת בת ים, כשלפתע תבחינו בלא אחר מאשר נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, יושב באחד מבתי הקפה בכובע מצחייה ומשקפי שמש, נהנה מעוד יום נעים בעיר.
כן, מדובר בתסריט קצת דמיוני, אבל הסיכוי הקטן מאוד שאולי הוא בכל זאת ייצא לפועל טמון בראש הקמפיין של הנשיא בישראל, צביקה ברוט, ששם לעצמו כמטרה להפוך את בת ים לעיר תיירותית.
3 צפייה בגלריה
ברוט, בבת ים. "התושבים ייצאו מופסדים מהאיחוד" | צילום: קובי קואנקס
ברוט, בבת ים. "התושבים ייצאו מופסדים מהאיחוד" | צילום: קובי קואנקס
ברוט, בבת ים. "התושבים ייצאו מופסדים מהאיחוד" | צילום: קובי קואנקס
"המשפט הראשון שאני אומר לכל מנהיג בעולם כשאני מציג את עצמי הוא: 'אני מבת ים, עיר חוף יפה ליד תל אביב'", אומר ברוט ופוסק: "את בת ים מכירים אפילו באפריקה".
ברוט, לדבריו, קיבל לאחרונה הצעה לשמש יועץ גם עבור ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אולם התחנה הבאה שלו, בסבירות גדולה יותר, נמצאת במקום אחר הרחק מהבית בבלפור. ברוט, כך מספרים, שם את יהבו על בית המשולשים - כס ראש העירייה.
הטיסה לנברסקה אבל נחזור רגע לקשר הבת ימי - אמריקאי. איך מגיע כתב כלכלי ופרלמנטרי ב'ידיעות אחרונות', בוגר בית ספר 'ציפורי', ישיבת אדרת וסניף בני עקיבא מרכז בבת ים (שבט 'אמונה'), למשרד הסגלגל בבית הלבן?
מתברר שהכל התחיל בצלצול טלפון אחד לפני כשנה וחצי. "זאת היתה הפעם הראשונה שהתנהל קמפיין כל כך גדול בארץ זרה, במסגרת מערכת בחירות בארה"ב", משחזר ברוט (37) בראשית השיחה. "השקיעו הרבה מאוד כסף וחיפשו אדם עם ניסיון פוליטי ורקע במערכות בחירות בארץ ובחו"ל, והשם שלי עלה. אחרי שיחת טלפון זומנתי לשיחה בנברסקה".
בהמשך ברוט עלה למטוס, פגש את הבוס, קיבל את המשרה ויצא לעבודת שטח בקרב ישראלים בעלי אזרחות אמריקאית, שנהרו בהמוניהם לקלפי והצביעו טראמפ.
מה דעתך על הנשיא? "הוא אדם מאוד מרשים. איש מקצוע, שיודע מה הוא רוצה".
זה לא הרושם שמתקבל עליו בתקשורת. "התרשמתי ממנו אחרת. אסור לשפוט לפי מה שרואים או שומעים. רוב השמועות לגביו מופרכות. אני בוחן אדם לפי מבחן התוצאה ורואה מולי אדם שקול, שלא מפחד להיות לא פוליטיקלי־קורקט. גם העם האמריקאי ראה אותו ככה. עובדה שנבחר. אין אדם מושלם. נשיא מושלם יש רק בהוליווד, אבל הוא הכי טוב שיכול להיות עבורנו".
3 צפייה בגלריה
טראמפ. "אני רואה מולי אדם שקול" | צילום: שאטרסטוק
טראמפ. "אני רואה מולי אדם שקול" | צילום: שאטרסטוק
טראמפ. "אני רואה מולי אדם שקול" | צילום: שאטרסטוק
לדעתך הוא נשיא טוב? "כן. במיוחד לישראל. יש לו תוכנית מגובשת, הוא יודע מה הוא רוצה ויש לו את האומץ לעשות את זה. זה אדם שיש לו אומץ לתקוף את אסד, להכריז על ירושלים כבירת ישראל ולגנות את הפלסטינים. אומרים שהוא מתנהל בטוויטר, אז מה? עדיף לנו אדם כזה, שבעד ישראל ומגן על ישראל, לעומת נשיא פוליטיקלי־קורקט כמו אובמה, שהיה נחמד וייצוגי אבל הפקיר אותנו באו"ם. אני חושב שהציבור הישראלי הבין את זה כבר לפני הבחירות. עובדה שהזווית הישראלית תרמה תרומה משמעותית לבחירה שלו לנשיאות".
איך? "שתי סיבות: הראשונה, שבישראל יש 300 אלף מצביעים אמריקאים ורובם תמכו בטראמפ. ניהלנו קמפיין מקיף - שחלקו, אגב, נוהל ממשרדים בבת ים, עם השקעה גדולה מאד. בסופו של דבר, הרוב המוחלט של האמריקאים בישראל תמכו בו והצביעו עבורו. הסיבה השנייה הייתה יותר 'סודית', והיא שיש בארה"ב גרעין גדול של נוצרים אוונגליסטיים, שבלעדיהם נשיא רפובליקני לא יכול להיבחר. הם מאוד אוהבים את ישראל וכל מה שקורה כאן משפיע עליהם ישירות. ידענו שאם התמיכה בישראל תהיה גדולה, זה יגרום להם ללכת בעקבות טראמפ".
והמספרים אכן מדברים בעד עצמם. "טראמפ ניצח כאן ברוב גדול, לא בפער זעום של 400 קולות כמו שהיה בבת ים בבחירות האחרונות".
ברוט עלה על הגל והקים עם שותף חברת ייעוץ בינלאומית. "זיהינו נישה שהייתה חסרה בוושינגטון - יכולת לייעץ למנהיגים ולראשי מדינות כיצד לעבוד מול ממשל טראמפ, ממשל חדש ולא שגרתי. ישראל לא הייתה צריכה את הייעוץ הזה", הוא מחייך. "ראש הממשלה שלנו יודע מצוין איך להתנהל מולו".
לאחרונה הגיעה מראש הממשלה הזה הצעה שקשה לסרב לה. נתניהו הציע לברוט את תפקיד ראש מערך ההסברה ודובר ראש הממשלה, תפקיד שיכלול גם את דברור המוסד והמטה לביטחון לאומי.
"בפגישה האחרונה דיברנו על העובדה שאני קשור בחוזים בינלאומיים עם מנהיגים שונים בעולם וייתכן שתהיה לי בעיה להיענות בחיוב כרגע. הוא אמר שישמח אם אשקול בחיוב".
מה ענית? "לא אכנס לתוכן השיחות עם ראש הממשלה, רק אגיד שזו הלשכה המרתקת בעולם ונתניהו הוא אחד המדינאים הגדולים שקמו פה. גם מתנגדיו יודו בזה".
יש הטוענים שהעיכוב בתשובה אינו נובע רק מחוזים בינלאומיים כובלים אלא מקריאת המפה הפוליטית המקומית. הבחירות המקומיות אוטוטו בפתח ויותר ויותר גורמים מצביעים על כך שברוט צפוי לרשת את ששון אליהו כראש סיעת הליכוד בבת ים.
חובה לרענן צביקה, תתמודד על ראשות העירייה מול יוסי בכר? "אני בת ימי גאה, דור שלישי בבת ים, מאוד אוהב את העיר ואת האנשים שבה. לכן אני באמת רוצה שיהיה פה טוב. היום יש הסכמה רחבה של התושבים שאחרי 40 שנה הגיע הזמן לחדש את שדרת ההנהגה. יש בעירייה שלנו אנשים באמת טובים: אסתר פרון, יוסי בכר, ששון אליהו, אלי יריב ואורי בוסקילה, אבל חלקם כבר עשרות שנים חברי מועצה, עוד מלפני שנולדתי. זה לא בריא.
3 צפייה בגלריה
בכר | צילום: קובי קואנקס
בכר | צילום: קובי קואנקס
בכר | צילום: קובי קואנקס
"אני מנהל בעולם מערכות גדולות עם תקציבי ענק ואני לא מכיר ארגון שלא מאפשר תחלופה של ההנהלה שלו. זה רע לעיר ורע לעירייה. עובדה שהתושבים סובלים היום מארנונה שרק עולה ועולה, לעומת שירותי ניקיון שרק יורדים ויורדים. לא פלא שבמצב כזה עולים רעיונות מוזרים של איחוד עם יפו".
עדיין לא שמענו כן או לא. "אני מתכוון להמשיך לעשות הכל כדי לסייע שבת ים תתחדש. כשביקשו ממני לעזור ברמה הארצית, עזרתי בשמחה. אם יבקשו סיוע ברמה העירונית, אשקול גם את זה. זה חשוב לי יותר מעבודה עם ראש הממשלה או עם מנהיגים בעולם. כרגע אין החלטה".
מה עמדתך לגבי איחוד? "מתנגד באופן נחרץ משתי סיבות: האחת שמדובר בניסוי שנעשה על חשבון התושבים. מעולם לא עשו איחוד של שתי ערים גדולות. בכל מקום שבו עשו איחוד בין שני ישובים, זה נכשל. שמדינת ישראל תראה לנו שהיא מצליחה קודם לאחד ערים קטנות, כי עד היום זה לא הצליח".
והסיבה השנייה? "שהתושבים ייצאו מזה מופסדים. הם ימשיכו לשלם יותר ולקבל פחות, כי אין לתל אביב אינטרס להמשיך ולפתח את העיר, אלא רק להשליך עליה את הבעיות שלה. אם כבר, היה עדיף לאחד את בת ים עם חולון, כי לחולון אין ים ויהיה לה אינטרס להשקיע בבת ים. זה אינטרנס שלא קיים בתל אביב. אני לא מבין מדוע הנהלת העיר תומכת בתוכנית מטרופולין שאולי תעזור לבעלי האינטרסים, אבל תפגע בתושבים".