נכון, זה ממש לא פשוט לחפש עבודה בעיצומו של משבר עולמי. מגפת הקורונה, שנחתה על שוק העבודה בפתאומיות, מכריחה את מחפשי העבודה להתמודד עם אתגרים שלא היו מוכנים אליהם.
2 צפייה בגלריה
חיפוש עבודה בזמן משבר
חיפוש עבודה בזמן משבר
חיפוש עבודה בזמן משבר
(צילום: shutterstock)
עד חודש ינואר-פברואר היה מצב המשק טוב ואחוז האבטלה היה נמוך יחסית (כארבעה אחוזים). הסיכוי למצוא עבודה בטווח זמן סביר היה אז גבוה משמעותית מכפי שהוא היום, כשהמשק מתמודד עם מאות אלפי מובטלים.
כולנו מכירים את המשפט המפורסם "החיים קורים בזמן שאנחנו מתכננים תוכניות". לכן, אם אתם מחפשים כיום עבודה, תצטרכו להיות נחושים, יצירתיים וגמישים. רק כך תוכלו להתמודד עם תנאי השוק המאתגרים ולמצוא את המשרה המתאימה והנחשקת.
אז מה כדאי לעשות:
אמצו גישה חיובית ואופטימית. בתקופות של יציאה ממשבר נתוני האבטלה המוצגים בתקשורת הם תנודתיים ואינם מהווים מדד מדויק המשקף את תמונת המצב הקבועה. הפרסומים כוללים המון עובדים בחל"ת ולא באמת מחפשי עבודה. בהלה ואווירת נכאים תגרום לכם לרפיון התנהגותי בחיפוש העבודה. תמיד ובכל מצב מחפשים עובדים. יש תחומים שמתפתים ותחומים שצוללים. כן גם בתקופה זו של הקורונה.
זהו את העוצמות שלכם וחפשו את התחומים או הענפים שזקוקים לעוצמות הללו. למשל, אם אתם טובים במכירות אבל השוק שבו עבדתם התרסק בתקופה זו, חשוב שתזכירו לעצמכם שמיומנות בשיווק ובמכירות היא לא תחום ספציפי אלא מיומנות רוחב. עם ראש פתוח וגמיש תוכלו למצוא עבודה בענפים שהתעוררו בתקופת המשבר.
2 צפייה בגלריה
אל תסגרו את האופציות לתחום מצומצם
אל תסגרו את האופציות לתחום מצומצם
אל תסגרו את האופציות לתחום מצומצם
(צילום: shutterstock)
צרו קורות חיים מעניינים. קורות החיים שאתם שולחים מסוננים על ידי רובוטים. כדאי לדעת כיצד להשתמש במילות מפתח רלוונטיות לתחום שאתם מחפשים ולכישורים הנדרשים. אם אין לכם ניסיון בכך, שווה להתייעץ עם גורם מקצועי.
גלו יוזמה. בתקופה של עודף ביקוש למשרות חשוב להיות פרואקטיביים ולפנות לחברות פוטנציאליות באופן עצמאי. הגדירו לעצמכם מה אתם רוצים למצוא ורכזו את החברות והעסקים שיכולים להתאים לפרופיל שהגדרתם.
ושוב, גמישות. אל תסגרו את האופציות לתחום מצומצם או לסוג מסוים של עסקים וחברות. תנו לעולם להפתיע אתכם. אם אתם רגילים לעבוד בחברה גדולה ומבוססת, זה יהיה שינוי מרענן להתנסות במשהו אחר.
התייחסו לחיפוש כאל פרויקט. הגדירו לעצמכם סדר יום ותוכנית יומית. לחפש עבודה זאת גם עבודה וכדאי שתתכננו את הלו"ז השבועי. הקפידו להכניס לתוכנית גם זמני למידת מיומנויות חדשות. זה חשוב מאד לביטחון העצמי ולהצגה בפני מעסיקים פוטנציאליים.
פתחו כישורים חדשים. התחילו לחשוב במונחים של ניהול קריירה ונסו לברר מה הכישורים שכדאי לכם לפתח. הקדישו זמן ותקציב לפיתוח כישורים וידע בטכנולוגיות חדשות. זה בטוח יהיה בעל ערך. השקיעו בעצמכם סדנת ניהול זמן, קורסי אקסל או אופיס או חזקו לימודי שפה זרה.
היעזרו במשפחה וחברים. קבלו מהם רעיונות ותמיכה תוך כדי התהליך. נצלו את הקשר הזה לסימולציות ולחשיבה משותפת על האופן שאתם מציגים את עצמכם, על ניתוח השווקים שיותר רלוונטיים לכישורים שלכם. שווה להיעזר גם בארגונים שמסייעים בתהליכי חיפוש עבודה. יש לא מעט כאלו שתומכים בחיפוש עבודה של מבוגרים מעל גיל 45. הגורמים האלו מנוסים, בעלי תקציבים ובעיקר מכוונים להצלחה שלכם. שווה ללמוד מהם ולקבל רעיונות.
משהו זמני. אם המצוקה הכלכלית גבוהה, קחו עבודה זמנית נדרשת והחליטו מבחירה שזהו מצב זמני ושאין לכם כוונה להישאר בו זמן ארוך מדי.
והכי חשוב: קחו אוויר ושמרו על מצב רוח טוב. זאת תקופה והיא תעבור. בהצלחה!
עדנה קורן, מנכ"לית אודם, חברה לפיתוח עובדים ומנהלים. סדנאות ניהול זמן בעבודה ובחיים