מעבר לחשש מפני ההידבקות בקורונה, יש מאות אלפי משפחות שחוששות מהטלפון שיגיע ממנהל הבנק. או מבעל הדירה. או מחברת החשמל. התפרצות הקורונה יצרה טלטלה עצומה במצבן הכלכלי של משפחות לגמרי נורמטיביות, שהצליחו לפרנס את ילדיהן בכבוד, לשלם את המשכנתא ולתכנן חופשה משפחתית נחמדה לחול המועד.
אלא שתוך זמן קצר מאוד שונו כל כללי המשחק ונוצרה שרשרת כלכלית הרסנית: משפחות שלמות מצאו את עצמן מחוץ למעגל ההכנסה ובתוך סיר לחץ של דאגות: איך נשרוד כלכלית ומה יקרה ביום שאחרי הקורונה.
2 צפייה בגלריה
אתגר הקורונה
אתגר הקורונה
אתגר הקורונה
(צילום: shutterstock)
כולם נמצאים בציפייה לסיום מהיר של הסגר וחזרה לפעילות כלכלית, אבל עד אז, יש מספר דברים שניתן לעשות כדי להתאים את ההתנהגות הצרכנית בבית למצב:
קודם כל חשוב לדעת: גם במצבים של אובדן שליטה עדיין יש מה לעשות כדי לשפר את מצבכם. הידיעה שיש פעולות מסוימות שאתם יכולים לבצע ביומיום עשויה להרגיע ולגרום לתחושה חיובית יותר.
במקרה הזה נכונה האמירה: צרת רבים חצי נחמה. המשבר העולמי יוצא הדופן גורם למדינה לתמוך ולסייע. כיוון שמדיניות התמיכה השתנתה משבוע לשבוע, חשוב להיכנס לאתר הביטוח הלאומי או להתייעץ עם רואה חשבון ולהבין למה אתם זכאים. עקבו אחר השינויים המתפרסמים, כי כל שינוי יכול להיות שווה אלפי שקלים.
בדקו את כל התשלומים הקבועים שיש לכם והחליטו מה ניתן לבטל או להקפיא באופן מיידי: מנוי לעיתון ילדים, לחדר כושר, לתיאטרון או חבילה מורחבת לשירות הלווין (ערוץ הספורט). לעיתים זה יכול להצטבר למאות שקלים.
המשכנתא לוחצת? לא תמיד נכון להתפתות לדחיית התשלומים כפי שמאפשרים הבנקים. הדחייה תסייע בטווח הקצר, אבל עדיין תשלמו על החודש הזה ריבית, לכן בטווח הארוך תשלום הריבית על ההלוואה יהיה גבוה יותר. אם יש לכם אפשרות שלמו אותה בזמן, ואם לא דאגו שהריבית על הדחייה לא תהיה גבוהה מהריבית הרגילה שלכם.
אם אתם גרים בשכירות אל תתביישו: פנו לבעל הדירה ובקשו הנחה. זה בהחלט יכול לעזור. מקסימום לא יסכימו.
כדי לצמצם את עלות סל המזון, קודם כל דלגו אל הפאניקה. אין טעם להסתער על המדפים ולאגור אוכל ונייר טואלט. השתדלו לבשל ממרכיבים בסיסיים והפחיתו ככל האפשר הזמנות ממסעדות.
2 צפייה בגלריה
לא להסתער, לא לאגור
לא להסתער, לא לאגור
לא להסתער, לא לאגור
(צילום: גדי קבלו)
אם יש לכם תיק השקעות, אל תלחצו, אל תגיבו בדרמטיות ואל תמשכו אותו אוטומטית. השווקים בדרך כלל מתקנים את עצמם אם מחכים בסבלנות.
הקורונה השאירה אתכם בבית? זמן מצוין לעבור על המסמכים, לסדר את הניירת ואולי גם לאתר ביטוחים כפולים ומיותרים.
יש לכם חסכונות? אפשר לשקול לבטל באופן זמני את הוראות הקבע לחיסכון ולהשתמש בסכום הזה לניהול משק הבית השוטף. כשהמצב הכלכלי יתייצב, אל תשכחו להחזיר את הוראת הקבע.
פנו לחברות הביטוח או לעירייה ובקשו הנחה על התשלומים הקבועים שלכם. כיוון שהבעיה מוכרת, יש יותר נכונות למתן הנחות. מי שיבקש - עשוי לקבל, מי שיתעלם ימשיך לשלם כרגיל.
בטלו תשלומים על שירותים שלא סופקו לכם, כמו גני ילדים, חוגים או מכוני כושר. כלקוחות אתם לא צריכים לתמוך בעסקים אלו. זו צריכה להיות המשימה של המדינה.
כשיתחילו לשחרר את המשק והעסקים יחזרו לפעול, אל תכנסו לבולמוס של קניות ופיצוי עצמי. חשוב להכיר כמה שיותר מהר במה שהשתנה במצב הכלכלי. עד שהוא לא יתייצב ויתבהר, יהיה חכם להוריד את כל החגיגות המיותרות.
עדנה קורן, מנכ"לית אודם, חברה לפיתוח עובדים ומנהלים. עצות נוספות באתר: www.odem4u.co.il. הצטרפו לפייסבוק אודם - יעוץ, הדרכה ופיתוח ארגוני