מה קורה לעודפי מזון שנותרים במסעדות? ברוב המקרים הם מושלכים לפח. מדוע העודפים אינם מועברים לנזקקים? את השאלה הזו מנסה אפליקציה חדשה, שמקדם המשנה לראש עיריית בת ים ירון לוי, לפתור. "במשך שנים הייתי פעיל חברתי בעיר בת ים ולמדתי דרך עירי כיצד לעשות את החיבורים החברתיים הנכונים", מסביר לוי ומציג לראשונה את אפליקציית Take.
2 צפייה בגלריה
טייק אווי | צילום המחשה: shutterstock
טייק אווי | צילום המחשה: shutterstock
טייק אווי | צילום המחשה: shutterstock
מדובר באפליקצית משלוחים שמאפשרת לכל אדם להזמין אוכל ממסעדות באזור מגוריו, אך בניגוד לאפליקציית משלוחי מזון רגילה, כאן יש ערך מוסף. כשמזמינים ב"טייק" נרקמת תשתית לוגיסטית על פני העיר - בין המסעדות, השליחים והלקוחות. אותה תשתית מופעלת באופן שוטף כדי לשנע עודפי מזון שנוצרים כל העת לפעילים החברתיים ומשם למשפחות שזקוקות לארוחה.
'טייק' מקושרת בכל עיר לרשתות של פעילים חברתיים, והיא למעשה פותרת בעיה לוגיסטית: היא יודעת להצביע על מנה שנהפכה למיותרת, באותו רגע שנהפכה לכזו (“מנת טעות“, עודפים וכו‘..), ולחבר בדיוק של דקות בין המקום והזמן שבו היא נוצרה לפיתרון לוגיסטי מיידי שיעביר אותה כל הדרך עד לנזקקים. עד היום לא היה פיתרון כזה והאוכל ירד לטמיון בזמן שנזקקים היו צריכים אותו.
"שואלים אותנו מה יותר חשוב לנו", מספר מנכ"ל החברה, גיל בן משה. "הרווחים הכספיים או העזרה החברתית שאנחנו מייצרים? התשובה היא ששניהם חשובים באותה מידה. אין אחד בלי השני בתחום שלנו. לצד האפליקציה שלנו, שמיועדת למשלוחים, אנחנו פותרים בעיה שגרמה לבזבוז מזון עצום: עודפי המזון שנוצרים במסעדות, והם בעלי אורך חיים קצר. אנחנו יודעים עליהם בזמן שהם נוצרים, כי המסעדן צריך רק ללחוץ על כפתור באפליקציה, ונותנים את הפתרון הלוגיסטי המיידי באמצעות השליחים שלנו שמגיעים ממילא למסעדות".
2 צפייה בגלריה
ירון לוי | צילום: קובי קואנקס
ירון לוי | צילום: קובי קואנקס
ירון לוי | צילום: קובי קואנקס
לפני שהתמודד בבחירות האחרונות, לוי היה מוכר בעיר בת ים בעיקר כפעיל חברתי, מנכ"ל עמותת "תיק לכל תלמיד" וממובילי "המאבק לעושק הצהרונים". על כן השילוב בין עסקים לעשייה חברתית קסם לו. "אנחנו משנים את חוקי המשחק", מספר לוי המשמש כסמנכ"ל ניהול מערך חברתי ב- TAKE. "הרעיון לשלב עסקי וחברתי באופן סינרגטי, סחף גם בכירים בתעשיית ההייטק, שהצטרפו לחברה, על מנת לשנות את השיח בסצנת ההייטק הישראלי. בצוות נמצאים יורם יעקבי, מנכ"ל מיקרוסופט ישראל לשעבר, רויטל הנדלר, שהקימה וניהלה את AllJobs ובכירים נוספים מחברות טכנולוגיה, קרנות הון סיכון וחברות מסחריות".
מתי אתה צופה שהאפליקציה תתחיל לפעול בבת ים?
"כרגע אנחנו מקיימים פיילוט בנתניה, ובימים אלו פועלים להביא את הממשק גם לבת ים והסביבה. זה חשוב לי כי אין ספק שקיבלתי השראה מבת ים".