איך מתכננים המתמודדים לראשות עיריית בת ים לפתור את הבעיות הכי קשות של תושבי העיר? לפני כשבועיים העלינו פוסט בעמוד הפייסבוק של מיינט בת ים" ובו ביקשנו מכם - תושבי העיר, להעלות את השאלות הכי חשובות בעיניכם, אלה שאתם חושבים ששלושת המתמודדים חייבים לענות עליהן. את השאלות הפנינו ישירות אליהם, רק אחד מהם החליט שלא לענות.
4 צפייה בגלריה
המתמודדים לראשות עיריית בת ים, מה הם ענו?
המתמודדים לראשות עיריית בת ים, מה הם ענו?
המתמודדים לראשות עיריית בת ים, מה הם ענו?
(צילום: קובי קואנקס, שאול גולן)


יוסי בכר: "בת ים לתושבים, לא לכרישי נדל"ן"


בכר, 55, גרוש +2, ראש עיריית בת ים לשעבר, מנכ"ל חברת עמילות מכס.
תושבי בת ים טוענים שהם כלואים בעיר – כיוון שזו העיר היחידה באיזור שלא השתלבה במיזם תחבורה ציבורית בשבת. האם העיר צריכה להשתלב בפרויקט זה?
"לגבי מוניות שירות, לא אמורה להיות בעיה אם יגישו בקשה, בכפוף לאישור משרד התחבורה. בצירים הראשיים לא תהיה מניעה כלשהי מעיריית בת ים".

4 צפייה בגלריה
יוסי בכר
יוסי בכר
יוסי בכר
(צילום: סטודיו ברדוגו)

איך היית ממתג את בת ים, כך שתושבים מערים אחרות ירצו לבוא ולבקר בעיר?
"בת ים צריכה למתג את עצמה כעיר החינוך ולהשקיע בילדים הרבה יותר".
העיר סובלת שנים רבות מהגירה שלילית – מה תעשה כדי להחזיר תושבים צעירים ומשפחות לעיר?
"כידוע, במדינה יש גידול טבעי של שני אחוזים בשנה וזה המינימום שהיה צריך להתווסף לעיר, אלא שבת ים - עיר חוף מרכזית בארץ - סובלת מהגירה שלילית עקב חוסר אמון בהנהגה המקומית, הפשיעה הגואה והחינוך הקלוקל, רחובות העיר מטונפים וההרגשה הכללית לא טובה. צריך פשוט להחזיר את אמון הציבור בעיר".

קראו גם:

מה סדר החשיבות בעיניך לטיפול בבעיות בעיר?
"ראשית, ניקיון העיר, היא מטונפת. שנית ‑ השקעה מאסיבית בחינוך. ולא פחות חשוב - ביטחון אישי.
"בתקופתי הייתה מערכת שיטור עירונית חזקה, שבשנתיים האחרונות התרסקה לגמרי. בנוסף, אדגיש כי בתקופתי דלתי הייתה פתוחה וקיבלתי כל תושב או תושבת ללשכתי ותמיד חיזקתי את זה בהגעה אליהם אישית וסיור יומי ברחובות העיר על מנת לתת מענה אישי לכל בעיה. לצערי, גם זה נעלם היום.
"פינוי‑בינוי ותמ"א הפכו להיות נחלתם של יזמים מקושרים ומי שלא זכה בייחוס המפוקפק הזה, לא קיבל הקלות מפליגות, כך שבבת ים נשארו תושבים חשופים לרעידות אדמה ותלויים בחסדי שמיים. אצלי בת ים תהיה לתושבים ולא בת ים לכרישי נדל"ן. לא צריך פארקים נוספים, אלא לתחזק פשוט ולנקות את הקיימים, ובוודאי שלא לסגור עקב טעויות תכנוניות את הגינות בשי עגנון, דניאל ועוד בשיא הקיץ".

צביקה ברוט: "להוציא את הכסף על האינטרס של התושבים"


ברוט, 43, רווק, ראש עיריית בת ים המכהן כמעט חמש שנים.
תושבי בת ים טוענים שהם כלואים בעיר – כיוון שזו העיר היחידה באיזור שלא השתלבה במיזם תחבורה ציבורית בשבת. האם העיר צריכה להשתלב בפרויקט זה?
"בת ים, כמו כל הערים באיזור, בהן חולון, ראשון לציון, הרצליה וערים רבות אחרות, אינן חלק מהמיזם של תל אביב, כמו רוב הערים בישראל. ההחלטה בנושא היא החלטה ממשלתית ולא עירונית, ויחד עם שאר הערים אנו נכבד כל החלטה שתתקבל על ידי הכנסת או הממשלה".

4 צפייה בגלריה
צביקה ברוט
צביקה ברוט
צביקה ברוט
(צילום: קובי קואנקס)

"במקביל, המשכנו בשנים האחרונות את המגעים שהחלו בזמן הנהלות העיר הקודמות, בנושא רפורמת מוניות השירות בשבת, שכבר אישרה הממשלה. הממשלה צפויה להחליט בקרוב על עתיד הרפורמה".
איך היית ממתג את בת ים, כך שתושבים מערים אחרות ירצו לבוא ולבקר בעיר?
"לבת ים יש את רצועת החוף הכי יפה בישראל, שזכתה בשלוש השנים האחרונות ברציפות בתואר החופים הנקיים ביותר. בנוסף, פסטיבל המזרקות שהחל בשנה שעברה משך כ־100 אלף מבקרים מכל רחבי הארץ, כמו גם פסטיבל הבירה ופסטיבל אהבה על החוף, בהם הופיעו האמנים הטובים ביותר בארץ. כל אלה מהווים את ליבת המיתוג מחדש של בת ים כעיר בוטיק איכותית לצד תל אביב".
העיר סובלת שנים רבות מהגירה שלילית – מה תעשה כדי להחזיר תושבים צעירים ומשפחות לעיר?
"בשלוש השנים האחרונות עברו כ-3,000 צעירים מתל אביב לבת ים, מדי שנה. במקביל זוגות צעירים חדשים עוברים לעיר ומספר גני הילדים עולה בהתמדה בשנים האחרונות. ההגירה החיובית באה אחרי המון שנים של הגירה שלילית, זאת בעקבות ההשקעה הגדולה במערכת החינוך, חוג חינם לכל ילד, מהפכת הגינות והפארקים והפסטיבלים ואירועי התרבות שמושכים מבקרים מכל רחבי הארץ".
מה סדר החשיבות בעיניך לטיפול בבעיות בעיר?
"לפני ארבע שנים בת ים הייתה על סף פשיטת רגל. הגירעון היה הגדול בכל הזמנים, לא היו אירועי תרבות, ולא הייתה השקעה בגינות ובפארקים. לכן שינינו את סדר העדיפויות וקבענו שיש להילחם בשחיתות, לחסל את הגירעון, למלא מחדש את הקופה הציבורית, ואז להוציא את הכסף על האינטרס של התושבים, ולא על בעלי האינטרסים.
"כך, כעת בת ים היא העיר היחידה בארץ שמעניקה חוג חינם לכל ילד, הופעות מסובסדות לתושבים, פסטיבלים עם האמנים הטובים ביותר, השקעה אדירה בגינות ובפארקים כמו הסקייטפארק, הספורטק ברמת הנשיא וההשקעה בגינות ובשבילים בשכונת עמידר, וכן השקעה אדירה בביטחון האישי דרך הצבת מצלמות (לראשונה אי פעם), הקמת סיירת ביטחון והחזרת תחנת המשטרה לבת ים כדי לממן עוד שוטרים ברחובות. ובעיקר - ביטול התוכנית שאושרה על ידי הנהלות העיר הקודמות לאחד את בת ים עם יפו, ובכך לבטל את הייחודיות שלנו ולמזג אותה לתוך יפו".

4 צפייה בגלריה
שלומי לחיאני. סירב לענות
שלומי לחיאני. סירב לענות
שלומי לחיאני. סירב לענות
(צילום: קובי קואנקס)

שלומי לחיאני: "בקרוב"


לחיאני (57) כיהן כראש עיריית בת ים בשנים 2003-2014. הוא היה ראש עיר אהוב ופופולארי מאוד בעיר.
בפברואר 2014 הוא הושעה מתפקידו בעקבות כתב אישום שהוגש נגדו. לחיאני הודה והורשע בשלוש עבירות של הפרת אמונים, באפריל 2015 נגזר עליו עונש של שמונה חודשי מאסר בפועל (מתוכם ריצה חמישה חודשים בפועל) וקנס. בנוסף הוטל עליו קלון למשך שבע שנים. כעת עם תום תקופת הקלון, הוא מתמודד שוב לראשות עיריית בת ים.
ומה הוא ענה על השאלות שלכם? כל השאלות הועברו גם אליו, אך תשובות לא קיבלנו.
מלחיאני נמסר בתגובה: "בקרוב אפרסם את מצע הבחירות שלי ואפרט את כל הנושאים בהם אטפל לאחר שאבחר לראשות העיר".