הביקוש למהנדסי סביבה הולך וגובר עם השנים מאר שנחוצים אנשי מקצוע מיומנים לצורך תכנון, פיתוח ויישום עקרונות הנדסיים ומדעיים להגנה על הסביבה שבה אנחנו חיים, ותחום הנדסת הסביבה והמים עוסק בפועל במשאבים החשובים והחיוניים ביותר לאדם. אלו נושאים הנמצאים בסדר היום של הציבור ומקבלי ההחלטות, לכן זהו תחום לימודים מבוקש ובוגרי הנדסת סביבה ומים משתלבים בקלות בשוק העבודה, במגוון תפקידי מפתח מעניינים ומאתגרים.
מה לומדים?
חשוב לדעת כי תחום הנדסת הסביבה והמים עוסק במגוון רחב של נושאים והיבטים הקשורים לשמירה על הסביבה ולפיתוח תשתיות מודרניות ומתקדמות, שהן ברות קיימא. תוכנית הלימודים להכשרת מהנדסי סביבה ומים מהווה תחום מרכזי במגמת הביוטכנולוגיה וההנדסה הכימית, וכיום ניתן להירשם למסלול ייעודי "סביבה ומים" במסגרתו לומדים וחוקרים תחומים מגוונים כגון: מים, קרקע, אטמוספירה, ניצול נכון ובר קיימא של משאבי הטבע, השפעת האדם והתעשייה על הסביבה ואיכות המים ועוד.

2 צפייה בגלריה
לימודי הנדסה
לימודי הנדסה
לימודי הנדסה
(צילום: PIXABAY)

תוכנית הלימודים במסלול הנדסת סביבה ומים נועדה להכשיר את הדור הבא של מהנדסי סביבה ומים. בוגרי מסלול הלימודים עוברים הכשרה מקצועית מקיפה ומעמיקה למהנדסים המתמחים בטכנולוגיות סביבה ומים, ומטרת תוכנית הלימודים היא להכשיר אנשי מקצוע מיומנים כיוון שיש מחסור גדול במהנדסים בתחומים אלו, הן בישראל והן במדינות רבות בכל העולם.
תוכנית הלימודים לתואר ראשון מתפרסת על פני ארבע שנות לימוד וכוללת התמחות במסלול סביבה ומים (מגמת ביוטכנולוגיה). במסגרת הלימודים הסטודנטים לומדים קורסי מבוא ובסיס כגון
• פיזיקה (מכניקה, חשמל ועוד).
• חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי
• כימיה.
• תהליכים תעשייתיים בכימיה אורגנית
• מבוא לביוטכנולוגיה.
• הנדסה כימית.
• כימיה פיזיקאלית.
ועוד.
בשנים ב' עד ד' לתוכנית הלימודים הסטודנטים לומדים, מעבר לקורסי החובה של המגמה, נושאים הקשורים לטכנולוגיות חדשניות ומתקדמות לטיפול ולמניעת זיהום סביבתי, זיהום מים, טיפול במים, טיפול בשפכים תעשייתיים וביתיים, תכנון מערכות מים ועוד.
כמו כן, מסלול הלימודים כולל קורסים ונושאים כמו דינמיקה ובקרת תהליכים, תכנון מפעלים, ביולוגיה מולקולרית, ביו הנדסה, תהליכי תסיסה, משאבי המים במדינת ישראל, התפלת מים וכו'.
במסגרת הלימודים הסטודנטים משתתפים בסיורים שונים ומכירים מקרוב מערכות מים שונות כמו מתקני התפלה, המוביל הארצי ועוד. ראוי לציין כי מסלול הלימודים הוא רב תחומי מאחר שהוא מבוסס על תחומי הנדסה שונים ובהם כימיה, ביוכימיה, הנדסה אזרחית, הנדסת מכונות, הנדסת חשמל ובקרה.
מהן אפשרויות התעסוקה לבוגרי הנדסת סביבה ומים?
כאמור, יש מחסור גדול בכוח אדם מקצועי לתחומי הנדסת הסביבה והמים. בוגרי מסלול הלימודים משתלבים במהירות בשוק העבודה במגוון תפקידים מאתגרים, למשל: מהנדסי סביבה ומים במשרדי ממשלה שונים, חברות הייטק, חברות ביוטק, מהנדסים ומנהלים ביחידות סביבתיות במפעלים תעשייתיים, חברות מקצועיות לתכנון ולייעוץ סביבתי, חברות בנייה, תאגידי מים וביוב, חברות המתמחות בתכנון, הקמת ותפעול תשתיות מים ופתרונות לשמירה על הסביבה, רשויות מקומיות, מכוני מחקר, ארגונים חקלאיים ועוד.
מה השכר הצפוי של מהנדס סביבה ומים?
משבר האקלים וחשיבות השמירה על הסביבה והטיפול במים, כל אלו ועוד הפכו את המקצוע של מהנדס סביבה ומים למבוקש מאוד והשכר בתחום ממשיך לעלות. הטבלה הבאה מציגה את השכר הממוצע של מהנדסי סביבה ומים:

מוגש מטעם אוניברסיטת אריאל
פורסם לראשונה: 14:49, 14.04.24