3 צפייה בגלריה
עו"ד אבי אריה. צילום: אבי קואנקס
עו"ד אבי אריה. צילום: אבי קואנקס
עו"ד אבי אריה. צילום: אבי קואנקס
איחוד העיר בת ים עם תל אביב היה נושא חם ומרכזי בבחירות 2018, אך בשנה האחרונה הוא די נעלם מסדר היום. בדיון שנערך בנושא בישיבה הראשונה של מועצת העיר אחרי הבחירות, אמנם הוחלט כי העירייה מתנגדת לאיחוד ותפעל למניעתו, אך נכון להיום לא ברור אילו צעדים מניעתיים בוצעו בשטח.
ב'תנועה לאיחוד המטרופולין' בראשות עו"ד אבי אריה, טוענים כי על אף הדממה הציבורית, האיחוד הוא שאלה של זמן בלבד.
"לא לאורך זמן"
"המצב כרגע הוא שיש איחוד בין הרשויות ואין בכלל סימן שאלה", אומר אריה, "הנהלת העיר בעצם מטעה את ציבור התושבים בבת ים בכך שהיא מבטיחה כי באמצעות תהליכים פנימיים אפשר לייתר את האיחוד".
אם כך, אז למען מה בעצם אתם פועלים? "הציבור צריך להבין כי במילא האיחוד הולך לקרות בשנת 2023, ולכן במקום לבזבז את הזמן, כדאי כבר להתחיל תהליך של משא ומתן בין הרשויות, כדי שעיריית בת ים תגיע לאיחוד בעמדת יתרון ולא כגורם המובל לשם על ידי משרד הפנים".
את התנועה לאיחוד המטרופולין הקים אריה לפני למעלה מחמש שנים. "בזמנו עיריית בת ים עתרה למשרד הפנים וביקשה ממנו ששטחים מחולון, ראשון לציון ותל אביב יסופחו לבת ים במטרה להגדיל את ההכנסות שלה מהארנונה.
"שר הפנים בזמנו היה גדעון סער, והוא החליט להקים ועדה שתבחן את האיחוד בין חולון, בת ים וראשון לציון, או בין בת ים לתל אביב, וההמלצה שלו בסיום הבדיקה היתה לקיים איחוד עד לבחירות המקומיות ב־2018, אך שר הפנים, שהחליף אותו אריה דרעי, דחה את האיחוד ל־2023".
דרעי אמר בשעתו "משרד הפנים ומשרד האוצר יפעלו יחד בכל התקופה עד לאיחוד להכין את התשתית והמנגנון לביצוע האיחוד באופן מקצועי עם דגש על השירותים לתושבים", ואחד הצעדים הללו זה חשב מלווה אשר מונה לבת ים, שמטרתו לסגור את הגירעון של בת ים ולאזן את חשבון הבנק שלה כך שהיא תגיע לאיחוד בשנת 2023 בלי חובות. עו"ד אריה: "היות והעיירה חוסכת בהוצאות, רמת ההשקעה בתושב יורדת. לדוגמה, השנה לא התקיים פסטיבל תיאטרון רחוב, הופעות הקיץ לא היו כמו בשנים קודמות, הניקיון בעיר לא כפי שצריך להיות וכו'. כל זה כי העירייה חוסכת עד לרמה מינימלית וזה נעשה על גבם של התושבים. לאורך זמן זה כמובן לא יתפוס כי אי־אפשר לחיות בעיר ענייה בלי תרבות, ספורט או תשתיות, בטח כשתשלומי הארנונה בה הם בין הגבוהים במדינה".
3 צפייה בגלריה
בת ים מהאוויר. צילום:  קובי קואנקס
בת ים מהאוויר. צילום:  קובי קואנקס
בת ים מהאוויר. צילום: קובי קואנקס
ומה עם הטענות שבת ים תהפוך להיות החצר האחורית של תל אביב? "אני גר ברחוב הגובל בבת ים, כלומר, זה רחוב שצד אחד ממנו שייך לבת ים וצד שני שייך לתל אביב־יפו, ובתור אדם שגר בתפר אני רואה את ההבדלים התהומיים בין הצד הבת ימי לצד של יפו, שכביכול על פי טענות המתנגדים אמור להיות מוזנח".
"ביפו יש מדשאות, הרבה יותר נקי, המדרכות במצב יותר טוב, החוף ביפו הרבה יותר נקי ומסודר, עם השכרה מוזלת של המתקנים בחוף לתושבי העיר לעומת החוף בצד של בת ים, חוף סי פלאס שהוא מוזנח, ללא שירותי הצלה ועם עלויות גבוהות של השכרת ציוד. בנוסף לכך, מהצד הבת ימי יש מתנ"ס לרווחת התושבים שמצבו בכי רע ו־200 מטר ממנו יש מתנ"ס ביפו ש־50 אחוז ממקבלי השירות שלו תושבי בת ים כי יותר נעים לשהות בו".
"אני לא טוען שתל אביב חפה מבעיות אבל בת ים מוזנחת יותר מדרום תל אביב בצורה חד־משמעית למרות שאי־אפשר בכלל להשוות בין הערים הללו, שכן תל אביב מאוד עשירה ובת ים פושטת רגל".
לכן טוען אריה, "כל ניסיון של השלטון הקודם והנוכחי לטאטא את מצבה העגום של העיר מתחת לשטיח לא יישא פרי, ובסופו של דבר תושבי העיר יבינו שהדרך היא חד־כיוונית. עובדה היא שכשהתחלנו את המאבק היינו רק כמה משוגעים לדבר, בהמשך הדרך הצטרפו עוד ועוד אנשים והיום בגלל המצב הרע בעיר, תושבים רבים נוספים מתפקחים ומבינים שזו הדרך היחידה שיש".
"לבצע התאמות"
בימים אלה מציינים ברשויות המקומיות שנה לבחירות האחרונות, ובעיר בת ים, כמו בערים אחרות ברחבי הארץ, חלו שינויים בעקבות חילופי השלטון. על אף עמדתה הנוכחית הנחרצת של הנהלת העיר נגד האיחוד, משוכנע אריה כי העיר דווקא קרובה לאיחוד.
"אחת הסיבות המרכזיות למחשבה הזאת שלי היא שנכון לעכשיו, בעקבות הבחירות בתל אביב ובחירתו המחודשת של רון חולדאי לראשות העירייה, יש שם הנהלה שתומכת מאוד באיחוד", מסביר אריה.
היות והוא אינו בטוח כי בבחירות הבאות ייבחר שוב חולדאי או בכלל יתמודד, מאמין אריה כי על הנהלת העיר הנוכחית בבת ים לשנות דפוסי חשיבה - לבצע 'פניית פרסה' ולהתחיל להניע מהלכים לקראת איחוד.
למה אתה חושב שבעירייה ישנו את דעתם? "בדיוק מכיוון שהגענו לנקודת זמן קריטית. בהנהלת העיר תל אביב מוכנים לקבל אותנו לחיקם, ועל קברניטי העיר להתאפס על עצמם ולהתחיל להקים את המינהלת המקצועית, שעליה דיברו אנשי משרד הפנים, כדי להגיע מוכנים לאיחוד - מינהלת בה יושבים נציגים של עיריית בת ים ושל עיריית תל אביב ונציגי משרדי האוצר והפנים - וכולם יחד צריכים לתת מענה להתאמת מערכות, כמו גביית ארנונה".
"שמירה על הארנק"
כפעיל חברתי אתה סבור שהציבור בבת ים שינה את דעתו בנוגע לאיחוד והוא חושב שזה מהלך נדרש? "הציבור הבת ימי נמצא בנקודה קריטית, בה לראשונה אחרי עשרות שנים התושבים מקבלים שירותים מוניציפליים ברמה הכלכלית של העירייה ועליהם להבין את המשמעות".
3 צפייה בגלריה
דרעי. צילום: אבי מועלם
דרעי. צילום: אבי מועלם
דרעי. צילום: אבי מועלם
למה אתה מתכוון? "בשנים הקודמות העירייה חיה על הלוואות שונות ובמקביל מכרה שטחים ריקים שהיו ברשותה לקבלנים ואת הכסף הרב שנכנס לקופת העירייה ניצלו למתן שירותים ברמה גבוהה והציבור הרגיש את זה היטב - דוגמה לכך היא שהתושבים שילמו פחות מיסים. בעידן הנוכחי של החשב המלווה, שלא נותן לזה לקרות, התושבים מרגישים על עצמם מה המשמעות של לחיות תחת עירייה ענייה".
"אני בסך הכל פעיל חברתי, אבל אנשים מבינים שהאלטרנטיבה לאיחוד היא לחיות בעיר בה רמת השירותים שהם יקבלו תהיה כמו במדינות עולם שלישי".
דבריו של אריה נשמעים אמנם קיצוניים, אולם שיחה קצרה עם כמה מתושבי העיר מגלה כי ייתכן שיש מידה של אמת בטענותיו על מצבה הנוכחי של העירייה. "בשנה האחרונה ההרגשה היא שבאמת המצב מעט הורע ועובדה שראש העיר מדבר על זה שלעירייה יש פחות מה לתת בגלל שהיא מחויבת 'לשמור על הארנק'", אומר טל חביב, תושב העיר. "זה אולי הגיוני וחכם ואחראי מצד העירייה, אבל מי שסובלים כאן ורמת החיים שלהם נפגעת הם התושבים, אז אולי איחוד עם תל אביב הוא לא כזה גרוע ולמה בעצם לא לנסות".
גם רחל עמירן, המתגוררת בעיר מאז שנות ה־50, חושבת שצריך לתת צ'אנס לאיחוד הרשויות שבו מעוניין משרד הפנים. "אני דווקא מסתכלת על זה מזווית אחרת", היא אומרת ומסבירה: "העיר בתנופת צמיחה ובנייה ולמרות שהעירייה מצמצמת בהוצאות קורים פה דברים יפים, אז למה לא לנצל בעצם את ההזדמנות הזאת לאיחוד? אם משרדי הממשלה בעד ובוודאי יתנו תמיכה, שווה לנו לנסות - מקסימום נחזור לבת ים הישנה".
מעיריית בת ים נמסר בתגובה: "בת ים ותל אביב מתנגדות להצעת האיחוד, ולכן היא אינה על הפרק. בת ים עוברת כעת הליך שיקום כלכלי וניהולי שיביא לתוצאות טובות מאד בשנים הבאות, וממילא לא יהיה עוד צורך לוותר על עצמאותה של העיר".
המלצה בהמתנה
*ספטמבר 2014: שר הפנים דאז, גדעון סער, הקים ועדה שתבחן את האיחוד בין בת ים לתל אביב, או בין חולון, בת ים וראשון לציון (מקרה בוחן לאיחודים מוניציפליים נוספים). יעד האיחוד: עד בחירות 2018.
*דצמבר 2016: הוועדה הגישה את המלצותיה לשר הפנים אריה דרעי - איחוד בין הערים בת ים ותל אביב. בעיריית בת ים הביעו התנגדות ובתל אביב הגיבו בביטול.
*יוני 2017: שר הפנים דרעי מודיע כי בכוונתו לקבל את ההמלצה לאיחוד. יעד האיחוד: בחירות 2023
*יולי 2017: ממונה לעיריית בת ים חשב מלווה, בחלק מתוכנית הבראה לחיסול הגירעון העירוני, והכנת המנגנון והתשתיות לאיחוד. המטרה: איזון הגירעון העירוני עד 2023 וייתור האיחוד