רומן לוי מבת ים שירת בצה"ל במשך שנה וחצי כנהג משאית. ב-25 לפברואר הודיע למפקדיו שאינו מעוניין לשרת עוד, ונשלח למאסר. מאז הוא יושב בכלא, כאשר מחוץ לשעריו מתנהלות הפגנות מחאה.
2 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה ברומן לוין | צילום: יח"צ 'מסרבות'
הפגנת תמיכה ברומן לוין | צילום: יח"צ 'מסרבות'
הפגנת תמיכה ברומן לוין | צילום: יח"צ 'מסרבות'
״שירתתי בצבא כנהג משאית, וחלק גדול מהתפקיד זה נסיעות בשטחים", הסביר לוין לפני שנאסר. "הבנתי שמה שהצבא עושה בהם לא משרת את האינטרסים שלי ושל כלל העובדים בישראל. הגעתי למסקנה שאי אפשר לאחוז את החבל בשני קצוותיו: להתנגד לכיבוש, לגזענות ולסדר הקפיטליסטי, וגם לשרת בצבא המשמר דברים אלה״, אמר. בסירובו להמשיך בשירות ציין לוין גם את חוק הלאום שהוא מתנגד לו.
לפני שלושה שבועות התייצב בבסיסו עם תומכים שליוו אותו, והודיע למפקדיו על סירובו להמשיך בשירות. באותו יום, וכפי שקובע החוק, נשלח לכלא 6.
"כשביקרתי את המשפחה שלי באוקראינה נתקלתי בזלזול כנגד יהודים, וגם בישראל התייחסו אליי ואל החברים שלי בזלזול בגלל המוצא והתרבות השונה שלנו. מכך צמחה ההזדהות שלי עם העם הפלסטיני", אמר לוין בהודעת הסירוב לפני מעצרו, והוסיף: "באוקראינה יש מלחמת אזרחים, וכשביקרתי שם פגשתי חיילים שלא יודעים בשביל מה הם נלחמים ומתים. הזדהיתי אתם כי אני גם לא מאמין במדיניות הצבאית של ישראל".
2 צפייה בגלריה
רומן לוין | צילום: יח"צ 'מסרבות'
רומן לוין | צילום: יח"צ 'מסרבות'
רומן לוין | צילום: יח"צ 'מסרבות'
יש מי שמביע תמיכה בלוין מחוץ לכלא. בשבת האחרונה נערכה הפגנת מחאה מטעם ארגון 'מסרבות', רשת סרבנות פוליטית, הקוראת לשחררו. נכחו בה עשרות פעילים, ובשבת הקרובה מתוכננת הפגנה דומה.
בין הפעילים נמצא גם חברו מתנועת הנוער של המפלגה הקומוניסטית בישראל, עידן סלוצקר, שמסביר: "רומן הוא אדם ערכי והסיבה שהוא מסרב לשרת היא מתוך ערכיות זו, הוא מאמין בשיוויון ובשלום והסירוב שלו לשרת לא נעשה ממקום של אגואיזם. אנחנו בקשר איתו והמורל שלו גבוה גם עכשיו כאשר הוא כבר כמה שבועות בכלא, בגלל שהוא שהוא מבין למה הוא נמצא שם ומאמין בצדקת הדרך שלו, הוא רוצה להראות את המחאה שלו ע"י ההתנגדות שלו לשרת".