כשתמיר מנדובסקי עזב את עבודתו בהייטק לטובת כתיבת הספר "השקעות לעצלנים", הוא לא תיאר לעצמו שמה שאמור היה לשמש כמדריך לחברים ולקרובי משפחה יהפוך לרב מכר, והוא עצמו יהפוך לגורו השקעות, למנחה של אחד הפודקאסטים הכי נשמעים בארץ ולמנהיג בעל קהילה של עשרות אלפי עוקבים ברשת.
3 צפייה בגלריה
תמיר מנדובסקי
תמיר מנדובסקי
תמיר מנדובסקי
( צילום: ריאן)
מנדובסקי טוען שספרו, שלוקח את הקוראים לטיול ב"ג'ונגל הפיננסי", מסביר בפשטות איך אפשר להשקיע ולהרוויח דווקא עתה, כשהשווקים רעועים והנדל"ן צונח. "הספר מהווה אבן דרך לחינוך פיננסי ולהגברת החוסן החברתי שלנו כאזרחים, בפרט על רקע אי היציבות", הוא אומר. "האחריות לעתידנו הכלכלי היא בידינו. זה הדבר הכי חשוב שצריך ללמד בבתי הספר".

הלוואות וחובות


מנדובסקי (35) תושב רמת גן, נשוי ואב לתינוקת בת שנה. הוא בוגר מערכת הביטחון ועבד כחוקר הונאות פיננסיות. הוא בוגר תואר שני מהאוניברסיטה העברית וזוכה פרס מרכז בגין למחקר. כיום עוסק בפיננסים ובכתיבה. הוא נולד בלהבים, ילד סנדוויץ' בין שתי אחיות. אמו עסקה בהוראה ואביו היה פסיכולוג ארגוני. הנושא הכספי מעולם לא דובר במשפחה, מה שלא מנע ממנו להתעניין בכסף כבר בגיל חמש.
"הכל התחיל כשאבא שלי התעקש לבנות את ביתנו בלהבים. בית החלומות הכניס את המשפחה ללחץ כלכלי ולמחסור. אני זוכר את הוריי מדברים על הלוואות וחובות. גדלתי בתודעה של 'תזהר שלא יהיה לך'. בעיניים של ילד הבנתי דבר פשוט: אדם צריך הרבה השקעות וקצת חובות".
בשנת 2001 מנדובסקי 'התעשר' מכספי הבר מצווה והשקיע אותם במערכת תופים. בשנת 2005 כבר הרוויח מאות שקלים מדי חודש משטיפת כוסות אחרי שעות בית הספר. הפעם השקיע את כספו במניות ישראליות עליהן למד מקריאה באינטרנט.

3 צפייה בגלריה
תמיר מנדובסקי. "היום אי אפשר לסמוך על קרן פנסיה או קצבת זקנה של המדינה"
תמיר מנדובסקי. "היום אי אפשר לסמוך על קרן פנסיה או קצבת זקנה של המדינה"
תמיר מנדובסקי. "היום אי אפשר לסמוך על קרן פנסיה או קצבת זקנה של המדינה"
( צילום: ריאן)

בקיץ 2006 התגייס מנדובסקי לקורס טיס. אחרי תקופה קצרה עבר לחטיבת הנח"ל ושירת כחובש קרבי וכמפקד בגבול סוריה, גבול עזה ובקו שכם.
בשנת 2008 פרץ משבר הסאב-פריים ותיק ההשקעות של תמיר נחתך ב-50%. הוא מכר בפאניקה את כלל החזקותיו הפסיד אלפי שקלים, ומהר מאוד הבין את הטעות, אבל לא היה אף אחד שיסביר לו איך לעשות את הדברים אחרת.
בתום שירותו עבד ארבע שנים בשב"כ, ואז עשה הסבה להייטק ועבד כאנליסט. "חברים ובני משפחה התעניינו ושאלו אותי שאלות על השקעות", הוא מספר. "כשהגיעה הקורונה, חבריי המשקיעים נלחצו, התחילו לדבר שטויות ואמרו שצריך להוציא את הכסף ומהר. אמרתי להם, 'חברים, חכו, לפני שאתם פועלים אסביר לכם את משנתי בזום, עד אז אל תגעו בתיקים'. אחרי הזום הגיעו אליי המון שאלות ועניתי עליהן במיילים. ואז פתאום קלטתי: יש לי מספיק חומר לספר".

ביקוש מטורף לידע


זהו אינו ספרו הראשון של מנדובסקי. בעבר הוא כתב את "קנטאור", רומן שמושפע מחוויתיו בשירות הצבאי ועוסק בגבריות ישראלית הנעה בין מאצ'ואיזם מיליטנטי לבין החיים עצמם.
"לא חשבתי ש"השקעות לעצלנים" יהיה רב מכר, כתבתי אותו עבור משפחה וחברים בלבד, אמרתי לעצמי, במקרה הטוב הוא ימכור 300 עותקים, אבל עד היום הספר נמכר ב-22 אלף עותקים, יש לי פודקאסט בין הנשמעים בארץ ואינסטגרם עם יותר מ-13 אלף עוקבים. זה מטורף כמה ביקוש יש לידע על ההשקעות. אני חושב שזהו ספר פרקטי ורלוונטי מתמיד. היום אי אפשר לסמוך על קרן פנסיה או קצבת זקנה של המדינה, צריך להתחיל לעשות פעולות ומהר.
"היכולת לחסוך ולהשקיע קובעת את עתידו הפיננסי של אדם הרבה יותר מן היכולת לטחון שעות נוספות במקום העבודה. לעיתים רחוקות אפשר לראות שכירים המשתכרים משכורות ממוצעות-מינוס עם הון רב, ומנגד, מרוויחי שכר גבוה שלא חסכו שקל. אני רואה אותם כל הזמן. אני רואה אנשים שמתרברבים בהון רב אבל אין להם מספיק לכמה חודשים סגריריים, ומצד שני אנשים שחיים בתודעת מחסור עמוקה ולמעשה הם בעלי נכסים רבים. לא אלו ולא אלו חיים את חייהם במלואם.
"חינוך פיננסי הוא אלמנטרי במדינה מתוקנת, ולצערי הוא לא קיים כלל במדינת ישראל. האחריות על החינוך הפיננסי מוטלת על ההורים ואם הם לא למדו זאת, כל שניתן לקוות הוא שיש להם ילדים מאוד אוטודידקטים, אחרת נגזר עליהם עתיד בו הם יראו את פערי המעמדות מלמטה. זה לא הכרח המציאות".

3 צפייה בגלריה
כמה כסף מגיע לכם?
כמה כסף מגיע לכם?
"יש אנשים שמתרברבים בהון רב אבל אין להם מספיק לכמה חודשים סגריריים"
(צילום: freepik)

קראו גם:

5 טיפים למשקיע המתחיל


  1. אל תאמינו להבטחות להתעשרות מהירה. השקעות בשוק ההון הוכיחו את עצמן כרווחיות מאוד למשקיעים שנשארים במשחק לעשורים רבים.
  2. זכרו: לא קרה מעולם שמדד מניות מוביל "יצא מופסד" בטווח השקעה של שני עשורים.
  3. האויב הגדול של תיק ההשקעות שלכם הוא הבעלים שלו. השקעה בבסיסה היא פעולה אופטימית, ורגשות כמו פחד ותאוות בצע יפריעו לכם לצבור הון לאורך שנים.
  4. זה לא מסובך להתחיל. כל מה שצריך זה לפתוח תיק מסחר, לבחור מדד מניות מוביל להשקיע בו לאורך שנים רבות. זה מצריך הרבה פחות ידע ממה שנדמה לכם.
  5. לא צריך להיות עשירים: יש לכם 50 שקל? תפתחו קופת גמל.