כתבה: עדה אופיר.
כל ילד יכול להעשיר את הידע שלו. אחד התפקידים שלנו הוא להקנות ידע ומיומנויות ולהוביל אותם להיות פורצי דרך בתחומם", אומרת ד"ר אורני מרבאום סלנט, מנהלת תכנית "אודיסאה". "בני הנוער רוכשים בנוסף לידע האקדמי, גם התמחות במיומנויות המאה ה-21 והטמעתן: מיומנויות קוגניטיביות, אישיות ובינאישיות שיעזרו להם בעתיד כדוגמת: מיומנויות מחקר, חשיבה יצירתית, יכולת פתרון בעיות, ראיה רב תחומית ובין תחומית, אחריות חברתית, עבודה בצוות ועוד".
התוכניות "אלפא", "אודיסיאה" ו"אידיאה" מופעלות במוסדות האקדמיים ברחבי הארץ כמיזם משותף של מרכז מדעני העתיד של קרן מיימונידיס, משרד החינוך ומטה הסייבר במשרד ראש הממשלה. לרגל תקופת ההרשמה לתוכניות, שמסתיימת ב-19 בינואר, ניסנו להבין לאילו ילדים הן מתאימות ומה הערך שלהן.

כישורי חשיבה

"אנחנו רואים בתוכניות השלמה לפאזל שמרכיב משרד החינוך, הנותן מענה למחוננים ומצטיינים מרגע שהם מאותרים במערכת", אומר מנחם נדלר, מנהל האגף למחוננים ומצטיינים במשרד החינוך. "בית הספר מתחשב בלו"ז של התלמידים, במועדי ב' למשל, דחייה של מבחנים, תמיכה על ידי רכז שמלווה את התלמיד. הוא יודע מתי יש מחנה קיץ ומה קורה בתוכנית. תלמידי אודיסאה למשל, יכולים להרכיב 4-3 קורסים כממירים של בחינת הבגרות והציון יורכב משקלול ציונים ואפילו בונוס, בחלק מהמקצועות ובהתאם לסיכום בין משרד החינוך למוסד האקדמי".
2 צפייה בגלריה
מחפשים תלמידים עם רצון ותשוקה לעסוק במחקר. יח"צ
מחפשים תלמידים עם רצון ותשוקה לעסוק במחקר. יח"צ
מחפשים תלמידים עם רצון ותשוקה לעסוק במחקר. יח"צ
על מבחני הקבלה, נדלר מסביר: "המטרה לבחון את כישורי החשיבה של הילד. בוחנים חשיבה מתמטית, לוגית וכמותית. לא צריך הכנות או קורסים ולא צריך להעמיד ילדים בלחץ מיותר. אפשר לפתור תרגילים, לראות איך מתמודדים עם שאלות ולחץ של זמן. אנחנו מצפים שהם ימשיכו ללכת לצופים, להיפגש עם חברים, לעשות ספורט וללמוד בבית הספר. הרעיון הוא לשלב לימודים או חקר אקדמי לצד התיכון. התוכניות לא מחליפות את בית הספר, אלא משלימות אותו".

מחקר במעבדות מובילות

אז מה צריך כדי להצליח? "אנחנו מחפשים תלמידים ותלמידות מצטיינים עם יכולת למידה עצמית, לצד רצון ותשוקה לעסוק במחקר", מסביר ד"ר תומר כהן, המנהל הארצי של תוכנית "אלפא". הסטודנטים מלווים על ידי דוקטורנטים וצוות התוכנית בכל מוסד אקדמי, שמעבר לביצוע ניסויים ועבודת מחקר, מלמדים אותם מתודות כתיבה אקדמית והתנהלות סטודנטיאלית נכונה. בנוסף, התלמידים מקבלים מצוותי התוכנית בכל מוסד מעטפת תמיכה פדגוגית וחברתית.
"הם מבצעים עבודות מחקר במעבדות מובילות, ברמת פרויקט מחקר תואר ראשון. חלקם מפרסמים מאמרים בעיתונות אקדמית מבוקרת, משתתפים בכנסים בינלאומיים בארץ ובחו"ל, משתתפים כדוקטורנטים לכל דבר, זה לא דבר מובן מאליו. אנחנו רואים בהם כעתודות המנהיגות המדעיות, פוליטיות, חברתיות בעשורים הבאים. הם לומדים להציג, לעמוד מול קהל ורוכשים כלים לכל החיים".
2 צפייה בגלריה
רוכשים כלים לחיים. יח"צ
רוכשים כלים לחיים. יח"צ
רוכשים כלים לחיים. יח"צ

סטודנטים מן המניין

"מרכז מדעני העתיד של קרן מיימונידיס הוא בית", מדגישה ענת דניס, מנהלת תוכנית "אידיאה" ומנהלת פעילות המרכז. "אנחנו חושבים על התלמידים שלנו לטווח הרחוק והקשר איתנו לא מסתיים עם תום ההשתתפות בתוכנית. אנחנו ממשיכים ללוות אותם גם לאחר מכן בשלבים השונים של החיים".
מה האתגר?
"אם בבית הספר הם רגילים להיות הכי חכמים ולפעמים לא לומדים ומצליחים, בתוכניות שלנו הם נמצאים עם ילדים חכמים כמוהם, ולכן יצטרכו להשקיע. התוכניות תובעניות וצריך לתמרן בין בית הספר, תנועות נוער ולתעדף בלו"ז".
יש חידושים השנה?
"השנה הצטרפה אלינו אוניברסיטת בר אילן ותיפתח תוכנית 'אודיסאה' במסלול הנדסה קוונטית..כמו כן, אידיאה - תכנית מחקר במדעי הרוח, החברה והאומנויות תופעל זו השנה השנייה באוניברסיטה העברית בירושלים, בנוסף לאוניברסיטת תל אביב".

המטרה - לטפח קהילה

"בשש שנים האחרונות, אנחנו מאפשרים הזדמנויות ייחודיות, ברמה עולמית", אומר אלי פריד, מנכ"ל מרכז "מדעני העתיד". "יש מעט מדינות כמונו בעולם, בהן קרן פילנתרופית פועלת בשיתוף פעולה הדוק עם המדינה ומשקיעה בתלמידות ותלמידים מחוננים ומצטיינים, מדענים צעירים, ומספקת תמיכה של 360 מעלות: בפן הקוגניטיבי, אקדמי וגם בפן החברתי-רגשי".
מה מיוחד בתוכנית?
"כל תוכנית מותאמת כמו כפפה ליד, כדי לאפשר למחוננים ומצטיינים למצוא את מקומם בהתאם לפניות שלהם ולסקרנות. כל תלמיד חכם עם מוטיבציה, יכול למצוא את מקומו".
איך תלמידים יודעים במה לבחור?
"יש לנו ימי חשיפה בכל האוניברסיטאות של כל התוכניות, בחודש ינואר. מדובר על תוכניות קשות ותובעניות ולכן כדאי לבוא, להתרשם ולשאול שאלות. באתר שלנו ניתן להירשם, לראות ימי החשיפה ולקבל זימון למבחן, לשלב הראשון.
"החזון שלנו לטפח קהילת בוגרים, אנשי חברה ותעשיה, ולכן בסיום התוכנית התלמידים מתקבלים לרשת הבוגרים 'אסכולה' והליווי ממשיך: מענקים לאקדמיה, מפגשים ייחודיים, חשיפה לחברות המובילות במשק ולמחקר מתקדם".
לפרטים אודות תוכנית מדעני העתיד ולהרשמה לחץ כאן.