בשנת 2013, אילן דניאל (52) סיים את קורס מורי הדרך והחליט שכדי להצליח בתחרות הקשה בתחום, הוא יעשה דברים מעט שונים משאר מורי הדרך.
4 צפייה בגלריה
אילן דניאל. "אני אופטימי כי הישראלים צמאים לצאת ולטייל"
אילן דניאל. "אני אופטימי כי הישראלים צמאים לצאת ולטייל"
אילן דניאל. "אני אופטימי כי הישראלים צמאים לצאת ולטייל"
(צילום: קובי קואנקס)
"חשבתי למשל לתכנן מסלולי טיול בשווקים", הוא אומר. "זה היה בתקופה שעדיין לא היה נהוג לערוך סיורים כאלה, ואני יצרתי בכל מקום דמויות קומיות שונות. במקביל החלטתי להפוך לסוכן תיירות על כל המשתמע – כלומר, לדאוג בעצמי לכל המסביב – לאטרקציות, למסעדות ולכל השאר.
עם השנים למדתי שמורה דרך טוב חייב להרגיש את המטיילים שלו ולפעול מולם ברגישות, להתאים את עצמו למצב ולמצב הרוח.
אני עושה הרבה סיורים קולינריים במקומות שונים, בשוק התקווה, שוק הכרמל, רחוב לווינסקי, שוק נתניה ושוק מחנה יהודה, שוק נצרת ושווקים בחיפה ובנתניה.
לפני הקורונה עבדתי "פול טיים" בכל רחבי הארץ. שנת 2019 היתה שנת שיא של תיירות בישראל וגם אני נהניתי מזה. עבדתי המון והגענו לכל מקום, עשינו מה שהתיירים והמטיילים רצו והרגשנו ממש שזו שנת מפנה, היו המון תיירים שהגיעו ורצו לחוות דברים.
היינו בטוחים ששנת 2020 תהיה מדהימה יותר ואפילו קניתי רכב מפואר להסעת מטיילים שקיבלתי בתחילת השנה וחודש וחצי אחרי זה קרה מה שקרה.
הטיול האחרון שביצעתי היה ב־8 במרץ ומה שיש לי לומר הוא שלהפסיק עבודה של מורה דרך זה אסון גדול, אבל אני אופטימי מאוד לקראת העתיד, בין השאר כי הישראלים צמאים לצאת ולטייל".
הטיול של דניאל: תצפית מהמרפסת אל ים המלח
יש מסלול בצפון מדבר יהודה שמומלץ לבצע בחודש הקרוב כי השטח עדיין ירוק ופורח ובעוד מספר שבועות כבר יצהיב.
את כל האתרים במסלול אפשר למצוא ב"וויז" וכדאי להתחיל בתצפית מנזר סנט ג'ורג', מנזר יווני אורתודוקסי על גדות נחל פרת, משם רואים את ערוץ הוואדי וצופים לכיוון מערב.
אפשר לנסוע ברכב עוד כמה דקות אל "מרפסת ים המלח" ולצפות משם אל העיר יריחו והרי מואב. במרפסת יש ספסל מדהים מול הנוף ושווה לעשות שם פק"ל קפה.
אחרי שתי התצפיות כדאי לנסוע לאתר עין מבוע, אתר חינמי של רט"ג, וליהנות שם ממעיין מקסים, המון צמחייה ושולחנות קק"ל (ויש גם שירותים מסודרים).
אם אוהבים ללכת ברגל יש מסלול מעגלי מקסים שאפשר להוריד בגוגל - נחל אוג מעגלי והוא אמנם קצר, שני קילומטרים בלבד, אבל לאורך המסלול יש סולמות שמטפסים בהם וזו חוויה.
אם רעבים, אני ממליץ על מסעדה טובה ולא יקרה – מיקאסה ביישוב ורד יריחו. תבלו!
4 צפייה בגלריה
עומר אדירי. "אני לא בטוח שבאמת נצליח לחזור לפעילות מלאה"
עומר אדירי. "אני לא בטוח שבאמת נצליח לחזור לפעילות מלאה"
עומר אדירי. "אני לא בטוח שבאמת נצליח לחזור לפעילות מלאה"
(צילום: קובי קואנקס)
"אף בית ספר לא יוציא אוטובוס בשביל קפסולה"
"מגיל צעיר התחברתי לתחום ההדרכה ואני אוהב את הטבע. עבורי חיים בלי טיולים זה כמו מוות", אומר עומר אדירי (50).
"אני מאוד מחובר לארץ ישראל היפה ומדריך טיולים ברחבי הארץ מזה 30 שנה, בעיקר למוסדות חינוך. אבל במרץ 2020 הכל קרס כמו מגדל קלפים. פתאום כל הטיולים נדחו ונותרתי ללא תעסוקה. בהתחלה עוד חשבנו שמדובר בכמה חודשים ונחזור לשגרה, אבל בהמשך הטיולים בוטלו בזה אחר זה.
"למזלי לא ישבתי לרגע. מיום שהקורונה נכנסה לחיינו השקעתי את כולי בהתנדבות במד"א. אני עומד על 400 שעות התנדבות חודשיות בממוצע. זה התחיל מבדיקות קורונה ביתיות ופינוי חולים מאומתים, המשיך בשינוע מבתי אבות והיום אני נוהג על ניידת טיפול נמרץ ומביא מרותקי בית לקבלת חיסון.
"אלו אנשים שאם אנחנו לא נבוא לקחת אותם, לעולם לא יוכלו להתחסן. אני מתחיל את היום בחמש בבוקר ומסיים ב־23:00 בלילה, לא נח לרגע כי זאת הבריאות של כולנו".
למרות ההקלות, אדירי לא בטוח שבקרוב הוא יעזוב את האמבולנס לטובת שבילי ארץ ישראל. "טיולים בקפסולות לא רלוונטיים לרוב המדריכים המקומיים. אף בית ספר לא יוציא אוטובוס בשביל קפסולה. מנהלים רבים מסבירים שעד שהילדים חזרו לכיתה הם מעדיפים להתמקד בהשלמת הפערים ובלמידה, לכן לא בטוח שבאמת נצליח לחזור לפעילות מלאה".
הטיול של אדירי: איזור הר בן טל נראה כמו אירופה
"תלוי במזג האוויר והעומס. אני מאוד אוהב לטייל בגולן בעונה הזאת, בעיקר השנה כשהיו הרבה גשמים והכל פורח. הירדן ההררי זורם, אין שם הרבה מטיילים וזה גם לא עולה כסף. כל יער אודם מדהים עכשיו וגם איזור הר בן טל קיבל כמויות אדירות של מים, הוא נראה עכשיו כמו אירופה אז צאו לטייל".
4 צפייה בגלריה
משה פרנק. "השבוע יש לי חמישה ימי הדרכה לגמלאים"
משה פרנק. "השבוע יש לי חמישה ימי הדרכה לגמלאים"
משה פרנק. "השבוע יש לי חמישה ימי הדרכה לגמלאים"
(צילום: קובי קואנקס)
"ממאה אחוז עבודה ירדתי לאפס"
בימים כתיקונם, משה פרנק, איש חינוך ומורה דרך, עוסק בהדרכת קבוצות של מטיילים ישראלים ותיירים מחו"ל. הוא מוביל את מטייליו בשביל ישראל ובאיזור שפלת יהודה ופרוזדור ירושלים, בהם הוא מתמחה כבר שנים רבות.
"בראשית ינואר קבוצת מטיילים מקוריאה הביאה להדבקה של נהג ההסעות שלה, שהיה חולה מאוד קשה. למעשה, החולה הקשה הראשון בישראל", הוא נזכר. "הסגר אמנם התחיל רק במרץ, אבל מורי הדרך הפסיקו לעבוד כבר בינואר, כשקבוצות התיירים הפסיקו לבוא לארץ.
"שנת הקורונה היתה נוראית. פשוט נוראית. הייתי סגור בבית ולא עבדתי – ואלה שני דברים שאני לא רגיל אליהם. ואז, כשאתה מנסה לקבל את הכסף שמגיע לך מהמדינה או מביטוח לאומי, אתה נתקל כל הזמן במחסומים, כי לא מכירים במורי הדרך".
בין הסגרים פרנק עבד מעט אבל בעיקר עסק בלימוד, מחקר ובניית מסלולים ותוכניות טיול לקבוצות.
"העשרתי את עצמי. ממאה אחוז עבודה ירדתי לאפס וחזרתי למאה אחוז עכשיו: השבוע יש לי חמישה ימי הדרכה במסלולים שארגנתי ל־45 גמלאים ירושלמים, שמגיעים לסיור רגלי בשעריים. משם אקח אותם לכפר ביל"ו, ולמשק לין, שבו מייצרים דבש. את הסיור נחתום ברחוב מנוחה ונחלה וברחוב יעקב ברחובות".
הטיול של פרנק: בעקבות רחל המשוררת
"הטיול, שנמשך כשלוש שעות, מתחיל בגן גורודסקי ברחובות, שם מחנים את הרכב ועולים לבית ספר דה שליט ולבית סלוצקין (כשבית הספר פתוח אפשר לעלות למעלה ולהיכנס לבית). משם ממשיכים ברחוב מנוחה ונחלה, דרך סיפורה של רחל המשוררת, בית זלצר – הבית המשותף ברחובות ואחד היפים בעיר, הבית של זקס אבי התימנים, הבית בו גדל דני רובס.
לרדת לבית האסמים, להמשיך אל בית הכנסת אוהל שרה, שהוא אחד מבתי הכנסת היפים בארץ, ומשם לחזור לבית העם. ליד בית העם יש ללכת לגן הראשון (שהיום הוא הארכיון של רחובות) לבית הספר העממי, לגן רנה סמילנסקי, לבית חביבי, ולהמשיך לבית דונדיקוב.
ליד בית דונדיקוב מחכה הפתעה שלא רבים מכירים – גת עתיקה בת 1,500 שנה, שעליה אפשר למצוא תיעוד מרתק ברשות העתיקות. משם להמשיך לבית יוספזון ואז ללכת דרך רחוב אחד העם ולחזור לגן גורודסקי דרך רחוב העבודה. אפשר לעצור לשוקולד וקפה ולקנות פירות טריים".
4 צפייה בגלריה
רונן נחמן. "בכל פעם שהיתה פתיחה קטנה של המשק, יצאתי לטיול הכנה כדי לשמור על הכשירות"
רונן נחמן. "בכל פעם שהיתה פתיחה קטנה של המשק, יצאתי לטיול הכנה כדי לשמור על הכשירות"
רונן נחמן. "בכל פעם שהיתה פתיחה קטנה של המשק, יצאתי לטיול הכנה כדי לשמור על הכשירות"
(צילום: קובי קואנקס)
"אנחנו מחכים לנשום את הירוק"
"השנה האחרונה הייתה קשה ביותר עבור מדריכי טיולים כמוני", אומר רונן נחמן (61), מדריך מזה 11 שנים בחברת "טיולים קסומים".
"רק כדי להבין כמה נפגענו: בשנה האחרונה הדרכתי בסך הכל שני טיולים, כשבשנה רגילה אני מדריך למעלה ממאה טיולים. הסגרים הפכו את התחום למאוד לא צפוי, אי־אפשר היה לדעת מה יקרה ומה ההחלטות שיתקבלו. הכל התנהל באי־ודאות.
"גם כשכבר סגרו איתי טיול, תמיד היתה האפשרות שאנשים יבטלו ברגע האחרון מחשש להידבק, בגלל שאנשים ייכנסו לבידוד או בגלל שהממשלה תטיל סגר ותקטע את התכנונים".
איך התמודדת?
"שמרתי על כושר בהליכה מסביב לבית ובכל פעם שהיתה פתיחה קטנה של המשק, יצאתי לטיול הכנה כדי לשמור על הכשירות. בשנה הזו היחידות שנהנו היו נטפליקס והמשפחה שלי, שבה התרכזתי. לצערי חברים רבים שלי, מורי דרך, עשו הסבה מקצועית כי התייאשו מהעובדה שלא רואים אופק לתחום שלנו. אצל מדריכי התיירים עדיין לא רואים אופק".
למרות המצב, קולו של נחמן משתנה בבת אחת כשהוא אומר באופטימיות: "החודש סופסוף יוצא לי לחזור ולהדריך טיולים במסגרת פרויקט של רשות הטבע והגנים עם משרד התיירות. התחושות עכשיו מצוינות. אנחנו כבר מחכים לנשום את הירוק ואת התיירים הישראלים. אני מחכה להדריך ולהסביר לאנשים.
"זה סיפוק אדיר להכיר אנשים ולהראות להם מקומות, ואין כמו לשמוע את החוויות שלהם בתום יום של טיול. בדיוק לזה אני מחכה".
הטיול של נחמן: צמחייה ומים בנחל כזיב
"חג הפסח שקרב ובא הוא התקופה היפה ביותר שיש לטבע להציע: אנחנו אחרי הגשמים והכל מלבלב, ירוק ופורח. אני ממליץ לכם לנסוע לצפון ולבקר בשלל המפלים ששוצפים וגועשים כעת אחרי הגשמים שירדו. תנצלו את הזמן להגיע להר מירון או לרמת הגולן, שנמצאים בשיאם.
נחל כזיב בגליל המערבי הוא מקום מומלץ: יש שם מסלול הליכה מדהים שמלווה בצמחייה עשירה, וגם במים, כך שאפשר להתרענן.
המסלול מתאים למשפחות אבל לא לעגלות. תעשו הפסקה ולכו לראות את כל היופי הזה לפני שהוא הופך מירוק לצהוב. לקניונים תוכלו להגיע גם אחר כך".