בשעות הבוקר של יום רביעי (אתמול), יצא לדרך מבצע איתור וסיוע למען דרי רחוב בבת ים. למבצע חברו אגף הרווחה בעירייה, משטרת ישראל ונציג המיזם החברתי 'מפתן'. המטרה: להציע לדרי הרחוב אלטרנטיבה בדמות מרכז גמילה מסמים ואלכוהול, כשברקע שני מקרי מוות של דרות רחוב שאירעו בחודשים האחרונים.
דוד אגייב, העומד בראש מיזם 'מפתן', ומסייע בקליטת דרי רחוב לבתים מוגנים שהקים בבת ים ובתל אביב, מספר שמדובר בשיתוף פעולה תקדימי. "זה לא סוד היכן יושבים רוב דרי הרחוב בעיר. כל אחד רואה אותם, אבל הרעיון היה להגיע אליהם יחד, כל הגורמים האחראיים", הוא אומר.
מאחר שרוב דרי הרחוב סובלים מהתמכרות לסמים או אלכוהול, המטרה הראשונה הייתה להעבירם למכון גמילה. "לפני שיצאנו לדרך, נעשה וידוא שיש מקום שיקלוט אותם, ואז הגענו לדבר איתם ברחוב", הוא מסביר, ומדגיש שלא ניתן לחייב דרי הרחוב לעזוב את הרחוב, ובפעולה לא נעשה כל שימוש בכוח.
"הם בהתחלה מאוד הופתעו ונבהלו מהניידות שחסמו את המעבר משני צדי הרחוב, אבל אחרי שדיברנו איתם, והסברנו להם שיש מקום שמחכה להם, ויעזור להם בגמילה וייתן מקום לישון, הצלחנו לשכנע ארבעה לעזוב את הרחוב", הוא אומר, ומציין שמדובר בהישג מכובד.
המדובר בשלושה גברים ובאישה שהועברו למכון גמילה, ומשם ייקלטו הגברים בבתי שיכון זמני, ביניהם בתי 'מפתן'. הבעיה הסבוכה יותר היא של נשות הרחוב. "לנשים אין עדיין פתרון וזו בעיה קשה, כי אחרי כמה שבועות בגמילה, אין איך לשבור את המעגל", מסביר אגייב, שמוביל בימים אלה מבצע גיוס כספים להקמת בית כזה.
"המצב קשה מאוד", הוא מסכם. "גם מבצעים יפים כאלה, לא נותנים פתרון קבע, ולאישה ברחוב קשה מאוד לשרוד. המקרים הקשים האחרונים, שהסתיימו במוות, והתרחשו בעיר מוכיחים את זה".
לסיוע בפרויקט מימון הקמת בית לנשים-דרות רחוב, ניתן לפנות לאגייב בעמוד הפייסבוק שלו:
https://www.facebook.com/david.agaev