בימים אלו הבהלה סביב הגעת הקורונה לארץ הכניסה את כולם למתח ומרכזי הבריאות מדווחים על עומסים בקווי הטלפון, כאשר אנשים רבים מביעים חשש כי נחשפו לנגיף ומבקשים לקבל מידע.
מכיוון שבשלב זה מדובר באזורים מסוימים, שמרביתם נמצאים בדרום ובצפון, הפניות שמגיעות למרפאות בחולון ובבת ים לעיתים אינן תואמות את המציאות.
1 צפייה בגלריה
בהלת הקורונה
בהלת הקורונה
בהלת הקורונה
(צילום: shutterstock)
"כמעט כל מי שמגיע שואל שאלות שקשורות לקורונה", מספרת אחות במרכז רפואי גדול במרכז חולון, שבמסגרת תפקידה בשעות הבוקר עורכת בדיקות דם. "לרובם יש שאלות ענייניות ואנחנו מנסים להשיב כמיטב יכולתנו כי גם אנחנו עדיין לומדים את הנושא אבל כמובן שיש גם שאלות שקשה שלא לחייך כששומעים אותן".
אלו שאלות מפתיעות שמעת?
"אישה שהייתה בטיול מאורגן בתאילנד לפני כמעט שנה וביקשה לדעת אם יש סיכוי שנדבקה. אישה אחרת סיפרה שלשכנה שלה יש מטפלת סינית ושאלה אם היא מדבקת, למרות שהמטפלת בכלל לא ביקרה בסין בשנה האחרונה.
"אנשים חושבים שזאת מחלה סינית, כאילו הם נושאים אותה בגופם ופתאום היא מתפרצת. אבל הכי משעשע היה בחור שבא לקחת מרשם וסיפר שאשתו לא מרשה לו ללכת להביא משחק מחשב שהזמין מאתר סיני כי היא בטוחה שיש בזה קורונה. הוא הסביר לה שהוא הזמין את המוצר לפני חודשים וכדרכם של אתרים סינים המוצר הגיע באיחור, אבל זה לא מעניין אותה, אמרה שלו שאם הוא כל כך רוצה לשחק בו היא סוגרת אותו בחדר עם המחשב לבידוד של שבועיים, אמר שמבחינתו זה נשמע כמו הצעה ממש מפתה. כמובן שהוא צחק אבל אנחנו משיבים לכולם, גם לשאלות החריגות, יש בהלה וזה מובן לחלוטין. אני אומרת שעדיף לשאול ולא להתחרט".
למרות ההומור, קורונה היא מחלה לא מצחיקה בכלל ומרכזי הבריאות באזור כבר נערכים למקרה בו ימצא חולה באזור חולון-בת ים. במוקדי הבריאות מבקשים מהציבור להכיר את הנהלים ולהיצמד אליהם במידת הצורך.
"המרכזים הרפואיים של מכבי במרחב חולון בת ים ערוכים, מוכנים ופועלים על פי הנהלים של משרד הבריאות", מציינת מנהלת מרחב חולון במכבי שירותי בריאות יעל קידר דקל. "על פי הנהלים, אדם שמגיע למרפאה ועונה על הקריטריונים של נגיף הקורונה ומתלונן על תופעות כגון חום, שעול וקוצר נשימה, מובל מיד לחדר בידוד צדדי וממוגן שהוכן מראש למטרה זו".
במרפאה מוסיפים: "לחדר זה שבו על פי ההנחיות אין מזגן, על מנת שלא תהיה סירקולציה של אוויר, יגיעו במידי רופא ואחות עם כל ציוד המיגון הנדרש כולל מסכות וחלוקים מותאמים. לאחר תשאול ובדיקה ראשונית תוזמן למרכז ניידת של מד"א והמטופל יפונה לבית החולים להמשך בירור.
"ברמת העיקרון אנו מתייחסים לכל מקרה בחומרה ומפנים מידית לבית החולים וזאת על פי ההנחיות. אחרי הפינוי יבוצע חיטוי של החדר, של המעליות ושל כל המקומות בהם שהה המטופל עם חומרים ייעודיים. גם עובדי הניקיון ימוגנו בהתאם לנהלים ממש כמו הצוותים הרפואיים והמנהלים. בהתאם להנחיות משרד הבריאות יפתחו בקרוב גם קווי טלפון חמים בהם ניתן יהיה לקבל מידע על המחלה ודרכי ההתגוננות. לאחרונה גם חולקו ערכות מיגון לצוותים הרפואיים בכל המרכזים הרפואיים בחולון ובת ים וחודדו הנהלים. בקרב כל הצוותים. חשוב לציין כי אין כל תחושה של לחץ ופאניקה בקרב הצוותים. אנו יודעים את העבודה ונערכנו לכך מבעוד מועד".