וירוס הקורונה אמנם לא עובר לבני אדם דרך בעלי חיים, אך באופן טבעי גם חיות המחמד מושפעות רבות מהמצב הנוכחי. מנהלת עמותת גג לחיות בחולון, אתל רוזנברג, טוענת כי עם התפרצות הנגיף בישראל החל גל של נטישת בעלי חיים, עם זאת בימים אלו חל שינוי מפתיע.
1 צפייה בגלריה
איריס פרדלין מטיילת עם הארנבת 'חומי'
איריס פרדלין מטיילת עם הארנבת 'חומי'
איריס פרדלין מטיילת עם הארנבת 'חומי'
(צילום: פרטי)
"בהתחלה היו המוני נטישות, ברמה מפחידה שגרמה לי לחשוש שנקרוס", אומרת רוזנברג, "אבל בימים האחרונים, כנראה בגלל שאנשים נמצאים הרבה בבית או מחפשים חברה, פתאום התעורר ביקוש להרבה אימוצים. אני מקווה שמי שמאמץ מבין שזה לא רק לתקופת הבידוד אלא לכל החיים".
מדובר בתקופה שאנשים נמצאים בחרדה כמעט קיומית, הם בכלל עסוקים בבעלי החיים?
"אני מודה שפחות, וזה גם משפיע עלינו באופן ישיר - אין תרומות כי אנשים חוששים לכספם, כמעט ואין מתנדבים כי אנשים פוחדים להידבק, ואם יסגרו את התחבורה הציבורית המתנדבים שכבר פועלים לא יוכלו לבוא לסניף שלנו. יש סוגיה נוספת בתחום בעלי החיים שרבים לא חושבים עליה, אבל גם מאכילי החתולים נמצאים בבידוד והרבה מהם חוששים לצאת. המצב מחמיר כשמדובר באזורי תעשייה כמו בחולון, בת ים וראשון לציון. מדובר במקומות שהעובדים סיפקו מזון לחתולי הרחוב, ועכשיו כשהכל סגור אין מי שידאג להם. אני מזכירה לכולם שעל פי משרד החקלאות מותר לצאת עם חיות לטיול בחוץ, ואין שום סיבה להתנכר להם בימים אלה".
מי שמחפש נקודת אור ביחסי האדם והחיות בימים אלו יכול למצוא אותה בבית ספר 'גורדון' בבת ים, שם מנהלת בית הספר, ענת ממן, הקדימה תרופה למכה והקציבה סכום לרכישת כלובים. עם קבלת ההחלטה לסגירת מוסדות החינוך הורי התלמידים לקחו לביתם את חיות פינת החי של בית ספר והם מטפלים בהן בימי הבידוד.
בין היתר אימצו ההורים גרבילים, אוגרים, ארנבים ואפילו עכברים. "זה כיף גדול ומעסיק את הילדים", מספרת יו"ר ועד ההורים של בית הספר, איריס פרדלין. "אנחנו אימצנו ארנבת ואוגרת וכבר יש לנו בבית כלב ושני חתולים אז שמח אצלנו. לארנבת אני קוראת חומי ואני מוציאה אותה לטיולים בדשא. אני גאה בהורי התלמידים שגם בשעה כזאת לא שכחו את בעלי החיים".