לידתו של בן בכור לזוג הורים מהאזור הובילה למלחמה לא צפויה בין שני הסבים על הזכות להיות הסנדק שלו. אחרי שהנושא כמעט והגיע לידי פיצוץ ונשקלה האפשרות לוותר על אירוע הברית ולהסתפק ברופא מוהל, נמצאה הפשרה המיוחלת.
2 צפייה בגלריה
ברית מילה
ברית מילה
ברית מילה
(צילום המחשה: shutterstock)
הכל החל כששני ההורים הגיעו בבהילות למשרד של עורכת הדין זהר רון, להליך גישור. "נולד לנו בן בכור", סיפרה האישה. "אבי חולה במחלה ממארת. רציתי שהוא יהיה הסנדק כיוון שזו סגולה גדולה וידועה לבריאות ואריכות ימים. חשוב לי שהוא יזכה בכבוד הגדול בשל מצבו וכיוון שאני בת יחידה". בנוסף, לדבריה, מקובל ביהדות אשכנז שאבי היולדת הוא הסנדק.
הבעל, שהסכים עם דבריה, סיפר כי לא שיער לאיזו מלחמה הדבר יוביל. "אבא שלי היה בטוח שהוא יזכה להיות הסנדק של הנכד החדש במשפחה", הוא ציין. "הוא נפגע עד עמקי נשמתו והסביר שאצל הספרדים הכבוד להיות סנדק מוענק לאבי הבעל. הוא הבהיר כי אם הוא לא יהיה הסנדק, זו תהיה פגיעה רצינית בו, רמיסת כבודו ובושה גדולה למשפחה".
השניים היו אובדי עצות ולא באמת ידעו מה לעשות. הם לא רצו שאיש מהצדדים ייפגע והיו חייבים להחליט במהירות. עו"ד רון הציעה לערוך הגרלה בין הצדדים - מי שיזכה יהיה הסנדק הפעם, והצד המפסיד יהיה הסנדק בפעם הבאה. השניים אמרו כי ישקלו את ההצעה אחרי שיתייעצו עם הוריהם, אך שבו מבוהלים.
"אף צד לא הסכים לוותר על הכבוד להיות הסנדק", הם אמרו. מתברר כי אבי האישה אמר לה: "אם הבריאות שלי לא חשובה לך, קחי ממני את הסנדקות. יכול להיות שלא אזכה לנכדים נוספים בגלל מחלתי הקשה. זו הזדמנות חד־פעמית בחיי להיות סנדק". אבי הבעל אמר: "אם לא אהיה הסנדק, לא אגיע לברית. אתם לא צריכים לשבור מסורת שעוברת במשפחתנו מדור לדור בגלל גחמה או תירוצים".
עו"ד רון, מה עשית?
"כשראיתי כי הצדדים עומדים בפני מבוי סתום והפשרה לא נראית באופק, הצעתי לבני הזוג להודיע להוריהם כי הם החליטו לוותר על טקס הברית ובמקום זאת להזמין רב מוהל רופא אשר ייבצע את ההליך, ובעתיד לקיים חגיגה בנוכחות כל המשפחה".
2 צפייה בגלריה
עו"ד זהר רון
עו"ד זהר רון
עו"ד זהר רון
(צילום: יח"צ)
בשלב הזה אירעה פריצת הדרך - אבי הבעל שמע על ההצעה ואמר: "זה לא הגיוני שאף אחד מההורים לא יזכה בכבוד, אלא רב זר שאינו מהמשפחה. אם זה ככה, אוותר הפעם לאבא של האישה שנוטה למות ואהיה הסנדק בעזרת השם בנכד הבא".
עו"ד רון מסכמת: "לפעמים בני זוג מגיעים להבנות והסכמות אבל התערבות ההורים של הצדדים מובילה למאבקים קשים ומיותרים. ההורים צריכים לכבד את החלטות ילדיהם הבוגרים ולקבל אותן מבלי לגרור אותם למלחמות ולמחלוקות. הרי ידוע שכדי לנהל יחסים טובים ובריאים במשפחה לפעמים צריכים לעשות ויתורים".