מה זה קריש דם, וכיצד הוא נוצר?
מדובר על מצב רפואי המתרחש בדרך כלל ברגל התחתונה, בירך, באגן או בזרוע, בו הדם משנה מצב צבירה מנוזל למוצק. ברוב המקרים זהו מנגנון חשוב המונע דימום מוגזם כאשר כלי דם נפגע, המבוסס על ׳שיתוף פעולה׳ של טסיות הדם והחלבונים הנמצאים בפלזמה, שפועלים יחד כדי לעצור את הדימום. כך, מצליח הגוף למוסס באופן טבעי את קריש הדם לאחר החלמת הפצע.
1 צפייה בגלריה
הקשר בין הפלות חוזרות ובעיות קרישה
הקשר בין הפלות חוזרות ובעיות קרישה
הקשר בין הפלות חוזרות ובעיות קרישה
(צילום: Depositphotos)

במקרים אחרים נוצרים קרישים בחלק הפנימי של כלי הדם שלא בהכרח נפגעו או שאינם מתמוססים באופן טבעי. מדובר במצב מסוכן הדורש טיפול מיידי, במיוחד לנוכח הסכנה מפני תסחיף ריאתי - מצב בו קריש דם הממוקם בווריד עלול להתנתק מנקודת המוצא שלו ולעבור דרך הלב אל הריאות, שם הוא נשאר ויכול למנוע זרימת דם מספקת לכל מערכות הגוף.
מדוע נשים בהריון נמצאות בסיכון גבוה יותר לפתח את התופעה?
במהלך ההריון עובר גופך שינויים טבעיים המציבים אותך בסיכון לפתח קרישי דם גם בלידה וכשלושה חודשים לאחריה. בתקופה זו, הדם גם נקרש בקלות יחסית במטרה למנוע או להפחית אובדן דם במהלך הצירים והלידה. נשים בהריון עלולות גם לחוות פחות זרימת דם לרגליים כאשר ההריון מתקדם, כתוצאה מכך שכלי הדם סביב האגן נלחצים על ידי העובר הצומח ומתפתח, וגם בעקבות מוגבלות בתנועה האופיינית לסוף ההריון.
כיצד בעיות בקרישת הדם עלולות להוביל להפלה?
באותו אופן בו קריש דם יכול לגרום להתקפי לב על ידי חסימת זרימת הדם לרקמות הלב, הוא עלול גם לחסום את זרימת הדם לשליה. מדובר בחסימה שלעיתים עוצרת את זרימת החמצן ומונעת את הגעת החומרים המזינים לעובר, דבר שפוגע בצמיחתו ויכול לגרום להפלה. הפרעה בקרישת הדם לעיתים גם מפריעה להשתרשות העובר ברחם, כמו גם להיווצרות וצמיחת רקמת השליה בתוך הרחם, מצב שעלול להוביל לאי פוריות.
הפרעות בקרישת דם עלולות לגרום גם לסיבוכי הריון נוספים כדוגמת רעלת הריון , כתוצאה מעלייה בלחץ הדם במהלך ההריון. זאת בנוסף להיפרדות שליה, גרימת מוות לעובר, ותסחיף ריאתי שיכול גם להוביל למות האם.
אבחון ההיתכנות לקרישי דם בהריון
כדי לוודא שתיהני מהריון תקין ובריא, ובמידה ויש חשש או זוהו אחד או יותר מגורמי הסיכון המתוארים בהמשך, ישנה סדרת בדיקות שיכולות להעיד על הסיכון להתפתחות קריש דם שחשוב שתעשי. כל אחת מהבדיקות משקפת אלמנטים שונים בתהליך הקרישה של גופך, ובוחנת פרמטרים המשפיעים על רמת הסיכון לסבול מהתופעה. בדיקה נוספת היא הדמיית דופלר צבעונית, סוג של הדמיית אולטרסאונד שבוחנת את זרימת הדם דרך כלי הדם שברחם. בדיקה זו מסייעת בזיהוי חסימות פוטנציאליות שעלולות להוביל לפקקת – מצב בו קריש דם חוסם את זרימת הדם בגוף.
האם ניתן למנוע את התפתחות התופעה?
בהחלט כן. ראשית, חשוב להכיר את ההיסטוריה המשפחתית ומצבך הבריאותי - שבמידה ואינם תקינים עלולים להפוך לגורמי סיכון להתפתחות קרישי דם, עם דגש על גנטיקה ותורשה. זאת בנוסף לחוסר תנועה ממושך, עם דגש על שמירת הריון, נסיעות למרחקים ארוכים ושהייה בטיסות; הריון מרובה עוברים; סרטן הדם; מחלות כרוניות כדוגמת סוכרת, לב, מחלות כליות וכבד ומחלות מעי דלקתיות; מחלת המין זאבת; במידה וגילך 35 ומעלה; עודף משקל; אם עברת ניתוח קיסרי; עישון, כולל עישון פסיבי; וסיבוכים כלליים שעלולים להתפתח במהלך ההריון או הלידה.
כדי לנסות למנוע מצב זה, ובנוסף למעקב רפואי עם דגש על תקופת ההריון ולאחר הלידה, חשוב שתערכי בדיקות דם מקיפות כדי לזהות את אחד או יור מגורמי הסיכון, במידה וישנם.
זאת בנוסף לזיהוי תסמינים כדוגמת:
o כאב או רגישות שלא נגרמו כתוצאה מפציעה.
o עור חם למגע, או בצבע אדום.
o במידה וישנה פציעה, נפיחות של האיבר שנפגע.
המצבים הבאים מחייבים פנייה למיון או לרופא.ה שלך במיידי:
o קשיי נשימה.
o דופק מהיר או שאינו סדיר.
o כאבים בחזה המחמירים עם נשימה עמוקה או שיעול.
o דימום במהלך שיעול.
כיצד מטפלים בקריש דם במהלך ההריון?
הפרעות בקרישת הדם מטופלות תרופתית. אחת הדרכים היא מתן אספירין במינון נמוך, תרופה נוגדת דלקת המאפשרת את דילול הדם, וכך מונעת התקפי לב שנוצרים מסיבה זו. שיטה נוספת עוסקת באורח החיים, והכוונה לשמירה על משקל גוף תקין, קיום פעילות גופנית באישור הרופא/ה בלבד, וניהול מחלות כדי למזער את השפעתן על זרימת הדם בגוף.
לסיכום, תופעה של קרישי דם במהלך ההריון עלולה להזיק לאם ולעובר, ולגרום להפלה. המקור יכול להיות גנטי או נרכש ולכן, במידה ואת חווה הפלות חוזרות, חשוב לבדוק את הנושא. הצעד הראשון הוא פנייה לרופא/ת הנשים שלך, אבחון מצבך ומתן טיפול בהתאם.

אין באמור משום יעוץ רפואי ו/או תחליף לייעוץ שכזה, כללי או פרטני
המאמר מוגש מטעם, ונכתב ע"י ד"ר גיא גוטמן