במרכז לבריאות הנפש אברבנאל, פועל שירות ייחודי בארץ המעניק טיפול נפשי ביתי לאנשים שסובלים מבעיות נפשיות. לטיפול הביתי יתרונות רבים, ולאחרונה בעקבות מגפת הקורונה והחשש מהגעה לבתי חולים אף גובר הצורך בטיפולי בית, ובאברבנאל פועלים להרחבת השירות.
3 צפייה בגלריה
המרכז הרפואי לבריאות הנפש אברבנאל
המרכז הרפואי לבריאות הנפש אברבנאל
המרכז הרפואי לבריאות הנפש אברבנאל
(צילום: אילן ספרא)
טיפול קהילתי אסרטיבי (טיפול ביתי) פותח כחלופה לטיפול בבית חולים לאנשים הסובלים מהפרעות נפשיות קשות ומתאשפזים בתדירות גבוהה במחלקות פסיכיאטריות. נתונים מראים כי הטיפול מפחית באופן מובהק את מספר האשפוזים, וגם משך האשפוז, אם היה, התקצר באופן מובהק. הטיפול הביתי מציע יתרונות משמעותיים ומפחית את הסימפטומים, בשלב מוקדם של הטיפול.
השירות מקצר את משך האשפוז מכיוון שההתערבות הטיפולית המיידית מגיעה לפני שהמטופל מתדרדר למצב שממנו לוקח זמן רב יותר לחזור לאיזון.
3 צפייה בגלריה
המרכז הרפואי לבריאות הנפש אברבנאל
המרכז הרפואי לבריאות הנפש אברבנאל
המרכז הרפואי לבריאות הנפש אברבנאל
(צילום: אילן ספרא)
הטיפול מיושם גם בקרב "סרבני טיפול" שאינם מגיעים לקבל טיפול מסודר בקהילה.
לצד הטיפול הנפשי הצוות הרפואי מקשר בין המטופל לסביבתו ומסייע בפתרון משברים נוספים לרבות סיוע בקיום פגישות רפואיות, פתירת מחלוקות עם שכנים, בעיות משפחתיות וכו.
לטיפול בסביבה הביתית של החולה יתרונות רבים, כמו גם תחושת בטחון ורוגע לחולה המקבל טיפול בביתו. הטיפול הביתי כולל אבחון מצב והערכה, מתן תרופות, שיחות עם המטופל ובני משפחתו ובחינת הצורך באשפוז. בחו"ל השיטה מיושמת בהצלחה במדינות שונות וביניהן ארה"ב, אנגליה ונורבגיה, בניו יורק למשל, כל אחד מאזורי העיר מכוסה על ידי יחידה לביקורי בית , וצוות ביקורי הבית פועל שבעה ימים בשבוע.
3 צפייה בגלריה
החרדה יושבת על ידע מצומצם שמתפתח לממדים מפלצתיים
החרדה יושבת על ידע מצומצם שמתפתח לממדים מפלצתיים
מפחית אשפוזים
(צילום: shutterstock)
באברבנאל כאמור, מיושם השירות בהצלחה כבר מספר שנים, וכעת מתכוונים בבית החולים להרחיב את הפעילות. באברבנאל מציינים כמה מקרים לדוג' בהם הטיפול הביתי שינה לחלוטין את מצבם של המטופלים וגדע או הפחית את שרשרת האשפוזים:
• שכניו של ח', שאובחן כסכיזופרן פרנואידי, סבלו ממנו רבות, הוא אגר זבל באופן כפייתי דבר שהוביל לריח בלתי נסבל וחולדות בכל הבניין, הוא תקף את שכניו פעמים רבות. הם פנו באופן תדיר לפסכיאטר המחוזי והוא אושפז למעלה מ13 פעמים בכפיה. באברבנאל החלו לטפל בו במערך הטיפול הביתי באופן קבוע, ובנוסף סייעו לו גם בפינוי הדירה ובנקיונה וסייעו לו לישר את ההדורים עם השכנים. כתוצאה מכך, ח' לא אושפז יותר בבתי חולים פסיכיאטריים.
• מטופלת של אברבנאל שעובדת בקהילה וסובלת מסכיזופרניה פרנואידית הוצאה לחל"ת בתקופת הקורונה, דבר שערער את מצבה הנפשי וגרם לה ליציאה מאיזון. הצוות הרפואי של אברבנאל החל לטפל בה במערך הביתי, העלה את המינון של הטיפול התרופתי, יצר מערך תמיכתי גדול יותר תוך יצירת קשר עם המשפחה ומנע אשפוז ממושך.
• מטופלת נוספת שסובלת מסכיזופרניה פרנואידית, ובעברה למעלה מ54 אשפוזים, הוכנסה למערך הטיפול הביתי. הצוות הגיע אליה כל שבועיים להעניק לה טיפול תרופתי סייע בשילובה בתעסוקה בקהילה, ומאז היא לא אושפזה יותר בבתי חולים פסיכיאטרים.
ד"ר שמואל פגירסקי:" המשפט "אין כמו בבית" מוכיח את עצמו גם בטיפול הנפשי, שירותי טיפול נפשי בבית המטופל מפחיתים באופן ניכר את מספר האשפוזים ומשך האשפוז של מטופלי נפש, ואנו רואים בכך שירות חיוני משנה חיים".