מה זה שמרים, בכלל?
בואו נהיה מדעיים לרגע (אבל אל דאגה, אנחנו נשמור על זה כיף!). שמרים הם אורגניזם זעיר וחי - כן, שמעתם נכון, מדובר ביצור חי! ניתן להסתכל על השמרים כעל שדוני אפייה קטנים בבצק שעושים את הקסם שלהם כדי ליצור את הבועות האווריריות האלה שגורמות ללחם, פיצה, עוגות שמרים וכל מיני דברים טובים לתפוח ולהגיע למרקם רך שלא ניתן להשיג בשום דרך אחרת.
שמרים ניזונים מסוכרים המצויים בבצק ומייצרים גז פחמן דו חמצני כתוצאה מתהליך זה. בועות הגז הללו נכלאות בבצק, מה שגורם לו להתנפח כמו בלון. החלק הכי טוב מתרחש בשלב האפייה, אז הבועות הללו מתרחבות עוד יותר, ומעניקות את המרקם הרך ואוורירי שאנחנו הכי אוהבים לאהוב.
שמרים טריים או שמרים יבשים? זאת השאלה
הגיע הזמן לעימות! בפינה אחת, יש לנו שמרים יבשים פעילים, ובפינה השנייה, שמרים מיידיים. דינג, דינג, דינג! תנו לקרב להתחיל.
שמרים טריים אוהבים להירגע במים חמים לפני השימוש בהם. שימו לב כי מדובר בתהליך קליל, פשוט הכניסו את השמרים למים פושרים (בערך 43 מעלות צלזיוס) ותנו להם לשרות בהם במשך כמה דקות. לאחר כמה דקות תוכלו לשים לב שהמרקם הופך למוקצף ומבעבע, כך תדעו שהשמרים מוכנים לשימוש.
שמרים יבשים הם שמרים מסוג "מערבבים ואופים". אין צורך להמתין; פשוט להכניס אותם בשלב במתכון שבו שמים את כל החומרי הגלם היבשים. שימוש בגרסה זו חוסך זמן יקר במטבח.

1 צפייה בגלריה
מאפיי שמרים
מאפיי שמרים
מאפיי שמרים
(צילום: pixabay)

הזמן עושה את שלו
אוקיי, אז הבנו מה הם היצורים הקטנטנים שנקראים שמרים, עכשיו בואו נבין איך עושים את זה נכון. לא מעט אנשים חוששים להתחיל להשתמש בשמרים באפייה, אבל עם הטיפ הבא תוכלו תמיד לוודא שהבצק תופח בדיוק כפי שרציתם. ובכן, הטיפ המרכזי הוא פשוט לתת לזמן לעשות את שלו. השמרים מלמדים אותנו שאסור להאיץ תהליכים.
בשימוש בשמרים טריים, זכרו לתת זמן השרייה במים חמימים למשך כמה דקות עד שהכול מבעבע ומוכן לשימוש. עם שמרים יבשים, ניתן כאמור להוסיף אותם ישירות לתוך שאר החומרים היבשים בבלילה. יחד עם זאת, אל תתבלבלו. גם כאן, דורשים השמרים זמן תפיחה הולם. התפיחה האולטימטיבית מתבצעת כאשר הבצק מכוסה במגבת חמה או בניילון נצמד. כעבור פרק זמן חזרו לבצק ותוכלו להתרשם שפיית האפייה עשתה את עבודתה והבצק הכפיל את נפחו.
אומנות הלישה
לאחר שלב ההתפחה, שהוא השלב הקריטי ביותר, מגיע שלב לא פחות חשוב- שלב הלישה. חשבו על הלישה כמו על עיסוי לבצק. זה עוזר למתוח את גדילי הגלוטן ויוצר את המבנה המדהים שמחזיק את כל הבועות שנוצרו בשלב ההתפחה. משטחים את הבצק, ואז מקפלים אותו לתוך עצמו, ונותנים לו דחיפה טובה עם כפות הידיים. לושו היטב את הבצק - זה סוד הקסם. תוכלו לדעת שהבצק שלכם מוכן כאשר הוא מגיע למרקם רך ואלסטי.
שלב האפייה
לאחר שלב ההתפחה ושלב הלישה- הגיע הזמן למופע המרכזי: האפייה! חממו את התנור מראש והתכוננו לניחוח טעים ומנחם שעומד למלא את הבית. זכרו כי זמני האפייה עשויים להשתנות, אז שימו עין על המאפים שלכם, במיוחד אם הם כאלו שמעולם לא הכנתם בעבר בין אם מדובר בלחם, חלה או עוגה, מאפי שמרים רוצים להתקרר קצת לפני שאוכלים אותם. חכו בסבלנות מספר דקות ותנו לעצמכם להיות מופתעים מהבצק המדהים שהכנת בכוחות עצמכם עם עזרה קטנה של פיית האפייה!
אין כל ספק ששמרים הם סוד הקסם העומד מאחורי הלחמים האווריריים, העוגות, החלות והפיצות שגורמות לנו להשתגע. בין אם תבחרו בשמרים טריים או יבשים, ובין אם אתם מכינים לחם, פיצה או לחמניות מתוקות, זכרו לתת לשמרים קצת אהבה וקצת זמן כדי להראות את הקסם שלהם.

מוגש מטעם: chef-lavan