כשהיא בשבוע ה־27 להריונה הראשון, התפנו עדי טל (30) ובן זוגה לחופשת ירח הדבש שלהם בפראג. אלא שעד מהרה הטיול לו חיכו השתבש כשטל החלה לחוש ברע. "בטיול התחלתי לסבול מחום גבוה ומפצעים על העור", היא מספרת השבוע. "אני נמצאת בחו"ל לא מעט ואף פעם לא מצאתי את עצמי בוכה שאני רוצה לחזור הביתה, אבל בפעם הזו זה קרה".
1 צפייה בגלריה
עדי טל ובתה. התסמינים הופיעו בירח הדבש | צילום: פרטי
עדי טל ובתה. התסמינים הופיעו בירח הדבש | צילום: פרטי
עדי טל ובתה. התסמינים הופיעו בירח הדבש | צילום: פרטי
מיד כשחזרה לארץ מיהרה טל להיבדק ואז התברר כי היא סובלת מתסמינים של רעלת הריון. "הפנו אותי מיד למיון ומאז ועד הלידה מצאתי את עצמי כל הזמן בין אשפוזים במחלקת הנשים ובין הבית".
מי שקיבל את טל לטיפולו וליווה אותה עד הלידה הוא ד"ר ערן ויינר, מנהל מרפאה ייעודית לטיפול בסיבוכי הריון. "רעלת הריון מאפיינת נשים בלידתן הראשונה", הוא מסביר. "
הסברה היא שהגוף מזהה את ההריון כגוף זר ואילו בהריונות הבאים הוא מתרגל לנוכחות העובר. כאשר רעלת הריון מופיעה בשבועות מוקדמים, התרומה העיקרית שלנו הרופאים היא הערכה מתמדת של חומרת המחלה וזיהוי הרגע הנכון ליילוד. במקרה המדובר, המחלה הופיעה בשבוע מוקדם יחסית והיה צורך במעקב צמוד, אשר כלל אשפוזים מרובים, כדי לזהות את ההידרדרות שהגיעה וליילד את עדי בזמן, תוך הבטחת שלומה ושלום התינוקת".
לדברי ד"ר ויינר האתגר שעומד בפני רופאים המטפלים ברעלת היריון הוא לנסות למשוך את ההריון ככל האפשר כדי למנוע סיבוכי פגות, וזאת מבלי לסכן את האם והעובר.
ואכן, הצוות המטפל ב'וולפסון' הצליח לחכות עם ההריון של טל כמעט עד לרגע האחרון. "בשבוע 34 היא סבלה במיוחד מכאבי ראש, לחץ דם שלא התאזן, קושי בייצור שתן ואף כאבים שגרמו לה להתקשות לפתוח את העיניים", הסבירו הרופאים.
"למעשה, אין תרופה לרעלת הריון והפתרון הוא לידה", אומרת טל, "לכן התחילו בהליך של זירוז. היתה מחשבה לאפשר לי ללדת באופן טבעי, אבל אחרי כמה בדיקות נוספות הוחלט על קיסרי חירום".
טל ילדה תינוקת בריאה וקראה לה אמילי. אחרי הלידה מצבה הבריאותי של טל השתפר מיד. "היינו שבועיים בפגייה וכששומעים פגייה נבהלים, אבל זה היה המקום הכי משמעותי להיות בו", מסכמת טל, "הצוות שם מדהים והרופאים שליוו אותי לאורך התהליך הקשה עשו את כל ההבדל. לא הרגשתי שום לחץ, הם היו איתי לאורך כל הדרך".