בחודשים האחרונים נחשפים מימדי הצניחה של בת ים בכל הפרמטרים: הגירה שלילית, 90 אחוז מהדירות ללא ממ"דים ועצירת בנייה, וארנונה גבוהה מערים זהות בשרון. בדירוג הלמ"ס העיר נמצאת במקומות האחרונים מבחינת ניקיון ושטחים ירוקים.
3 צפייה בגלריה
שלומי לחיאני
שלומי לחיאני
שלומי לחיאני
(צילום: רמי זרנגר)

"העובדות האלו מדירות שינה מעיני", מבהיר המועמד לראשות העיר שלומי לחיאני, מי שהיה ראש עיריית בת ים במשך שתי קדנציות וחי ונושם את העיר. "יש עובדות בשטח של מוסדות מדינה רשמיים שמראות כיצד העיר מידרדרת, אך העירייה והעומד בראשה מסתירים את המידע ומטשטשים את הצניחה בכל הפרמטרים - הציבור צריך לדעת ולהתעורר".
לחיאני, בן 58, היה בעברו ראש העירייה במשך שתי קדנציה ונחשב לאחד מראשי הערים הדומיננטים והמשפיעים שהיו בעיר. בין היתר השיק את תוכנית מודל בת ים לחינוך אישי, מודל שאומץ בהמשך על ידי משרד החינוך ככלל ארצי, והעיר זכתה בפרס החינוך הארצי ממשרד החינוך. בנוסף נוספו בתקופתו פארקים ושטחים ירוקים לעיר והעיר זכתה 5 פעמים ברציפות כחמישה כוכבי יופי. הוא גאה על כך שבתקופתו הוקם גם מרכז רב נכויות.

פחות טוב מהממוצע הארצי


אבל לדברי לחיאני, המסתער מחדש על בניין העירייה בבחירות המקומיות ב-27 בפברואר, המצב מאז רק הלך והידרדר. לפי דו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2023, בת ים מדורגת במקום האחרון באיכות החיים בישראל. הסקר בדק את איכות החיים של התושבים התושבות במגוון נושאים ביניהם חינוך, בריאות, ניקיון ועוד. בבת ים הסתבר כי ב-34 מתוך 50 מדדים שנבדקו, מצב העיר פחות טוב מהממוצע הארצי.
בתחום הניקיון – בת ים ממוקמת במקום לפני האחרון – מקום 18 מתוך 19 בשביעות רצון. נושא נוסף שמטריד את תושבי העיר הוא פארקים והשטחים הירוקים. בת ים ממוקמת במקום ה-15 מתוך 19. במדד הביטחון האישי, בת ים מדורגת במקום ה-17 מתוך 19 הערים הגדולות בישראל. ויש עוד לא מעט מדדים מטרידים מאוד.

3 צפייה בגלריה
שלומי לחיאני
שלומי לחיאני
שלומי לחיאני
(צילום: גדי אהד)

לחיאני משוכנע שאפשר לשפר את כולם, תחת הנהגה אחרת לעיר. "אני מסתובב בעיר והניקיון נמצא בירידה. אני אדאג שעכברים וחולדות יהיו מחוץ לעיר, התושבים שסובלים יחזרו לקבל עיר נקייה עם איכות חיים, כי מגיע להם".
וגם בחזית הארנונה התושבים יוצאים נפסדים, מאחר והארנונה שהם משלמים גבוהה מערים זהות כמו כפר סבא או רעננה. לחיאני מבטיח לשנות את המצב הזה וטוען: "על פי נתוני צו הארנונה, חלה העלאת מיסים - למרות הבטחותיו של ברוט ערב הבחירות הקודמות".

יורים טילים? אין ממ"דים


מי שמודאג מאפשרות של החרפה במלחמה, רצוי שיקרא את הנתון הבא: על פי מרכז המידע והמחקר של הכנסת, העיר נמצאת במקום אחרון מבחינת מספר הממ"דים לתושבים - רק לכ-10% יש ממ"ד, מספר מבהיל לכל הדעות.
לחיאני סבור שאחד הפתרונות הוא יישום אגרסיבי של תוכניות תמ"א 38, שבמסגרתה התושבים מקבלים ממ"דים. לטענתו, "במקום זה, ראש העירייה מבטל בהינף יד תוכנית נחוצה ואנשים מחכים לפינוי בינוי או תמ"א שנים ארוכות. בחלק לא קטן מן המקרים אנשים חיים בתוך בניינים מטים ליפול, רקובים, ולא יוצאים למקלטים השכונתיים וגם לא לחדרי המדרגות המתפוררים".

3 צפייה בגלריה
שלומי לחיאני
שלומי לחיאני
שלומי לחיאני
(צילום: גדי אהד)

לדבריו, "המלחמה העמידה אותנו במצב בלתי אפשרי שבו 90 אחוז מהבתים בעיר הם ללא ממ"ד. אני אדאג לקדם את רישויי הבנייה ואשים את הנושא בעדיפות עליונה עבור התושבים, כדי שאף אחד לא יפחד במלחמה. מגיע לכולם מקום בטוח".
וגם זה מטריד: מבדיקה שערכה עמותת "אור ירוק" עלה כי בת ים היא העיר המסוכנת ביותר בישראל להולכי הרגל - 97 בממוצע נפגעים בעיר בכל שנה. "ראש עירייה מכהן לא יכול להרשות לעצמו שכל כך הרבה תושבים ייפגעו בה, זה אחריות אישית שלו, ויש המון פתרונות" אומר לחיאני. "בקדנציה שלי, התושבים ייצאו מהבית בבטחה ויחזרו הביתה בבטחה".

הצעירים בורחים מבת ים


ומה קורה עם הדור הבא של הבת ימים, שחייבים לתת לו תשובות? בדוח של הלמ"ס עולה מגמה של הגירה שלילית מהעיר, למרות שבעירייה טוענים כי מדובר בעזיבה זמנית בלבד בשל תוכניות פינוי בינוי הרבות בעיר - אבל את לחיאני זה ממש לא משכנע.
"בת ים שיאנית בהגירה שלילית של צעירים והיא העיר המבוגרת בישראל", הוא אומר, "זה עוד שיא מביך שמעיד על חוסר המוטיבציה של הצעירים והמשפחות להישאר בעיר. בחינת השנים האחרונות מלמדת שמדובר במגמה מתמשכת של הגירה שלילית מבת ים. אצלי התושבים יישארו בעיר וזאת המטרה שלי - בת ים תמשיך להיות מובילה על ידי קו חיובי ומקום שישאב אליו צעירים מבטיחים".
אבל למרות כל זאת, לחיאני מבטיח: "בת ים תחזור לשגשג. לבת ים יש עבר מפואר, אבל ההווה שלה עצוב והמחר מסוכן. כל המדדים לרעתנו: בביטחון, בחינוך, בניקיון, בארנונה. ראש העיר, במקום לשפץ את הבניינים, מטייח ומסתיר את הנתונים הקשים. אני מתחייב לסדר עדיפויות חדש לבת ים, שנמצאת בליבי ושאותה אני חי. במקום קידום בפייסבוק - קידום הביטחון האישי; במקום מיליונים על זיקוקים ומופעים ראוותניים, אני אדאג לאוכלוסייה חלשה יותר עם השקעה בקשישים, עולים ונזקקים".

מוגש מטעם שלומי לחיאני