שנת הלימודים נפתחת עוד רגע (אם לא תהיה שביתה), הילדים חוזרים למסגרות החדשות-ישנות והמציאות שאליה הם התרגלו להנאתם בחודשיים האחרונים עומדת להשתנות בבת אחת.
לא רק אצל ילדים, אלא אצל כולנו: כל כניסה למסגרת חדשה כרוכה באתגרים ובהתמודדויות לא פשוטות. הדבר נכון לא רק למי שמתחיל מסגרת חדשה לחלוטין, אלא גם לכל מי שחוזר מחופשה ממושכת אל תוך המסגרת המוכרת.
אז כיצד נוכל להחזיר את הילדים למסלול? איך נעזור להם לדלג על הקשיים ולהיכנס לשגרה החדשה בקלות?
שלי לביא, מדריכת הורים, יועצת שינה ומדריכת התפתחות לתינוקות ופעוטות למותג NUBY, מציעה טיפים ופתרונות:
לילדי הגן: לפני שמתחילים, חופרים
כן, תתחילו לחפור להם. ספרו להם מה עומד לקרות, ספרו על על הגן, איפה הוא נמצא, על הגננות - שמותיהן, סדר היום, על הילדים שיפגשו, על החצר ועל הפעילויות שמחכות להם בגן.
חזרו על ההסבר מדי יום, אפילו פעמיים ביום. סיימו תמיד את התיאור בהבטחה הברורה שבסוף כל יום תגיעו לאסוף אותם ותבלו יחדיו. הילדים מבינים הכל והם סומכים עליכם שתעשו את הטוב ביותר עבורם.
כבר היום: מתרגלים שגרה
כבר היום, ובימים הראשונים בגן ובבית הספר, כדאי לשמור על שגרה קבועה בבית כפי שהילד רגיל ומכיר.
אין צורך לתרגל את סדר היום של בית הספר או הגן, אבל כדאי להתחיל להשכיב אותם לישון בערב בשעה המותאמת לגילם ולהעיר בבוקר בשעה הסמוכה לשעת הקימה. ככה תקלו עליהם את הקושי להתעורר בימים הראשונים ללימודים.
מארגנים לו"ז: שגרת בוקר ושגרת ערב
שגרת בוקר וערב מקנות סדר פעולות קבוע ועוגנים שעוזרים לילדים לחוש ביטחון, לכן כדאי להקפיד עליהם, בעיקר רגע לפני הכניסה למסגרות.
שגרת בוקר מתחילה בערב, כשמחליטים מה ללבוש, וממשיכה בבוקר, בחדר האמבטיה, בצחצוח שיניים ובהתארגנות מהירה ליציאה, בלי ויכוחים וחוסר הסכמות.
שגרת הערב - אוכל, מקלחת, סיפור - תאפשר כניסה חלקה למיטה בשעה שאתם קובעים (ורצוי בלי טלוויזיה דולקת ברקע).
תקופת ההסתגלות: אל תוסיפו שינויים
שלב הכניסה למסגרת הוא מאתגר גם לילד וגם להורה, לכן שינויים נוספים (כמו תהליכי לימוד שינה עצמאית, העברת חדר וכו') כדאי לדחות בינתיים לתקופת האפטר-הסתגלות (גם שבוע אחרי זה בסדר).
למרבית הילדים נדרשים כוחות נפשיים כדי להתמודד עם המצב החדש, לכן לא כדאי להעמיס עליהם התמודדויות נוספות דווקא עכשיו.
לא נפרדים מהדובי: תנו להם חפצים מוכרים
שלחו עם הילד לגן עם חפץ שהוא מכיר ורגיל אליו. בימים הראשונים רוב הגננות יאפשרו לילדים להיות עם החפצים כדי לעזור להם להרגיש ביטחון במסגרת החדשה.
אצל תינוקות - בקבוק ומוצץ שהם מכירים ורגילים אליהם. במידה והילד ישן בגן, שלחו מצעים עם "ריח של בית" וחפץ מעבר על מנת שהילד יחוש ביטחון לישון במקום חדש.
פלי פיצויים: שינוי או הרעת תנאים?
מסגרת היא לא עונש לילד. מדובר בשינוי אך לא תמיד בהרעת תנאים. אל תרגישו צורך לפצות אותם כי הם נכנסים לגן או חוזרים לבית הספר.
כשילד מרגיש שרוצים לפצות אותו, הוא מבין שיש לכך סיבה - וביטחונו במסגרת, במטפלות, בגננות או במורות עלול להתערער.
אין קיצורי דרך: כניסה הדרגתית
כניסה הדרגתית לכל מסגרת חשובה גם לילד וגם להורה. מדובר בשינוי משמעותי לשני הצדדים ואין טעם להאיץ את זמן ההסתגלות.
רוב הילדים מסתגלים תוך כשבוע למסגרת החדשה, אך כל ילד בזמן שלו. כפי שלא כולנו דומים כך גם הילדים שלנו שונים זה מזה וכל אחד זקוק לזמן הסתגלות שונה.
אל תלכי, אמא: טקס הפרידה
לילדים שהולכים לגן הקפידו להגיד שלום ולעשות טקס פרידה מסודר. תגידו משפט קבוע לפרידה הכולל חיבוק ונשיקה. הכינו את הילד מהבוקר לפרידה. ספרו לו מי הולך להיות בגן ומה הולך לקרות, אמרו לו שאתם הולכים לעבודה או לסידורים ועדכנו אותו מי יגיע לקחת אותו. כשיודעים מה צפוי לקרות תחושת הביטחון עולה.
השתדלו לצאת 10 דקות לפני הזמן מהבית כדי שלא תהיו לחוצים בפרידה. אל תיעלמו לילד שלכם, זה עלול לגרום לסטרס ובכי.
עוד קצת סבלנות: הימנעו ממאבקי כוח
הילד לא מוכן להיפרד? תנו לו עוד דקה, שתיים, אפילו יותר. הביטו בו בגובה העיניים, שבו איתו ושחקו מעט. כשתרגישו שהוא מוכן לעזוב אתכם - זה הזמן להיפרד.
פנים מוכרות: ליד מי נשב בכיתה?
נסו להפגיש את הילד עם ילדים נוספים שאותם הוא עתיד לפגוש לפני הכניסה לכיתה החדשה בבית הספר. פנים מוכרות יוצרות תחושת ביטחון אצל כולנו, ואצל ילדים בפרט.
מה שבטוח: יש על מי לסמוך
גם אם יש לכם ביקורת או חוסר שביעות רצון מההתנהלות בגן או בבית הספר, שימו לב שהילד לא שומע אתכם מדברים על כך.
באיסוף בגן הילדים, אל תשאלו את הגננות 'איך הוא היה?', כדי לא "לדבר מעל הראש שלו" וכדי שתשומת הלב הבלעדית תהיה למפגש עם הילד ולא כלפי הגננת.
קראו גם:
ראשון או אחרון: תזמון ההגעה
ישנם ילדים שעבורם להגיע לגן או לכיתה מוקדם – ראשונים, עושה את כל ההבדל. יש ילדים שמרגישים ביטחון כשהם מגיעים לכיתה או לגן והוא עדיין מסודר והאווירה רגועה, והם אלה שמקבלים את פני הילדים המצטרפים.
לעומתם, יש ילדים שקל להם יותר להיכנס לסיטואציה קיימת, ללב ההתרחשות. שימו לב מה אופיו של הילד שלכם ומה מתאים לו.
אל תשוו: לא לחברים, לא לאחים
כל ילד הוא אינדיבידואל, עם אופי וטמפרמנט שונה. השוואות לילדים אחרים - לחברים או לאחים - הן חסרות תועלת ומכניסות לחץ וחוסר ביטחון לסיטואציה.
אנחנו רוצים ילדים שמבטאים את הקשיים שלהם גם אם זה מקשה עלינו. רק כך נוכל לעזור ולתת להם כלים לצלוח את המצבים המתסכלים.
בהצלחה ושנה טובה!
שלי לביא, מדריכת הורים, יועצת שינה ומדריכת התפתחות לתינוקות ופעוטות למותג NUBY.co.il