הישגי התלמידים תלויים במצבם הנפשי והפסיכולוגי

תלמידים טובים אינם רק תלמידים עם יכולות מנטליות גבוהות, הם בראש ובראשונה ילדים שמחים, ילדים שטובים להם להגיע לבית הספר ולחזור ממנו הביתה. היכולות של ילדים להתבטא הן לא מפותחות כמו אלו של מבוגרים, ולכן הדרך שלהם להביע רגשות וקשיים היא באמצעות התנהגות לא טובה בכיתה. ההשפעה של המצב הפסיכולוגי של הילד על ההישגים של בכיתה היא לא רק מבחינת ההפרעות בכיתה, אלא גולשת אל היכולת של המוח שלו להתרכז, להתעניין ולקלוט מידע חדש. פעמים רבות, בתי ספר משקיעים מאמצים רבים בשיעורים פרטיים וקידום אישי על בסיס לימודי לילדים מתקשים, כאשר למעשה הדבר אותו הם צריכים לעשות הוא לשפר את התנאים בהם חי הילד בבית הפרטי. יועצות בית הספר הן האחראיות לנושא זה.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: paxels)

עבודתה של יועצת בית הספר מתחלקת בין הכיתה לבית התלמיד

יועצת בית ספר היא למעשה הסמכות העליונה בתחום חשוב ביותר, פסיכולוגיה חינוכית, בבית הספר. עבודתה של יועצת בית הספר נחלקת בין מוסד הלימודים, לבין בתי התלמידים עצמם. הסמכויות והמטלות של יועצת בית הספר כוללות בין השאר:
• באזור המגורים של התלמיד: פעמים רבות, מריבות שהחלו בבית ומשברים במשפחה גולשים אל כותלי בית הספר, ומשפיעים על התנהגות התלמיד בכיתה. כדי שתהיה אפשרות לאתר תלמידים במצוקה, חייבים להיות ערים לסימנים הללו, ולבדוק את מצבם בבית. יועצת בית הספר אחראית על ביצוע ביקורים על פי צורך באזור המגורים של התלמיד, כולל ביקורים משפחתיים שנועדו להבין את מצבו של הילד מכל הצדדים.
• בבית הספר: פסיכולוגיה חינוכית בבית הספר יכולה לשפר משמעותית את הישגי התלמידים ואת אושרם. יועצת חינוכית אחראית על פגישה אישית עם תלמידים אשר חווים משבר אישי או חברתי, ולסייע להם לטפל בכך במידת האפשר, או לכל הפחות ללמוד להכיל ולהתמודד עם הקושי. בשונה מפסיכולוגית רגילה, יועצת חינוכית היא בעלת אפשרות השפעה על הסביבה של התלמיד שהעלה בפנייה מצוקה, ולכן היכולת שלה לעשות שינוי היא רבה.

חינוך איכותי לילד חייב לשלב תשומת לב אקדמאית עם אישית

אחת מהתלונות של תלמידים רבים שנפלטו ממערכת החינוך למרות יכולות אישיות גבוהות, היא שהם הרגישו שקופים בתוך המערכת. תלמידים רבים חשים שלא הייתה למערכת שום התייחסות למשברים האישיים והקשיים שלהם, ושמתן הציון המספרי הסופי היה חסר משמעות עבורם, מאחר והיו להם דברים דחופים בהרבה לדאוג להם. כדי להעניק חינוך איכותי, איש חינוך טוב חייב לשלב את שני האספקטים, ולחשוב גם על הנושאים האקדמאים והקשיים בהם, וגם על הקשיים האישיים של כל תלמיד. טיפול בכל אחד מהגורמים לבד ככל הנראה יעשה אפקט מצומצם בהרבה מאשר טיפול משולב. תחום הפסיכולוגיה חינוכית נוצר כי בסופו של דבר לכל ילד יש פוטנציאל להצליח, והכי חשוב, להיות מאושר.