מהן הזכויות הבסיסיות של עובד כאשר הוא מפוטר?
כאשר עובד או עובדת מפוטרים המעסיק שלהם צריך לפעול על פי כללים שקבע החוק. אחד הכללים הראשונים הוא שיש לתת לעובדים הזדמנות לומר את אשר על לבם במסגרת שימוע, את הזימון לאותו שימוע הם צריכים לקבל בכתב. באותו שימוע הם יכולים להיות מיוצגים על ידי עורכי דין, ולעיתים ישנם גם פיטורים בהסכמה.
1 צפייה בגלריה
מי זכאי לקבל פיצויי פיטורים?
מי זכאי לקבל פיצויי פיטורים?
מי זכאי לקבל פיצויי פיטורים?
(צילום: freepik)
מי זכאי לקבל פיצויי פיטורים?
אחד הנושאים שמעסיקים את העובדים המפוטרים הוא פיצויי פיטורין שכן מדובר על סכומים משמעותיים המחושבים כמשכורת על כל שנת עבודה. כאשר מדובר על שנות עבודה רבות הסכום המשמעותי יכול להוות עוגן לביצוע שינויים בקריירה, הוא יכול לשמש ללימודים בתקופת מעבר, הוא יכול להוות תמיכה כלכלית לתקופה של חוסר עבודה או חתימה על אבטלה ועוד.
מי זכאי לקבל פיצויי פיטורין? מי שעבד יותר משנה אחת רצופה אצל המעסיק, מי שפוטר קצת לפני שהשנה הזו מסתיימת כדי להימנע מתשלום פיצויים, מי שהעבודה שלו הופסקה בגלל שביתה, השבתה, חופשה שנתית, שירות צבאי, תאונה, מחלה או ימי אבל. גם עובדי תאגיד שפורק זכאים לפיצויי פיטורים, גם עובדים שנאלצו להפסיק את עבודתם בגלל מצב בריאותי לקוי שלהם או של בן משפחתם, נשים שהתפטרו תשעה חודשים לאחר הלידה כדי לטפל בתינוק, כשנעשה מעבר מגורים בין עיר ליישוב חקלאי, כשעובד או עובדת עוברים למקום מגורים אחר בגלל בן הזוג, כאשר עובדת צריכה להתפטר כי היא עובדת למקלט נשים מוכות, כשישנה הרעת תנאים בעבודה ועוד.
אילו נושאים צריכים להיבדק בתלוש המשכורת?
כאשר מבצעים בדיקת תלושי שכר קודם כל בודקים את הנושאים הברורים מאליהם. יש לוודא שהשם כתוב כראוי, שכל הילדים כתובים על פי הגילאים שלהם היטב ושכל זכויות עובדים הסוציאליות שסוכם עליהם בחוזה העבודה מיושמים. יש לבחון את ההפרשות לפנסיה, את רכיבי השכר השונים ולבחון מה מאותם רכיבים ירכיב בסופו של דבר את סכום הפיצויים שניתנים, ויש לבחון את ימי המחלה, את ימי החופש ואת הפדיון שלהם.
לסיכום, כאשר בוחנים לעומק את תלושי השכר לאחר פיטורים, אמורה להתקבל תמונה שמגדירה בדיוק מהם התנאים של הפיטורים, מהם הפיצויים שמגיעים לעובד המפוטר והאם ישנן טעויות שיש לתקן ולקבל עליהן פיצוי גם כן בתלוש השכר.
מוגש מטעם: זכות לעובד