הידיעה המשמחת ביותר בימים האחרונים הייתה ההקלות על הסגר של הסבים והסבתות. כמה חיכינו להביט בעיניים האוהבות שלהם, וכמה הם חיכו לראות את הנכדים צוחקים בקול מתגלגל כמו פעם, בימים שלפני המגיפה.
הגעגוע שהצטבר גדול והחזרה לשגרה תהיה איטית. שש עצות זהב יעזרו להחליק לתוכה ביתר קלות:
1 צפייה בגלריה
חישוב מסלול סבאי-סבתאי מחודש
חישוב מסלול סבאי-סבתאי מחודש
חישוב מסלול סבאי-סבתאי מחודש
(צילום: shutterstock)
קחו אוויר. וקחו את זה לאט
ההתרגשות גדולה והמפגש משמח, אבל הכל צריך להתבצע באופן מתון. לאט, לאט תסתגלו למציאות שחוזרת לפסים כמעט נורמליים. קחו בחשבון שדברים יכולים להיות גם הפיכים ושכל סיטואציה מתחילה בצעד ראשון קטן. לפעמים שינוי דרמטי סופו להסתיים במפח נפש. תנו לדברים להתרחש באופן טבעי.
תשמרו על עצמכם
ההוראות לעיתים ברורות ולעיתים פחות. אם מותר להתכנס במניין למה אי אפשר לשתות קפה עם חברות? כרגע אין צורך שתתעכבו יותר מדי על הרציונל אלא פשוט שמרו על עצמכם. אל תנוס "לחנך" את משרדי הממשלה ולהתנגח בהוראות אלא שימו מול עינכם את הבריאות. המשיכו להקפיד על ההוראות, להיות ערניים ולוודא שכל בני המשפחה מקפידים עליהם. עבורכם ועבורם.
מאפס למאה
הנכדים הם חלק מהחיים שלכם. הם לא ה-חיים שלכם. תשמרו על זמן עבורכם, תדאגו שיכבדו את הפעילויות שלכם ואל תתנו את כל כולכם במאה אחוז עבור אחרים. אחד הדברים היפים שקרו בתקופת הקורונה היא ההכרה המחודשת ביכולות שלכם. תכניסו ללוח הזמנים דברים שלמדתם שעושים לכם טוב, גם אם הם לא קשורים במשפחה המורחבת. שנת צהריים, סדרות, מפגשים וירטואליים, רומנטיקה. אל תוותרו על זה לטובת אחרים, גם אם הם הכי חשובים בעולם. תשאירו לעצמכם מקום.
דוגמה אישית
הנכדים צמאים אליכם. רוצים לראות, להקשיב, להרגיש ולחבק. בואו למפגש בגישה שהחיים מזמנים לנו הפתעות ואנחנו יכולים להן. תנו להם תחושה שבכל דבר שקורה יש טוב וגם רע, ומכל דבר שמתרחש אפשר ללמוד ולצמוח. דברים קורים ולנו אין שליטה עליהם, רק על האופן שבו נתמודד איתם. שדרו חיוביות. הם לומדים מכם על התמודדויות בחיים וכשתקרינו שאפשר להתמודד גם כשקשה, הם ילמדו שיעור חשוב ומעצים לחייהם הבוגרים.
סבלנות וסובלנות
יכול להיות שיהיו נכדים ש"יכעסו" עליכם, או יגלו התנגדות להתקרב מחדש. תאפשרו להם. זה כל כך נורמלי. זוכרים שאחרי נסיעות לחו"ל חזרתם והרגשתם הסתייגות? אותו הדבר. הסתגלות היא של שני הצדדים. זה שאתם מוכנים לטרוף אותם לא אומר שהם מוכנים להתמסר מיד. אולי יש בהם רתיעה וחשש שתיעלמו שוב. בסבלנות וסובלנות תמצאו את הדרך זה לזרועות זה. הם זקוקים לכם לא פחות משאתם זקוקים להם.
חישוב מסלול מחדש
השהות הארוכה בבית תימשך, באופן כזה או אחר, למשך תקופה נוספת. אז קחו עט ונייר ורשמו לעצמכם מה אתם בוחרים לשמר מהתקופה הזו ומה לא. מה עשה לכם טוב ומה פחות, אילו מינונים הייתם רוצים לתת לדברים בחיים שלכם. במילים אחרות: ערכו חישוב מסלול סבאי-סבתאי מחודש: להיות יותר או פחות נוכחים בחיי הנכדים, לשמור את ימי שישי לזוגיות, להוסיף או להוריד את רמת ההתגייסות וכמות הארוחות. הכל אפשר. תחליטו איך אתם רוצים לנהל את היום שאחרי ותלכו עם הלב שלכם. אל תתנו לאחרים "להחליט עליכם". בהצלחה!
יעל חביב, יועצת זוגית ומשפחתית לגיל השלישי. הרצאות, סדנאות ומפגשים ברומו של גיל. 050-6803313