זמן לכבוש. צנצנות הזהב שאני כל כך אוהב בכל השלבים, ההכנה, הציפייה לתוצאות המתמשכות עם הזמן, ועוד התרגשויות קטנות. יש לי צנצנת של כמעט עשור, צנצנת ראשי שום, פשוט אוצר! אני מאוד אוהב את התוצאה, כולל הנוזלים שנוצרים תוך כדי התהליך.
3 צפייה בגלריה
כבושים
כבושים
כבושים
(צילום: ריאן)
כוס קטנה של מי כבושים טומנת בתוכה כל כך הרבה בריאות ותענוג, ואני מציע לאמץ בחום, הן בתפריט יומי וגם כמשפרי טעמים בתבשילים וסלטים. אגב, בטורקיה התענוג המפנק והסופר בריא הזה זמין במסעדות ובדוכני רחוב, ובמיוחד בבתים.
שוט קטן של נוזלים תוך כדי הארוחה והגוף מכיר תודה. הפעם בחרתי להכין צנצנת ענבים, ענבי בוסר, שאני מכין כל שנה. הם נהדרים לבישול ממולאים ועלי גפן בפרט (מרפדים את תחתית הסיר). מתקבלים טעם חמצמץ ורעננות טבעית.
3 צפייה בגלריה
תענוג מפנק וסופר בריא
תענוג מפנק וסופר בריא
תענוג מפנק וסופר בריא
(צילום: ריאן)
וצנצנת נוספת של צלפים, שמצאתי בחורשים טבעיים ואפילו על גדר אבנים ליד הבית. זהירות: זהו שיח קוצני (ממליץ להשתמש בכפפות). ועוד צנצנת נוספת, של צנוניות, נהדרת, אבל ראו הוזהרתם – חייבים לבחור בצנצנת הכי אטומה שאפשר, כי הריח מאתגר במיוחד.
הבסיס של משרת הכבושים:
3 כוסות מים
חצי כוס חומץ
כפית מלח על כל כוס נוזל
ענבי בוסר כבושים
אשכולות ענבי בוסר – לפי גודל הצנצנת
ההכנה:
שוטפים ומייבשים היטב את אשכולות הענבים. מרפדים את תחתית הצנצנת בכחמישה עלי גפן, מסדרים מעל את האשכולות. אפשר גם לרפד את דפנות הצנצנת בעלי גפן. מכסים בנוזל שהכנו, סוגרים היטב, ושומרים במקום מוצל. הכיבוש מוכן אחרי כחודש ונשמר עד שנה (עדיף להעביר למקרר אחרי זמן מה אם אין מקום קריר).
צלפים טריים
צלפים וכן חומץ טבעי או חומץ הדרים, שיש להשרות בהם, לפי גודל הצנצנת.
ההכנה:
שוטפים ומייבשים את הצלפים, מסדרים בצנצנת, ממיסים את נוזל המשרה ויוצקים עד כדי כיסוי.
שומרים יומיים בצד במקום קריר. מוציאים כשלוש כפות מהנוזל ומוסיפים במקום כשלוש כפות חומץ טבעי או חומץ הדרים, ושוב סוגרים ומניחים במקום קריר או במקרר. מוכן אחרי כחודש.
3 צפייה בגלריה
כל כיבוש טוב מתחיל במים, חומץ ומלח
כל כיבוש טוב מתחיל במים, חומץ ומלח
כל כיבוש טוב מתחיל במים, חומץ ומלח
(צילום: ריאן)
צנוניות כבושות
צנוניות קטנות (מציע להתחיל עם צנצנת קטנה) שלמות, או מחולקות לרבעים. לצנצנת מוסיפים כפית גרגירי כוסברה, כפית גרגירי פלפל אנגלי, חצי כפית גרגירי חרדל וכפית צ'ילי גרוס.
משרת הכבושים
שוטפים ומייבשים את הצנוניות ומעבירים לצנצנת. מערבבים את המשרה עד להמסה, יוצקים עד כדי כיסוי וסוגרים היטב. חשוב לבחור צנצנת שנסגרת הרמטית. הצנוניות נכבשות מהר והן מוכנות כבר אחרי יומיים. מתאים מאוד עם בירה או כל אלכוהול אחר שאוהבים.