חמוד בטטה (חמוץ בערבית) היא מנה מסורתית מהמטבח השאמי (סורי לבנוני אורפלי), מנה שמכינים תכופות אבל היום שלה הוא צהרי ערב פסח, כשכולם מתכנסים אצל ההורים למנה מסורתית.
2 צפייה בגלריה
חמוד בטטה - מרק חמוץ
חמוד בטטה - מרק חמוץ
חמוד בטטה - מרק חמוץ
(צילום: ריאן פרויס)
אגריפס 64, דירה קטנה, אבל לכולם יש מקום, האחים, האחיות, הנכדים, השבט מתכנס. למנה בארוחת הצהריים שלפני ליל הסדר יש טעם מיוחד.
המנה כוללת מרק עוף חמצמץ עם נענע טרייה ויבשה וקוביות תפוחי אדמה, מוגשת עם אורז וקציצות בשר מטוגנות וסחוג ירוק, חשוב הסחוג. זו מנה שאוכלים כל השנה, אבל במפגש הזה זו מנה שונה כאילו לא אכלנו אותה כל השנה.

חמוד בטטה - מרק חמוץ

2 זוגות כרעיים
6 תפוחי אדמה קלופים, חתוכים לקוביות
2 בצלים חצויים ופרוסים
6 גבעולי סלרי, כולל העלים קצוצים גס
5 גבעולי נענע טרייה, רק העלים קצוצים גס
כף נענע יבשה
5 שיני שום מעוכות
מיץ מחצי לימון או לפי הטעם
כפית שטוחה כורכום
כפית פלפל שחור
מלח

ההכנה:
מטגנים בצל עד שקוף, מוסיפים את הכרעיים ומטגנים יחד מכל הצדדים עד לקבלת צבע יפה, מוסיפים את הסלרי הקצוץ והנענע ומטגנים תוך כדי ערבוב, מוסיפים את שאר התבלינים, ולאחר כשתי דקות גם את קוביות תפוחי האדמה, מוסיפים את המים הרותחים והשום המעוך, מביאים לרתיחה, מנמיכים אש ומבשלים עוד כ־45 דקות.

קציצות בשר:

750 גרם בשר טחון
3 בצלים מגוררים וסחוטים
4 כפות קמח מצה או פירורי לחם
ביצה פלוס חלבון
כפית וחצי פלפל שחור
כפית פלפל אנגלי
מלח

ההכנה:
מערבבים בקערה את כל החומרים, לשים עד לקבלת עיסה אחידה, יוצרים קציצות עבות ומאורכות ומטגנים יפה מכל הצדדים. חשוב לטגן נכון בלי לאבד את העסיסיות. מניחים על נייר סופג עד להגשה.

אורז לבן

3 כוסות אורז (בסמטי קלאסי)
4.5 כוסות מים רותחים
שליש כוס שמן
3 כפיות מלח

2 צפייה בגלריה
המנה המסורתית שלפני ליל הסדר
המנה המסורתית שלפני ליל הסדר
המנה המסורתית שלפני ליל הסדר
(צילום: ריאן פרויס)

ההכנה:
שוטפים את האורז היטב עד לקבלת מים צלולים, מחממים מעט שמן בסיר, מוסיפים את האורז ומטגנים כ־3 דקות תוך כדי ערבוב, מוסיפים את המלח והמים, מערבבים ומבשלים על אש בינונית עד שהנוזלים נספגים ונוצרות מעין ארובות, מנמיכים לאש הכי נמוכה ומבשלים עוד כ־18 דקות, מכבים ומשאירים סגור עוד כ־10 דקות.
צורת ההגשה תלויה בסועד, כל אחד והעדפתו. יש המעדיפים להפריד, מבחינתי הצלחת המושלמת היא צלחת של אורז לבן מעל מעט מרק וקוביות תפוחי אדמה ולצידן שלוש קציצות. סחוג ירוק על השולחן חובה.

סחוג ירוק

חבילת כוסברה טרייה
5 פלפלים חריפים אדומים או ירוקים או גם וגם
4 שיני שום

קראו גם:

מלח
חצי כפית כמון
2 כפות שמן
ההכנה:
טוחנים במעבד מזון בפולסים את הכוסברה הפלפלים והשום עד לקבלת מרקם הנכון אני אוהב קצוץ אך לא מידי, מעבירים לקערה מוסיפים את השם והתבלינים ומערבבים, שומרים בצנצנת במקרר עדיף זכוכית.