פורים, ליל כל הקדושים, מארדי-גרא, הקרנבל בברזיל ופסטיבל המסכות בוונציה: בני האדם אוהבים להתחפש.
3 צפייה בגלריה
להתחפש כל השנה
להתחפש כל השנה
להתחפש כל השנה
(צילום: shutterstock)
האנונימיות ותחושת החופש מביקורת ושיפוטיות נותנת אומץ לגדולים ולקטנים כאחד. כולנו צריכים, כנראה, להשתחרר מהאגו לפחות פעם בשנה, כולנו צריכים הזדמנות להשתטות, לזרוק את עומס הבגרות והאחריות ולחזור להיות ילדים ליום אחד.
קראו גם:
אנחנו, המבוגרים, זקוקים לימים כאלה כדי לאפשר לנו ללכת בתלם בכל שאר הימים, והילדים שלנו – הם זקוקים לתחפושות בשביל להתפתח!
למה לא כל יום פורים
ילדים אוהבים להתחפש בשביל הכיף. חלק מהקסם של הילדות הוא שממש לא צריך את פורים, או כל חג אחר, בשביל להשתטות, בשביל להשתחרר ובשביל "למדוד" דמויות והתנהגויות. לשמחתנו המחקרים מראים שלהתחפשות יש יתרונות התפתחותיים רבים עבור הילדים שלנו.
המשימה: משחקי תפקידים
נסו שנייה לחשוב על התהליך הקוגניטיבי הנדרש בשביל להתחפש ותיווכחו כי הוא לא פשוט בכלל: יש בו אלמנטים של חיקוי, למידה מהסביבה ומוטיבציה חברתית, הילד צריך להשתמש בגמישות מחשבתית, להיות מסוגל לקחת נקודת מבט ופרספקטיבה של מישהו אחר ולשחק במשחק תפקידים המלווה בהרבה דמיון ויכולת הסמלה ויצירתיות.
גיבור על, שוטר ונסיכה
ואכן, סביב גיל שלוש מתפתחות מיומנויות קוגניטיביות ושפתיות המאפשרות לילדים שלנו "ללבוש זהות" ולממש את הרעיון של התחפושת.
3 צפייה בגלריה
באמצעות התחפושת אפשר להמציא דמויות ולמצוא מפלט רגשי
באמצעות התחפושת אפשר להמציא דמויות ולמצוא מפלט רגשי
באמצעות התחפושת אפשר להמציא דמויות ולמצוא מפלט רגשי
(צילום: shutterstock)
בגילאים הללו משחקי התפקידים הופכים מרכזים, הדמיון והיצירתיות עובדים שעות נוספות ואפילו המגדר הופך להיות גמיש, רגע אני גיבור על, אחר כך שוטר ולפעמים גם נסיכה.
זה נהדר, כי בגיל הרך הילדים שלנו עוד מחפשים את מקומם בעולם, לומדים את החוקים והנורמות ומסגלים לעצמם יכולת להפריד בין טוב לרע, מבוגר וילד, אסור ומותר.
תחושת כוח וביטחון
דרך התחפושת הילדים יכולים להתנסות בתפקידי המבוגרים ולטעום תחושה של כוח שנותנת להם לא מעט ביטחון.
עולם התחפושות והדמיון עוזר להם להבין את הסביבה שלהם יותר טוב, מאפשר להם "למדוד" תחושות חדשות, לראות איך מרגיש הגנב לעומת השוטר והרופא לעומת החולה – זו דרך נהדרת ללמוד אמפתיה ופתרון בעיות.
שיעור בדמיון
התחפושות מעוררות את הדמיון יותר מכל צעצוע אחר. באמצעות התחפושת אפשר לבנות רצף של סיפור, להמציא דמויות ועלילה ואפילו למצוא מפלט רגשי – להוציא אגרסיות ועצבים כשאני חייל או לוחם, להתגבר על הפחד כאשר אני גורילה או מלך החיות וכל זאת מבלי לסכן, להסתכן או לסטות מהנורמה – כי כשאני צפרדע זה ממש הגיוני ללכת על ארבע ולקפוץ.
3 צפייה בגלריה
דנה אמר
דנה אמר
דנה אמר
(צילום: יחסי ציבור)
שריר היצירתיות
אבל חשוב לזכור שהגמישות המחשבתית הזו הינה יכולת מתפתחת, ממש שריר של יצירתיות שהולך ומתחזק עם הגיל. פעמים רבות ילדים צעירים עוד מפחדים מטשטוש הזהות שיוצרת התחפושת ומסרבים להתחפש.
עם כמה שזה מתסכל שלא תהיה תמונה מוקפדת עם התחפושת החדשה, הבינו את החשש ואל תלחצו עליהם, תנו להם לבחור את הפריטים והאביזרים בהם הם מרגישים נוח. לפעמים כובע, חרב וקצת איפור על הפנים משמחים אותם מספיק ומעבירים את החג בתחושה נוחה, נעימה ובטוחה.
פינת התחפושת הביתית
כאן גם המקום להזכיר כי עבור ילדים בגיל הרך התחפושות ממש לא צריכות להיקשר לפורים בלבד. אני ממליצה על פינת תחפושות ביתית, אליה אפשר לחזור שוב ושוב ולמצוא אוצרות חדשים בהתאם למצב הרוח.
שמרו את התחפושות, שימרו את האביזרים השונים, וזה ממש לא צריך להיות דברים יקרים, תתפלאו כמה חולצה ישנה של אבא, כובע, מטפחת ועניבה יעשו את העבודה.
פורים שמח!
דנה אמר, מנתחת התנהגות מוסמכת, MA בחינוך והורות, מרצה ומומחית בליווי התא המשפחתי. בקרו אותי באתר