שבועות 1-4 - תחילתם של חיים
מהשבוע הראשון של ההיריון ועד שבוע 4 הביצית המופרית משתרשת בתוך הרחם וכך מתחיל המסע הקסום של ההתפתחות. התאים מתחלקים במהירות כך שנוצר עובר. צינור של עצבים הופך במהרה למוח ולחוט השדרה. הלב מתחיל לפעול והבסיס להתפתחות האיברים החשובים וכלי הדם מתחיל להיווצר. אומנם כמעט בלתי אפשרי לראות זאת, אך תקופה זו היא חיונית ליצירת הבסיס הנכון לצמיחתו של התינוק.
שבועות 5-8 - התפתחות הגוף
בשבוע החמישי, העובר מתחיל לקבל את צורתו. ניצנים קטנים אשר יהפכו לרגליים וידיים מתחילים להירקם. תווי הפנים, כולל העיניים, האף והפה, מתחיל לקבל את צורתם. הלב ממשיך לגדול וכלי הדם נעשים ברורים יותר. המוח מתפתח בקצב מסחרר והעובר מתחיל לזוז, על אף שהאם לא תוכל להבחין בכך עדיין.
שבועות 9-12 - גדילה מהירה
בשלב זה העובר מתחיל לגדול במהרה. איברים שונים כמו הכבד, הכליות והמעיים מתחילים לצמוח. גם שרירים ועצמות מתפתחים והעובר מתחיל להציג תנועות מזעריות ובלתי רצוניות. הציפורניים ברגליים ובכפות הידיים מתחילות לצמוח גם כן. איברי המין נעשים ברורים יותר, אך טרם ניתן לקבוע בוודאות את מין התינוק.
שבועות 13-16 - התפתחות חושית
חושיו של העובר מתחילים להתפתח בתקופה זו. בלוטות הטעם מתפתחות והעובר יכול לבלוע חומרים מזינים חיוניים. החלק הפנימי של האוזניים מתפתח, כך שהעובר מתחיל לשמוע צלילים ואף להגיב לגירויים חיצוניים. העור נעשה פחות שקוף ושערות קטנות צומחות ומאפשרות שמירה על חום. העובר ממשיך לצמוח במהירות ותנועותיו נעשות ברורות יותר.

1 צפייה בגלריה
תינוק
תינוק
תינוק
(צילום: pexels)

שבועות 17-20 - טביעות אצבע
במהלך השבועות הללו האם עשויה להתחיל לחוש בתנועותיו של התינוק. עצמותיו של העובר מתחיל להתחזק. למרבה הפלא התינוק מתחיל לפתח טביעות אצבע ייחודיות לו בלבד. בסוף השבוע ה-20 העובר יהיה באורך של כ-25 סנטימטרים ומשקלו כשלוש מאות גרם.
שבועות 21-24 - השלמת ההתפתחות החושית
כאשר העובר מגיע לשבוע 21, הוא נעשה יותר ויותר בר-קיימא. חושיו ממשיכים להתפתח והוא יכול כעת לתפוש אור וצלילים. הריאות ממשיכות להתפתח. העובר עשוי אף לחוות רגעי שינה וערות ותנועותיו נעשות יותר מובחנות.
שבועות 25-28 - התפתחות מהירה של המוח
במהלך השבועות הללו המוח של התינוק מתפתח בצורה משמעותית. מערכת העצבים מתפתחת עוד גם כן. העיניים נפתחות ונסגרות והתינוק יכול להבחין בין אור לחושך. הריאות מתחילות להתכונן לנשימה הראשונה אל מחוץ לרחם.
שבועות 29-32 - מערכת החיסון
במהלך השבועות האלה חושיו של העובר נעשים חדים יותר. מערכת החיסון של העובר מתחזקת בזכות נוגדנים מגופה של האם, כך שהתינוק יכול להתגונן מפני זיהומים. העצמות ממשיכות להתחזק כדי לאפשר מעבר חלק בתעלת הלידה.
שבועות 33-36 - עלייה במשקל והכנות אחרונות
כעת משקלו של התינוק עולה משמעותית ושכבות עור מתחילות להירקם מתחת לפני העור. תנועותיו של התינוק נעשות איטיות יותר בשל מקום מוגבל. העובר מתחיל למקם את עצמו עם הראש כלפי מטה לקראת הלידה. אם יש לך בן, שבוע 34 הוא הזמן בו האשכים מגיעים לשק האשכים.
שבועות 37-40 - מוכנות ללידה
בשבועות האחרונים של ההיריון העובר מוכן ללידה. איבריו של התינוק מפותחים לגמרי ומתפקדים, כהכנה לחיים אל מחוץ לרחם. בשלב הזה התינוק מחכה בשקיקה להגיח אל העולם ולחיים חדשים.

מוגש מטעם: האגיס