משמעות הדבר היא שמעלים על הכתב, במסמך קצר בהרבה מהחוזה המלא והמפורט בעניין העסקה, את עיקרי הדברים שנסגרו בין הצדדים על מנת שאף אחד מהם לא יוכל לסגת מהעמדה שבה הוא נקט לכשיהיה צורך בחתימות על החוזים הרשמיים.
מבחינה משפטית, זכרון דברים מהווה עוגן בתוך תהליך רכישת או מכירת נכס, אשר מביע ומסכם את ההסכמות אליהם הגיעו מבצעי העסקה ועם זאת מביע את נכונותם להמשיך ולהתקדם לאחריו לחתימת חוזה רשמי אשר יתייחס לעסקה ולמגוון תנאיה בצורה פרטנית.
במקרים רבים, הסכמי זכרון דברים נערכים בין אנשים אשר אינם מצויידים בהשכלה משפטית, עובדה זו מהווה ומכילה בתוכה הרבה מהסיכונים הכרוכים בזכרון דברים.
1 צפייה בגלריה
עו"ד אמיר שטיינהרץ
עו"ד אמיר שטיינהרץ
עו"ד אמיר שטיינהרץ
(צילום: עו"ד אמיר שטיינהרץ)
הסיכונים
כפי שכבר צוין לפני כן, בהרבה מהמקרים אנשים ממהרים לנסח ולחתום על זכרון דברים (אפילו בכתב יד!) ללא התייעצות עם עורך דין המתמחה במקרקעין או כל גורם משפטי כזה או אחר. במצבים מסוג זה, הדברים אשר סוכמו בין מבצעי העסקה נרשמים בצורה שלעיתים קרובות עשויה להשתמע לשתי פנים ולקבל פרשנויות שונות.
כלומר, לעסקה מורכבת כמו בעולם הנדל"ן יש הרבה פרטים שונים, ולכל הסכמה שאליה הגיעו הצדדים יש לא מעט תת-סעיפים אשר עשויים לשנות את התמונה כולה.
אם למשל נחתם זכרון דברים בעניין חוזה שכירות שמתהווה, והשוכר או המשכיר לחילופין לא הבחינו בכך שחסר אזכור לתשלומי החשבונות ומועדיהם, הדבר עלול להוות מקל בגלגלים בהגיעכם לחתימת החוזה הרשמי. בעיה זו תופסת נפח גדול בהרבה כשמדובר בעסקאות מכירה ורכישה מכיוון שבאופן טבעי בעסקאות אלה ישנם פרטים רבים יותר שאליהם יש להתייחס בצורה ברורה ובהירה משפטית בכל הסכם חתום שעולה על הכתב.
ההשלכות
אם חלילה חתמם על זכרון דברים שבגופו ישנם לא מעט סימני שאלה וסעיפים אשר ניתן לפרשם בדרכים שונות, חשוב להבין שתפקידו של עו"ד בתהליך רכישת דירה בעסקאות מקרקעין חיונית לשני הצדדים (גם לקונה וגם למוכר), מרבית האנשים מקלים ראש ולא מתייעצים עם גורם משפטי על מנת "לחסוך" אך ההשלכות עשויות להיות כבדות הן מבחינה משפטית-כלכלית והן בעוגמת נפש בהמשך.
בנוסף, בעסקאות גדולות אשר בעניינן יש לבצע לא מעט בדיקות מקדמיות, אם בעל האחריות לביצוע הבדיקות השונות לא עשה זו בצורה מספיק יסודית או לחילופין לא התנה בזכרון הדברים את מימוש העסקה בתוצאות בדיקות שטרם התקבלו, החובה המשפטית עדיין חלה עליו.
במקרה בו נתגלו פרטים במעמד החוזה הרשמי שלא צוינו או דוברו במעמד חתימת זכרון הדברים, אשר גורמים לכם לרצות לסגת מהעסקה אתם בהחלט עלולים להיות חשופים לתביעה משפטית.
לפיכך, אם אחד מהצדדים מבקש לבטל את העסקה אף על פי זכרון הדברים שנחתם, והצד השני מסרב, מעצם היותו חוזה לכל דבר – ההכרעה בעניין עוברת לבית המשפט. במסגרת הדיונים, השופטים ייבחנו את זכרון הדברים וכעת מסמך זה יעמוד לפרשנויות משפטיות של נציגות התביעה ושל נציגות ההגנה.
בית המשפט ינסה לנתח את החוזה שנחתם לפי רצון הצדדים באופן שמתחשב במעמד החתימה. בפועל, כאשר אחד מהצדדים מפר את הסכם זכרון הדברים והעניין מגיע לבית משפט – אין בידיו אלא להכריע ולדרוש את פיצויו של הצד הנפגע. אגב, היו גם מקרים בעבר ששולמו פיצויים בגין הפרת הסכם שאף לא נחתם לכן יש לגשת לעניין החתימות בכובד ראש ובמלוא הרצינות.
Better Safe Than Sorry
שוק הנדל"ן בישראל אכן הפך להיות תחרותי ומהיר בהתאם, עובדה זו עשויה לפגוע בעיקר ברוכשים שאינם מנוסים כאשר הם מוציאים דירה שאהבו וממהרים לחתום עם בעליה זכרון דברים על מנת שהזכות לקנייתה תישמר עבורם.
לסיכום, זכרון דברים הוא בהחלט חוזה מחייב ולכן לפני שחותמים מומלץ להיעזר בעורך דין מכדי להימנע מסיכונים מיותרים, לקבל את התמונה המלאה ולדייק בכל הפרטים (העיקריים וגם אלה שפחות).