אחרי שבוועדה המחוזית התברר שבניית המסלולים לתוכנית המטרו דורשת הריסת מבנים רבים באיזור שבו עוברים הקווים M1 ו־M3, מתברר כעת שהתוכנית השאפתנית עלולה לפגוע גם בבנייה המתוכננת בשכונת רובע הים שבדרום־מערב בת ים.
המשמעות: לאחר תהליך ממושך שארך כעשור של הפשרת קרקעות, דיונים ואישורים בוועדות שונות ורגע לפני התחלת הבנייה, נודע השבוע ליזמים במקום כי קווי המטרו החדשים עומדים לשבש להם את התוכניות. "על חלק מהשטח יעבור קו המטרו, כ־50 מטר מתחת לבניין, ואילו בחלקו האחר של השטח המיועד לבנייה, עובר קו המטרו מעליו, דבר המצריך שינוי אדיר בתוכניות ויכול לקחת שנים רבות נוספות", מספרים השבוע יזמים במקום.
גורם בכיר המעורה בנושא מסביר, "תוכנית המטרו היא תוכנית מופקדת החוצה ערים שלמות, אבל התוכנית לא נעשתה בתיאום עם עיריית בת ים ומתאר התוכניות המאושרות, לרבות בי/410, רובע הים, הנמצאת בדרום־מערב בת ים ונחשבת לתוכנית הדגל הנדל"נית של עיריית בת ים".
לדברי אותו גורם, מדובר בחוסר תכנון משווע, "באופן הזוי התוכנית של המטרו טורפת את כל התוכניות המאושרות של שכונת רובע הים, לדוגמה מגרש שקו המטרו עובר דרך הדופן המערבית שלו. המשמעות היא שהמדינה החליטה שהקו עובר על המגרש, למרות שיש כבר תוכנית מאושרות לבנייה. בעצם נאמר לבעלים 'למרות שקניתם קרקע במסגרת תוכנית מאושרות והתחלתם הליכי תוכנית בנייה, תוכנית המטרו גוברת על כל תוכנית אחרת'.
"זוהי תוכנית יומרנית וגם דורסנית", מוסיף הגורם, "למדינה פשוט לא אכפת לעבור על מגרשים שמיועדים לבנייה, הכל נעשה באטימות וללא תיאום עם העירייה".
המסלולים אמנם צפויים להיכנס לפעילות רק בעוד עשור, אך כבר בשלב הזה המדינה הקפיאה כל אפשרות ליצור שינוי בתוואי ולא תאשר הקמת מבנים חדשים או תוכניות התחדשות במבנים קיימים. את ההתנגדויות למסלולי המטרו שיעברו בחולון ובבת ים, M1 ו־M3, ניתן היה להגיש עד השבוע, אבל לא בטוח שזה היה עוזר.
"ניתן היה להגיש התנגדויות לתוכנית, אבל עד שהן יתבררו ייקח זמן רב וספק אם זה יעזור וקו המטרו ישונה", הסביר הגורם. "עד אז בכל אופן לא ניתן לעשות דבר, בטח לא להוציא היתרי בנייה על אותו חלק, דבר שיעקב ואף ימנע את העבודות".
אז מה נשאר ליזמים לעשות כעת?
"כנראה רק להגיש תביעות פיצויים של עשרות מיליונים על הנזק שנגרם להם".
לדברי חבר המועצה שמעון ועקנין החבר בוועדה לתכנון ובנייה, לא ניתן להם שום עדכון בנושא, ולמעשה בחודשים האחרונים הם המשיכו לאשר תוכניות במתחם.
מנת"ע נמסר: "תוכנית המטרו מוגדרת כתוכנית לאומית על ידי הממשלה, וככזו היא נבחנת בוועדת התשתיות הלאומיות. תוואי הקווים נבחן על ידי צוות מקצועי תוך התייעצות עם הרשויות המקומיות שלאורך שלושת הקווים, וזאת בנסיון למזער את הפגיעה בזכויות השונות של התושבים.
"בחירת התוואי נעשתה ברובה תחת דרכים וכבישים, אך לעיתים עקב אילוצים, גם תחת שטח בנוי אך בעומק רב. תוואי המטרו אכן גורם לעיתים לשינוי בתכניות המתווה בו הוא עובר, אך זאת בכפוף לאישור הות"ל. מן המפורסמות היא בעולם, כי על ולאורך תוואי המטרו חל פיתוח אורבני משמעותי ומחירי הנדל"ן מאמירים, פרויקטים צצים כפטריות, התחדשות עירונית ועוד, וכך צפוי להיות גם בישראל".