פלא חמוד בסגר
ממש בראשית התפרצות הקורונה בישראל נולד בספארי פלא הפילון האסיאני, בנה השלישי של לה-פטיט. ההתרגשות הייתה גדולה, בעיקר לאור העובדה שההמלטה הזו נרשמה יומיים לתוך הסגר הראשון.
7 צפייה בגלריה
מה עושים עם החדק? פלא
מה עושים עם החדק? פלא
מה עושים עם החדק? פלא
(צילום: ים סיטון)
לה-פטיט, כהרגלה, טיפלה בפילון בסבלנות ובאהבה כשהיא נעזרת בנקבות הנוספות שבקבוצה. בימים הראשונים שלו פלא, כמו כל גורי הפילים התקשה לתפעל מעט את החדק הקטן, אך הוא למד את המלאכה די מהר והפך להיות חלק בלתי נפרד מקבוצת הפילים האסיאניים שבספארי.
הבשורה על לידתו הופצה בתקשורת והמבקרים יכלו לחזות בפלא רק מרחוק.
7 צפייה בגלריה
נעים להכיר. קוף קולובוס
נעים להכיר. קוף קולובוס
נעים להכיר. קוף קולובוס
( צילום: שי פרי)
קלודין, החדשים הגיעו!
ואמיזי (vamizi) בת הארבע, וובה (webbe) בן השלוש וחצי וזולו בן השנתיים וחצי הם קופי הקולובוס החדשים שהגיעו לספארי מגן החיות סקנסן בשטוקהולם, שוודיה. הם הצטרפו לתשרי בת ה-21, לאמיר בן ה-29 ולקלודין בת ה-21, שחיים להם בחצר הקולובוסים בספארי.
בתחילה הם בילו בבית הלילה. שם, מבעד להפרדה, הם למדו להכיר ולרחרח את הקולובוסים הוותיקים, ורק לאחר שתקופת ההיכרות חלפה הם יצאו לחצר.
אז, המטפלים כבר הבחינו במספר הזדווגויות וכולם מקווים שבעתיד נראה כאן גורי קולובוס מתוקים!
7 צפייה בגלריה
העדר הכי מתרבה בעולם. הזברות
העדר הכי מתרבה בעולם. הזברות
העדר הכי מתרבה בעולם. הזברות
( צילום: ים סיטון)
קונקשן באבו דאבי
השנה הועברו מהספארי לגן חיות Lucknow שבהודו שש זברות גרנט – שלושה זכרים ושלוש נקבות.
הטיסה לא הייתה ישירה משדה התעופה בן גוריון לשדה התעופה בהודו. הזברות עצרו לקונקשן באבו דאבי, דבר שמעולם לא קרה בעבר.
בספארי חיות כיום 140 זברות. מדובר בעדר הכי מתרבה בעולם. כדי לווסת את אוכלוסיית הזברות אוצר הספארי ד"ר גלעד גולדשטיין, חיפש גן חיות מתאים לזברות הצעירות שעתידות להקים משפחות חדשות ומצא את גן החיות היפה בצפון הודו. זה היה מעבר מורכב שדרש אישורים רבים.
בניגוד למעברי בעלי חיים בעבר, הפעם בשל שיתוף הפעולה כתוצאה מכינון יחסי השלום עם איחוד האמירויות, המעבר היה קצר באופן משמעותי. קונקשן קצר באבו דאבי ותוך 12 שעות הזברות כבר נחתו בהודו שם הם יקימו את דור ההמשך.
פרידה ממותק
לאחר שנים רבות בהן זכה לטיפול מסור ואוהב מצוות המטפלים, מותק, הפיל האסיאיני הלך לעולמו. הוא היה בן 62.
חייו הארוכים היו מלאי תהפוכות. מותק הגיע לספארי מגן החיות של תל אביב לאחר שעלה לארץ מסינגפור, הקים משפחה ענפה ותרם רבות לגרעין הרבייה של הפילים האסיאניים. בחודשים האחרונים הוא סבל מדלקת פרקים שהתפשטה לכל גופו.
אחרי לבטים רבים וקושי רב הוחלט לגאול אותו מייסוריו והוא הומת בהמתת חסד. אלה היו רגעים עצובים ולא פשוטים לאף אחד מאנשי הספארי אך בלב כולם הייתה גם הקלה שמותק הפיל האהוב כבר לא סובל.
שלום עם דובים
בניית חצר הדובים ובית ציפורי הביצה הוא פרויקט שכולם ציפו לו במשך שנים רבות. בימים אלה עומדת בניית החצר להסתיים והיא תכלול ארבעה חלקים מרכזיים: חצר דובים גדולה, חצר דובים קטנה עבור נקבות והגורים שיבואו, בית ציפורים, כיתת לימוד הצופה לבתי הלילה של הדובים ועמדת תצפית על שביל המבקרים. חצר הדובים מעוצבת כך שהיא מדמה את אזור החרמון ואת אזור הר ארבל שמשקיף על טבריה.
האזורים האלה היו בעבר בתי הגידול הטבעי של הדוב החום הסורי. החצר תעוצב בהשראת יישוב עתיק כדי להמחיש את הקרבה שהייתה בין הדובים לאדם בתקופות קדומות. בסמוך לחצר תוצב פינת זיכרון ובה עצי אלון לזכרו של אלון זיגלשטיין ז"ל. אלון נפטר בגיל צעיר בביתו בגולן והיה מחובר לטבע ולגולן ולכן משפחתו החליטה לתרום סכום כסף לבניית החצר.
במקביל לבניית החצר החדשה, הספארי מקדם הבאת דובים חומים סורים נוספים ממקלט דובים בארמניה. הדובים החדשים יצטרפו לדובות בו, מנטה ובבט.
7 צפייה בגלריה
לאזן את מערכת הרבייה. סמבורו
לאזן את מערכת הרבייה. סמבורו
לאזן את מערכת הרבייה. סמבורו
(צילום: אלעד הרשקוביץ)
אולטרסאונד בהרדמה
לא כל יום מגיעה לביאה לשולחן הטיפולים בבית החולים. השנה זה קרה. המטפלים שמו לב כי ההתנהגות של הלביאה סמבורו בת העשר השתנתה והיא הפכה להיות מאוד תוקפנית דבר שיצר תגובות לא פשוטות במשפחה. המטפלים גם הבחינו בכך שסהלא האריה רודף הרבה אחרי סמבורו והוא מאוד דרוך.
ההתהגות הזו רמזה שסמבורו מיוחמת במשך זמן רב. בספארי העריכו כי מדובר בבעיה מהותית במערכת הרבייה שלה. הלביאה נלקחה לבית החולים כדי שירדימו אותה ובמהלך הזמן הזה היא תעבור בדיקות דם, בדיקה של מערכת הרבייה ובדיקת אולטראסאונד.
לספארי הוזמנה במיוחד הווטרינרית ד"ר סמדר טל מומחית לטריוגנולוגיה – גניקולוגית ומומחית למערכת המין וילודים. האבחנה שלה הייתה: שחלות מוגדלות וציסטיות שגרמו לייחום הממושך. סמבורו החלה לקבל טיפול הורמונלי כדי לאזן את מערכת הרבייה שלה.
7 צפייה בגלריה
מסדרים גם תנאים טובים לרבייה. כורש
מסדרים גם תנאים טובים לרבייה. כורש
מסדרים גם תנאים טובים לרבייה. כורש
( צילום: ים סיטון)
הנמרה של כורש
בימים אלו עומד להסתיים פרויקט שעתיד להגדיל את חצר הנמרים באופן שיאפשר הבאת בת זוג לכורש הנמר ובעתיד גם להתאים את החצר לרבייה בהתאם לניהול האוסף של המין בעולם (בספארי פועלים תחת ארגון ה-eep והם מחליטים איזו חיה עוברת ולאן ואם הם מחליטים שבעל חיים יכול להתרבות, צריך לבנות גם חצר נוספת לאמא ולגורים).
לצד חצר הנמרים צפויה להתרחב גם חצר חתולי החולות ותיבנה חצר גם עבור שפני סלע. כל החצרות הללו ישלימו את אזור 'ארץ ישראל' הנמצא במרכז הגן.
7 צפייה בגלריה
המלטה מרגשת במיוחד. טוקיו בזרועות אמה
המלטה מרגשת במיוחד. טוקיו בזרועות אמה
המלטה מרגשת במיוחד. טוקיו בזרועות אמה
(צילום: שי פרי)
קופה אלופה אולימפית
אחרי 11 שנים שבהן לא היו בספארי לידות של אורנגאוטנים, נולדה במקום קופת אורנגאוטן שקיבלה את השם טוקיו משום שנולדה במהלך תקופת המשחקים האולימפיים שהתקיימו ביפן.
ההמלטה הזו מרגשת במיוחד בעיקר בגלל שבטבע נותרו בסך הכל 15 אלף קופי אורנגאוטן מהמין הסומטרי והחוקרים משערים כי בעשור הקרוב עוד 4000 מהם ייעלמו מהעולם.
גני חיות וביניהם הספארי עושים מאמצים רבים כדי להרבות את המין המיוחד הזה וקופי האורנגאוטן שחיים כיום בגני החיות הם שגרירים מצוינים לאחיהם שסובלים באופן תדיר מהרס בתי הגידול שלהם לצורך נטיעת עצי דקל להפקת שמנים עבור קוסמטיקה ותעשייה אחרת.
גם החיות מטרה
זה קרה במהלך מבצע "שומר החומות". באחד המטחים שנורו לאזור המרכז נפל טיל בין חצרות קופי האורנגאוטן לבין חצר קופי המקוק השחור. המטפלים הבחינו שנול, קופת המקוק השחור, נפגעה והיא נלקחה לבית החולים, עברה סדרת צילומי רנטגן שבמהלכם התברר שרסיס חדר לגבה.
נול נותחה על ידי ד"ר יגאל הורוביץ, וטרינר הספארי ומנהל בית החולים לחיות בר. במהלך הניתוח הוצא בשלמותו רסיס שפגע בעמוד השדרה שלה, האזור נתפר והקופה שהתעוררה מההרדמה עברה לאזור התאוששות ושבועות לאחר מכן התאחדה עם חבריה ומשפחתה.
דע היכן אתה
השנה הושלמה בניית שלב ד' בבית החולים לחיות בר של הספארי ורשות הטבע והגנים. מדובר בשלב משמעותי ונרחב שכולל חדרי אשפוז מותאמים למגוון רחב של בעלי חיים, מתחמי אשפוז לטורפים ולזוחלים וגם חדר ניתוח מתקדם הכולל מכשור רפואי רב. וגם: לראשונה בעולם נפתח ספארי לעיוורים ולקויי ראייה שבעזרת אפליקציית הניווט Right Hear הם יוכלו להתמצא בשטח גן החיות ולקבל מידע זואולוגי מדויק על בעלי החיים.
פעם ראשונה כאן?
לבית החולים לחיות בר הגיעה לראשונה נקבת מין עטלף יחיד בסוגו שנקרא "אודנן" בגלל אוזניו הענקיות (אודן היא אוזן בארמית). מדובר בעטלף חרקים הנפוץ בעיקר באזורים המדבריים באסיה, האפריקה ובמזרח התיכון. האודננית נמצאה עם גוריה באזור מצפה רמון כשהיא פצועה בכמה מקומות בגופה.
בבית החולים לחיות בר היא טופלה וקיבלה נוזלים, מזון תומך וחימום ומצבה הלך והשתפר. לאחר שהתחזקה היא הושבה אל הטבע.
7 צפייה בגלריה
למנוע את השמנת היתר. קיפוד
למנוע את השמנת היתר. קיפוד
למנוע את השמנת היתר. קיפוד
(צילום: באדיבות הספארי)
תרימו לחתולים (ולקיפודים)
לאחר שהתברר כי מספר הקיפודים שמגיעים לטיפול בבית החולים לחיות בר ממשיך לעלות הוחלט בשיתוף עיריית רמת גן לצאת בקמפיין שקורא "להרים" את המזון הניתן לחתולי הרחוב לגובה של 30 ס"מ לפחות כדי שחיות הבר כמו הקיפודים לא ייפגעו ממנו.
הקיפודים שמגיעים לטיפול בבית החולים לחיות בר של הספארי סובלים מהשמנת יתר ומטפיל הסקאביאס (גרב) הגורם למחלת עור קשה, עיבוי והתקשות של העור, נשירת הקוצים (המביאה לא פעם למוות) מזון החתולים אינו בריא לקיפודים והם אוכלים ממנו הרבה דבר שמביא לעלייה במשקלם.