בשנת 2018 הובילו חולון ובת ים את רשימת הערים שמהן הזמינו תושבים הכי הרבה חבילות מחו"ל. תושבי חולון הזמינו 1.8 מיליון חבילות ותושבי בת ים הזמינו 1.3 מיליון חבילות. הסיבות להזמנות מהרשת הן שונות ומגוונות, ובאופן מפתיע החיסכון הכספי לא תמיד נמצא בראש מעייני המזמינים.
לכבוד 'בלאק פריידי', שיצוין בשבוע הבא, בדקנו עם ארבע אושיות מקומיות מדוע הן עברו לקניות ברשת, מאילו חנויות נוסטלגיות הן נאלצו להיפרד, ולא שכחנו לבקש טיפים למזמין המתחיל ברחבי הרשת.
"אין שבוע שאני לא מזמינה" בלוגרית האופנה והכלכלנית הבת ימית, ספיר ניסים (27), נטשה את החנויות הוותיקות ב'מצבה' בבת ים לטובת מותגי־על מחו"ל. "תמיד הייתי חובבת אופנה ומגיל צעיר אהבתי להתלבש יפה", היא מספרת. "כנערה הייתי מגיעה לחנויות ברחוב רוטשילד וכיכר התותחנים, קונה שמלה ב־50 שקל ותיק ב־20 שקל ומתרגשת בטירוף. אלו היו חנויות עם בגדים יפים ומחירים נוחים, וכמובן כשההורים רצו לפנק הם היו רוכשים לי טרנינג של אדידס או נעל של נייק מספורט בטיילת.
4 צפייה בגלריה
ספיר ניסים. "לא צריכה להילחם בעבודות על הרכבת הקלה" | צילום פרטי
ספיר ניסים. "לא צריכה להילחם בעבודות על הרכבת הקלה" | צילום פרטי
ספיר ניסים. "לא צריכה להילחם בעבודות על הרכבת הקלה" | צילום פרטי
"אבל אלו היו ימים אחרים, כשאין לך כסף משלך ואת לא אדון לעצמך. היום אני מעדיפה לרכוש דרך אתרים - זה יותר נוח, אני קונה בלילה אחרי שהתינוקת נרדמת ולא צריכה להילחם ברחובות שחסומים בגלל העבודות על הרכבת הקלה וגם משיגה בגדים שאין היום בארץ.
"אפילו כשאני רוכשת מותגים רגילים כמו 'זארה' אני מעדיפה לעשות את זה דרך האפליקציה כי כבר התרגלתי לקנות ככה. אני מקבלת השראה מאושיות אינסטגרם מוכרות כמו קיארה פראני מחו"ל ושירן כוהנר בארץ, ואלו בגדים שאי־אפשר למצוא בכל מקום. כבר ב־2011 התחלתי להזמין מחו"ל והיום אין שבוע שאני לא מזמינה. אוהבת להזמין מפאשנגה, אתר קניות בינלאומי שהקים ניצן פלג מבת ים, אני אוהבת את אסוס ושופבופ ומאז שיש לי ילדה גם מזמינה המון מנקסט".
איך את מתמודדת עם כל כך הרבה איסופים מהדואר? "פעם זה היה סיוט, כל חבילה היתה סאגה, אבל מאז שהגדילו את מספר מוקדי החלוקה ואיפשרו לבעלי עסקים פרטיים לפתוח נקודות חלוקה זה הפך להיות הרבה יותר קל ונגיש. הכל מהיר ועל הדרך, כך שזה בכלל לא שיקול. אני גם לא חוששת להזמין דברים יותר יקרים. שעון של 'ראדו' ב־5,000 שקל, מגפון של מייקל קורס ב־2,500 שקל ותיק ממותג באלפי שקלים, הכל בהישג יד ואלה דברים שלא ניתן למצוא בארץ, בטח לא במחירים כאלה".
טיפ: "יש אתרי יד שנייה שמוכרים מותגים במחירים מאוד זולים. לדוגמה - תיק של שאנל מקורי שעלה 20 אלף שקל ומוצע למכירה ב־2,000 שקל. רק צריך לחפש".
"כל הספרים שלי איתי, תמיד" ניקול בכטינסקי (21), תושבת חולון וסייעת בגן ילדים, מזמינה ספרים מהאינטרנט ולא נאלצת להיפרד לרגע מדמויות מרתקות או סופרות אהובות. "תמיד אהבתי לקרוא", היא מספרת, "בגיל 13 התאהבתי בסדרת ספרי 'דמדומים' ומאז אני שבויה בז'אנר הרומנטי. כנערה הייתי מתייצבת קבוע ב'מדיטק' בחולון, יש שם אינסוף ספרים ומבחר עצום. הסופרות האהובות עליי בארץ הן דנה לוי אגרוד ושרון צוהר. בחו"ל אני אוהבת את סמנטה יאנג, ג'מי מגואייר, לורן בלייקלי ועוד.
4 צפייה בגלריה
ניקול בכטינסקי. "בעתיד כבר לא ארכוש ספרים מודפסים" | צילום: שניר בכטינסקי
ניקול בכטינסקי. "בעתיד כבר לא ארכוש ספרים מודפסים" | צילום: שניר בכטינסקי
ניקול בכטינסקי. "בעתיד כבר לא ארכוש ספרים מודפסים" | צילום: שניר בכטינסקי
"במשך שנים אהבתי שהספרים על המדף, שיש לי קשר עין איתם והם תמיד שלי, אבל החיים השתנו וכך גם הרגלי הצריכה שלי. אני קוראת בין שלושה לארבעה ספרים בשבוע וכבר אין לי מקום על המדפים. בנוסף, משפחתו של בן זוגי גרה ליד ירושלים ואני נמצאת הרבה בדרכים אז זה גם עניין של נוחות, אני רוצה את כל הספרים שלי איתי, תמיד. הרי אי־אפשר לסחוב יותר מדי ספרים מודפסים.
"אני מורידה את כל הספרים הדיגיטליים לטאבלט שלי וככה כולם זמינים עבורי. בנוסף, זה גם עניין של סיפוק מיידי - כשספר חדש יוצא לא תמיד מתחשק לי לחכות לשליח או שיגיעו עותקים לרשתות, לפעמים אני רוצה אותו מיד, ובדיגיטלי אני מקבלת אותו בלחיצת כפתור".
מה ההבדל הכספי בין מודפס לדיגיטלי? "לצערי לא כל כך משמעותי. קודם כל מחירי הדיגיטלי עלו, היום מוכרים ספר חדש ב־39 ואפילו 42 שקל. אבל הצד החיובי הוא שיש מלא מבצעים על מודפסים ואם מחפשים אפשר למצוא ספרים מעולים ב־30 שקל. אני בטוחה שבעתיד כבר לא ארכוש בכלל ספרים מודפסים".
טיפ: "לא לשכוח להטעין את הסוללה בטאבלט".
"להגשים לעדן ולעצמי חלומות" צליל דהן־וקנין (29), אם לשניים, משמשת מנהלת מכירות במלון באיזור. היא עברה לקניות באינטרנט כדי להגשים חלום ילדות ומארגנת לילדיה ימי הולדת מלאי השראה וקסם. "הבת שלי עדן בת שש וביום שגיליתי שיש לי בת היה ברור לי שאוכל להגשים עליה את כל הפנטזיות שלי".
כלומר? ההורים שלי מעולם לא החסירו ממני דבר, אבל סבלתי מעודף משקל ותמיד היו לי חלומות על בובות, מסיבות תה וכל מיני דברים יצירתיים שרק חיכו לצאת ממני. היום אני מזמינה לילדים בגדים ביותר מ־50 אחוז הנחה ממה שאוכל להשיג בארץ.
4 צפייה בגלריה
צליל ועדן דהן־ועקנין. "כולן מתייעצות איתי לגבי הזמנות" |  צילום: קובי קואנקס
צליל ועדן דהן־ועקנין. "כולן מתייעצות איתי לגבי הזמנות" |  צילום: קובי קואנקס
צליל ועדן דהן־ועקנין. "כולן מתייעצות איתי לגבי הזמנות" | צילום: קובי קואנקס
"כשאני נכנסת לחנויות בחולון אני בשוק, רק לאחרונה קניתי מקניון חולון סריג ב־130 שקל לחברה כי זו מתנה, אבל לעצמי שאני יכולה להשיג את אותו פריט בהרבה יותר זול. זה לא רק המחיר, אלא גם השירות. יש חנויות עם שירות כל כך רע שאני כבר מעדיפה לרכוש מול מסך ולא מול מוכרת".
איך מארגנים יום הולדת דרך הרשת? "כשאני מחליטה לארגן יום הולדת בקונספט של קרקס או כל רעיון אחר אני מתחילה לחשוב על זה שנה מראש, זו כבר הפקה לכל דבר. מזמינה חצאיות טוטו לבנות, כלי הגשה בקונספט, שמלה מיוחדת, מלא אביזרים שעולים פי שלושה בארץ. אני מארגנת את זה בנחת כי יש לי זמן ואני לא מרגישה את זה בכיס כי אני פורסת את ההזמנות למספר חודשים. היום כבר כולן מתייעצות איתי לגבי הזמנות, כי אני מתעסקת בזה המון אבל זה הכיף שלי, להגשים לעדן ולעצמי חלומות".
טיפ: "תמיד לקרוא את האותיות הקטנות. הזמנות מהאינטרנט זה דבר טריקי ואי־אפשר לדעת מה פספסת במידות או בחומר".
"מידות גדולות לא חייבות לבוא בכהה" ללי אורן (35), מנהלת שיווק לעסקים ברשתות חברתיות מחולון, החליטה להפסיק להתפשר על ההיצע של חנויות הלבשה גדולה בארץ ומזמינה בגדי 'פלאס סייז' מחמיאים במחירים נגישים.
"בארץ מאוד קשה למצוא בגדים במידות גדולות שהם גם יפים, גם מחמיאים וגם במחירים ריאליים", היא מסבירה, "מרבית החנויות יוצאות מנקודת הנחה שאם את לובשת מידה גדולה אז את צריכה ללבוש בגד כהה ורחב שמטשטש את הגזרה שלך. אז זה לא חייב להיות ככה.
4 צפייה בגלריה
ללי אורן. גם באיכות החומר אין מה להשוות בין חו"ל לישראל | צילום פרטי
ללי אורן. גם באיכות החומר אין מה להשוות בין חו"ל לישראל | צילום פרטי
ללי אורן. גם באיכות החומר אין מה להשוות בין חו"ל לישראל | צילום פרטי
תמיד חיפשתי פתרון כי אני אוהבת להתלבש יפה ופתאום הבנתי שבחו"ל התפיסה שונה לחלוטין, אני מזמינה בעיקר מ'אסוס' ויש שם עולם שלם של פלאס סייז שלא הכרתי מעולם. בגדים צבעוניים, עם גזרות מחמיאות שמדגישות את הגוף ולא מחביאות אותו. אין ספק שגם המחיר שונה באופן משמעותי, בארץ שמלה ליום־יום במידה גדולה מתחילה מ־300 שקל ובחו"ל יש היצע מדהים במאה שקל.
"היום כל המלתחה שלי מחו"ל, אני לא מתקרבת לחנויות בחולון, גם לא לקניונים עם רשתות בינלאומיות כי הפרשי המחירים דרמטיים. גם באיכות החומר אין מה להשוות, בארץ מוכרים בגדים באיכות מאוד ירודה ומה שאני מזמינה בדרך כלל מאוד איכותי". הפכת לגורו בתחום.
"נכון. כי בנות במידות גדולות לא מבינות שיש להן אופציות אחרות. כל תמונה עם שמלה שאני מעלה גורפת מלא שאלות, מאיפה קנית? איך בחרת מידה? איך עובד המשלוח? בנות רוצות לדעת. אני מזמינה המון, מוציאה בערך 1,000 שקל בחודש על בגדים וכשאני מגזימה גם 2,000, לכן להערכתי בעתיד החנויות לא יצליחו לעמוד בסטנדרט וכולנו נקנה ברשת".
טיפ: "תבדקי בארון שלך מה הגזרה שהכי מתאימה לך ותזמיני אותה, לא כל גזרה חדשה שנראית טוב על הדוגמנית תחמיא גם לך. בנוסף, תמדדו את עצמכם עם סרט מידה וזה יקל עליכם לבחור מידות בכל אתר".