ביום חמישי האחרון הודיע ראש העירייה, צביקה ברוט, כי החליט, בעקבות התפשטות מגיפת הקורונה, לאסור על תפילה בבתי כנסת והכריז כי על כל בתי כנסת בשטח העיר להיסגר לאלתר וכי על כל אדם להתפלל בביתו. בהודעה שפרסם ברוט נרשם: "מדובר בהחלטה קשה אך המשוואה ברורה, אם נשאיר את בתי הכנסת פתוחים יש סבירות גבוהה שימותו יותר אנשים מבוגרים".
1 צפייה בגלריה
בית כנסת
בית כנסת
בית כנסת
(צילום: shutterstock)
ואכן, במהלך השבת שעברה הקפידו תושבי העיר, הנוהגים להתפלל באופן קבוע, שלא להיכנס לבתי הכנסת ומי שביקשו לשהות לצד חבריהם ולא להתפלל לבדם בביתם, נפגשו עם מתפללים אחרים והתפללו ברחוב, מחוץ לבית הכנסת, כשהם מקפידים לדבריהם על מרווחים של שני מטר בין האחד לשני.
חברי קבוצת מתפללים שהגיעה לרחבה שמחוץ לבית הכנסת של תנועת חב"ד הממוקם בכיכר המגנים בשדרות העצמאות טוענים כי בשעה שהתפללו בסמוך לחנות בכיכר הם הופתעו על ידי פקחי עירייה שצילמו אותם.
"זה היה ממש לא נעים ומביך שפשוט הגיעו ותפסו אותנו באמצע תפילה ועוד ביום שבת", אומר אורן לוי, ששהה במקום. "ביקשנו מהם, בתנועות ידיים, שיפסיקו אבל הם המשיכו עד שהסתלקו מהמקום".
אירוע דומה התרחש, לדברי המתפללים, באותה שבת בשטח שכונת קריית באבוב בעיר, שכונה המזוהה עם הציבור החרדי. תושב השכונה שהשתתף בתפילה מצומצמת שהתקיימה בגינה הציבורית שבמרכז השכונה טוען כי פקח של העירייה תיעד את המתפללים במקום.
"הוא צילם והיה ברור שהוא פקח עירייה ואנשים צעקו לו לעזוב את המקום וזה מה שקרה ולשמחתי לא היתה אלימות למרות שאנשים באמת התרגזו", מספר התושב, והוסיף: "אנחנו מקבלים בהבנה ובהכנעה את ההחלטה לסגור את בתי הכנסת, עם כל הצער שבדבר, אבל אף אחד לא אמר עשרה אנשים לא יכולים להתפלל יחד בשטח פתוח ובוודאי שזה לא ראוי לצלם אותנו ביום הקדוש הזה".
מעיריית בת ים נמסר בתגובה: "המקרה המתואר אינו מוכר לשיטור או לפיקוח העירוני, וככל הנראה מדובר בעוברי אורח שצילמו את המתפללים ברחוב. עם זאת, חשוב להבהיר: בתי הכנסת, כמו בתי הספר, המסעדות, התיאטראות, גינות השעשועים וחופי הים - חייבים להיות סגורים כדי להציל חיי אדם. ראש העיר, בהתייעצות עם גורמי מקצוע ובגיבוי רבני העיר, הורה על הסגירה בשל אחוז האנשים המבוגרים בעיר שלנו, בשל נתוני התחלואה העולים בבת-ים, ומתוך כוונה לשמור על חיי אדם.
"ההחלטה על סגירת בתי כנסת היא כואבת ואינה פשוטה, אך עדיין יש לקיים אותה באופן מוחלט. אם אנשים לא יקפידו על ההנחיות - ימותו יותר אנשים בעיר, ואין בכוונתנו לאפשר זאת. מדובר בפיקוח נפש, ולכן בשבת הקרובה השוטרים והפקחים יפעלו כדי לאכוף את כל הנחיות משרד הבריאות. הם לא יתפשרו במידה וימצאו אנשים שפוגעים בבריאות הציבור ולא מקפידים על הכללים, ובכך ועלולים לעלות בחיי אדם״.
"בכירים בעיריה הוסיפו כי ״הרוב המוחלט של הציבור נוהג באחריות, אבל יש אחוז קטן שמתנהג בצורה פרועה ומסוכנת, וצריך לעצור אותו בכל מחיר. הם לא מבינים שאם הם יוצאים החוצה בניגוד להנחיות, זה אומר שבסוף יותר אנשים ימותו. העיריה נערכה מראש ברמה הגבוהה ביותר וערוכה לכל תרחיש, אבל אי אפשר יהיה להגן על הציבור - מבוגרים וילדים כאחד - אם הציבור ייצא החוצה בניגוד להנחיות. חייבים להקפיד עליהם בכל מחיר בין אם מדובר בהנחיות כיצד לבצע קניות, כיצד להצטייד בתרופות, או כיצד להתפלל. ההנחיות נועדו להציל את חיי התושבים״.