אז איזו עיר הכי טובה לעסקים בישראל לשנת 2018? בדיקה של 'דן אנד ברדסטריט' מעלה כי ירושלים דורגה לראשונה כעיר הטובה ביותר לעסקים מבין הערים הגדולות ודחקה את פתח תקוה למקום השני. ת"א דורגה במקום השלישי, לאחר שבשנה שעברה דורגה במקום השני.
1 צפייה בגלריה
בת ים. הרבה מאוד חומר למחשבה | צילום: קובי קואנקס
בת ים. הרבה מאוד חומר למחשבה | צילום: קובי קואנקס
בת ים. הרבה מאוד חומר למחשבה | צילום: קובי קואנקס
בדירוג הערים הבינוניות מודיעין דורגה בראש הרשימה, כאשר אחריה נמצאות גבעתיים ורחובות. בת ים, המוגדרת כעיר בינונית, מדורגת במקום הלפני אחרון, ה-19.
על פי המחקר, 8.1 אחוזי מסך העסקים בבת ים נסגרו במהלך שנה 2018, כאשר 6.3 אחוז מהעסקים נפתחו במהלך השנה. כלומר, מדובר בקיטון של 1.9 אחוז מבתי העסק השנה.
רק אילת מפגרת אחרי בת ים בקרב הערים הבינוניות עם גידול של מינוס 2.3 אחוז בעסקים. את טבלת הערים הבינוניות מובילות מודיעין (7.3 אחוז), גבעתיים (4.3 אחוז), רחובות (2.6 אחוז) והוד השרון.
ניתן לראות, כי מרבית הערים הבינוניות בראש הרשימה, הן ערים באזור המרכז, בעוד שמרבית הערים באזור הצפון והדרום נמצאות בתחתית הדירוג. אחת המגמות המדאיגות בטבלה היא שבמרבית ערי הפריפריה, יש גידול נטו שלילי, ולכך השפעה על מספר מקומות העבודה באותן ערים.
בהסתכלות על התפתחות העסקים לפי אזור גיאוגרפי (החישוב כולל את כל הערים באותם אזורים גיאוגרפים), ניתן לראות בבירור כי באזור הצפון והדרום, התפתחות העסקים נמוכה או שלילית. לעומת זאת, באזור ירושלים והסביבה התפתחות העסקים חיובית מאוד ואף עולה על אזור המרכז.
צח ברקי, סמנכ"ל מנהל אגף כלכלה, מידע ומחקר בדן אנד ברדסטריט: "ניתן לאמוד את תפקודם של ראשי הרשויות המקומיות לפי התפתחות העסקים בעיר, כמו למשל אחוז הגידול נטו בכמות העסקים.
"תפקידה של הרשות המקומית בהקשר הזה הוא מכריע, היות והיא זו שיכולה להשפיע על התפתחות העיר, על מיתוגה, על משיכת אוכלוסייה חזקה, על רמת השירותים העירוניים, על תמהיל בניה נכון ועל הגדלת מקומות התעסוקה בעיר".