במיזם מיוחד המשותף לעמותת 'אביב לניצולי השואה', 'אשל', 'ג'וינט ישראל' והרשויות המקומיות, נקראים ניצולי שואה שמתגוררים בבת ים לבדוק את זכויותיהם ולקבל הטבות כספיות המגיעות להם. רוזה, תושבת בת ים בת 93, גילתה לאחרונה שהיא זכאית לקצבה חודשית של כ־5,600 שקל.
את מיזם 'נקודת זכות – מיצוי זכויות בקהילה' הספיקו להכיר כבר 4,500 ניצולי שואה מכל הארץ שקיבלו זכויות והטבות בשווי של כ־20 מיליון שקל. להערכת עמותת 'אביב לניצולי השואה', כ־70 אחוז מהניצולים שקיבלו סיוע במיזם לא ידעו מה מכלול הזכויות המגיעות להם על פי חוק בארץ ובחו"ל, ומימוש הזכויות שינה את חייהם משמעותית.
רוזה מבת ים היא ילידת רומניה שעברה את השואה במחנה עבודה. בתום המלחמה היא ביקשה לעלות לישראל אך סורבה, ורק ב־1961 עלתה לארץ. זה שנים רבות נמנעה מרוזה קצבה חודשית כניצולת שואה, משום שהיא עלתה לארץ אחרי 1953.
כל חייה רוזה עבדה וחיה בצניעות, אך לא הצליחה לחסוך לפנסיה. כשהתאלמנה היא נותרה רק עם פנסיית שארים זעומה ועם קצבת זקנה. השינוי היה לפני כשנה, כאשר משרד האוצר פרסם החלטה מנהלית חדשה, לפיה ניצולי שואה שעבדו בעבודות כפייה יכולים לתבוע קצבה חודשית.
כאשר הגיעה רוזה ל'נקודת הזכות' בבת ים וביקשה סיוע, היא פגשה את עו"ד הילה שפיגל שסייעה לה במילוי הטפסים ובהגשת בקשות לקבלת קצבה. לאחר שנים רבות בהן לא קיבלה את זכויותיה, נקבעה לרוזה קצבה חודשית של כ־5,600 שקל.
עו"ד אביבה סילברמן, מנכ"לית 'אביב לניצולי השואה': "העמותה הוקמה לפני עשור במטרה להבטיח את מיצוי זכויותיהם של ניצולי השואה בישראל. מימוש הזכויות יכול להוות הבדל בין עוני לבין חיים בכבוד, וזו החובה המוסרית שלנו לאפשר להם חיים בכבוד וברווחה".
בבת ים מתגוררים מאות ניצולי שואה שמוזמנים להיעזר ב'נקודת זכות', ללא תשלום. פרטי 'נקודת זכות' בעיר: המחלקה לרווחת הזקן, רחוב רוטשילד 29, קומה 3, בת ים. טלפון: 03-7762628.