אם היה לרגע ספק, עכשיו זה רשמי: העולם השתנה סופית. אפילו החופש הגדול עבר טלטלה רצינית: אין חו"ל, אין סאמר סקול, אין מגלשות מים ואין בתי קולנוע. האתגר שעומד על הפרק הוא לעבור את הקיץ בשלום בתחושה של ביטחון, וכדאי שגם בהנאה. האם זה אפשרי?
2 צפייה בגלריה
חופש גדול בצל הקורונה
חופש גדול בצל הקורונה
חופש גדול בצל הקורונה
(צילום: shutterstock)
"בניגוד לשנים קודמות אף אחד לא באמת יודע איך החופש הקרוב ייראה", אומרת נועה שחר, מדריכת הורים לגיל הרך. "מעבר לעובדה שלא נטוס לחו"ל, לא ברור אילו פעילויות כן יתאפשרו: נלך לים ולבריכה? ניסע למלון בארץ? יטילו עלינו שוב סגר? יאפשרו לנו לראות את הסבים והסבתות? חשוב לתווך לילדים, לשתף אותם בתכנונים וגם להכין אותם לאפשרות שיתכן ונאלץ לבטל או לשנות. אם הם מביעים אכזבה אל תבטלו את הרגש שלהם ("לא נורא, יהיה לנו כיף בבית"), תנו להם להיות איתו ולבטא אותו. זאת תגובה טבעית, גם אנחנו מתאכזבים.
"החודשים האחרונים הפכו את ההורים למיומנים בבילוי זמן משותף בבית. החופש הגדול מבחינה זאת יהיה דומה אבל גם שונה: נכון שסדר יום מסוים יישמר, אבל צריך לזכור: זה חופש, וזה הזמן של הילדים לנוח וליהנות, גם אם לא מדובר במצב רגיל. נצלו את הזמן המשותף כדי להתקרב לעולם שלהם, למשחקי המחשב שלהם ולתוכניות הטלוויזיה שהם אוהבים. המסכים מהווים חלק גדול מחייהם, ועבורם זה יהיה שינוי מרענן לראות שאנחנו מתעניינים באמת בחלק הזה ולא רק מסתייגים ושוללים אותו".

זה לא הארטיק, זאת תשומת הלב

"המניע להתנהגות נמצא בצרכים שמתעוררים בילד", אומרת נועה קציר, מלווה הורים בתקשורת מקרבת. "כשהצרכים מקבלים מענה, עולים רגשות של סיפוק, שמחה ושביעות רצון. וכשלא, מגיעים התסכול והכעס. כדי לצלוח בשלום את הרגעים המאתגרים בחופש הגדול, כדאי שתאמצו מול הילדים את השאלה: "מה חשוב לך עכשיו?". על פי התשובה שלהם תוכלו להבין את סדר העדיפויות, לתכנן פעילות משותפת, לעצור לרגע כשתזהו תסכול ולחבק כשצריך. בדרך כלל לא הארטיק חשוב, הוא רק הדרך לקבל את תשומת הלב, ואפשר להעניק אותה במגוון דרכים.
"פרטו לילדים מה הולך לקרות בעוד שעה, מחר, מחרתיים, ככל שאתם יודעים ויכולים ובהתאמה לגיל, כולל הפרטים הקטנים שאולי נראים לכם מובנים מאליהם. זה נותן להם הרגשה של התמצאות במרחב והרבה ביטחון. הכינו "בנק רעיונות" לפעילויות שמותאמות למשפחה והשתדלו לבלות באחד על אחד – הורה וילד. תכננו יחד מה תעשו בזמן הזה. זאת הזדמנות נהדרת ליצור משהו שהוא רק שלכם, זמן בונה יחסים".
2 צפייה בגלריה
במקום פארקי מים - ריחוק חברתי
במקום פארקי מים - ריחוק חברתי
לאפשר להם להביע את האכזבה ולתת לה מקום
(צילום: קובי קואנקס)

לכופף את החוקים

אליסף שוקרון, קואצ'ר לילדים ובני נוער ומנחה הורים, מאמין שהכל יסתדר אם תשקיעו בתכנון לו"ז יחד עם הילדים. "שבו איתם ובנו את לוח הזמנים לחופש, כולל רעיונות לכל אחד מימי השבוע. אין צורך כמובן במערכת שעות צבאית קפדנית, אבל תוכניות תמיד מקלות משמעותית על ילדים ושומרת עליהם מפני הליכה לאיבוד".
במהלך סגר הקורונה הורים רבים שחררו ואפשרו זמן מסכים כמעט בלתי מוגבל.
"זאת תהיה טעות לאפשר זמן מסכים מוגזם גם במהלך החופש. כמובן שהפיתוי גדול, כי מדובר בבייביסיטר הטוב ביותר, אבל זה ממש לא הפתרון. החוכמה היא לגלות גמישות לצד נוקשות. זה בסדר שתכופפו מעט את החוקים, כי בכל זאת, חופש זה חופש, אבל במקביל: שמרו על הגבולות שחשובים לכם. בנוסף, לא יזיק לשמר למידה כזו או אחרת, מה שישאיר את הילדים עם תזכורת למה שלמדו, ויאפשר לכם לצמצם מעט מהפערים שהצטברו. והכי חשוב: תשתדלו ליהנות איתם. מגיע לכם ומגיע גם להם".
בן לאון, מטפל התנהגותי, מאמן ילדים ובני נוער ומדריך הורים, ממליץ להורים שינהלו את החופש הגדול ולא יאפשרו לו לנהל אתכם. "דברו עם הילדים בגובה העיניים, תאמו ציפיות, תשאלו אותם מה חשוב להם והאם יש להם מטרות ודברים שהם רוצים לחוות. זאת ההתחלה – ומכאן ממשיכים".
לדברי לאון, החופש הזה יהיה שונה כיוון שמקומות אטרקטיביים רבים שהילדים מצפים לבקר בהם יהיו סגורים. "כיוון שאפשר לקיים מפגשים ביתיים בקבוצות קטנות, כדאי לחבור מראש להורים נוספים מהגן או מבית הספר. השמירה על הקשרים החברתיים בחופש הגדול חשובה, במיוחד לאחר התקופה המאתגרת שהילדים עברו. עם הקטנים אפשר לבקר בחנויות משחקים ויצירה ולחדש את המלאי. בגילאים היותר מבוגרים כדאי לחפש ביחד מקום שבו הילד יוכל להתנדב. זה בהחלט יעזור לו להרגיש משמעותי".