כיצד ניתן לפעול בנושא זה ברמת הצרכן והמדינה? שאלנו את יזם האנרגיה, שלמה יעקובסון, וחזרנו עם תשובות
פאנל האקלים הבינלאומי (IPCC) פרסם דוח מקיף במיוחד בנושא הפעולות הנדרשות לצמצום נזקי האקלים- והוא אינו אופטימי, בלשון המעטה. הדו"ח בודק את כמות גזי החממה שנפלטו אל העולם עד שנת 2019, ומסיק מסקנות בנוגע למקורות ולדרכי הטיפול בהם.
מסתבר כי למרות שיש בידינו יותר כלים מאי פעם לבלום את פליטות הפחמן, הדרך לעצירת ההתחממות היא עוד ארוכה. על מנת כדי להבין את המשבר לעומקו, הזמנו לשיחה את שלמה אלון יעקובסון, יזם בתחום האנרגיה שייסד אפליקציית "Get Fuel", המספקת שירותי תדלוק מיידיים באפליקציה ייעודית. על פי הדוח החדש של האו"ם, תחום האנרגיה דורש פעולות נחרצות.
"שינויי האקלים הם תוצאה של התנהלות לא נכונה באורח החיים שלנו ובדפוסי הצריכה והייצור", הוא אומר. "כל מי שעוסק באנרגיה ובדלקים חייב לראות איך הוא יכול להתגייס לנושא, אפילו בפעולות קטנות, לפני שיהיה מאוחר מדי".
משמעות הדו"ח השנתי של פאנל האקלים הבינלאומי בעידן של ספקנות אקלים, פייק ניוז ונפיצות התוכן ברשתות החברתיות, המטרה העיקרית של הדוח היא להביא תימוכין מדעיים לעובדה כי משבר האקלים אכן מתחולל והוא הרסני. על פי הממצאים, בשנת 2019 נפלטו גזי חממה בהיקף השקול לכ-60 מיליארד טונות, שהם שיא היסטורי מבחינת כמות גזי החממה באטמוספירה
מחברי הדוח השנתי של פאנל האקלים לא רק מדווחים, אלא גם מפרטים את הדרכים הרבות אותן ממשלות, בעלי עסקים, יזמים ו"אזרחים פשוטים" יכולים לאמץ על מנת לגרום לשינויים הדרושים. על פי הדוח, קיימת דחיפות לביצוע שינויים בתחום האנרגיה, ויש לחדול כמה שיותר מהר משימוש בדלקים פוסיליים כמו נפט, פחם וגז טבעי. "יש מדינות שמחויבות למאבק בהתחממות הגלובלית, ויש מדינות, כמו ישראל, שרק הגבירו את צריכת הדלק הפוסילי שלהן", אומר שלמה יעקובסון.
כיצד תשפיע ההתחממות הגלובלית על החיים שלנו בכדור הארץ? שלמה יעקובסון: "העלייה בגזי החממה בעולם יכולה לגרום למפגעי אקלים רבים, שיובילו להשפעות שיקשו עלינו להתנהל בחיי היום יום. למשל, הפחתת יבול בשל החום ובצורת. כמו כן, החום הגדול של חודשי הקיץ יקשה עלינו להתהלך בחופשיות ברחוב, ויקשה במיוחד על עובדי החקלאות והפועלים שעובדים בחוץ ומכאן יפגע בפרנסה שלהם. יהיו יותר מקרי מוות הקשורים לחום קיצוני. וזה עוד רק על קצה המזלג - לא התחלתי עוד לדבר על המחלות הרבות שמתעוררות בעקבות עליית הטמפרטורות כמו כולרה, קדחת דנגי וזיהומים במערכת העיכול".
2 צפייה בגלריה
בעיית האקלים עלולה לפגוע קשות ביכולת של החקלאים לעבוד בחוץ ומכאן בפרנסה שלהם.
בעיית האקלים עלולה לפגוע קשות ביכולת של החקלאים לעבוד בחוץ ומכאן בפרנסה שלהם.
בעיית האקלים עלולה לפגוע קשות ביכולת של החקלאים לעבוד בחוץ ומכאן בפרנסה שלהם.
(צילום: יח"צ )
לשנות את השיטה - ולהתמקד בספקים כפי שכבר ציינו, ה"תרומה" של הדלקים הפוסיליים (נפט, פחם וגז טבעי) למשבר האקלים היא החמורה ביותר. הפעולות של התעשייה הזו מודגשות לאורך 3,000 עמודי דו"ח פאנל האקלים. "הבעיה הגדולה בתעשיית האנרגיה היא שהטייקונים וחברות הענק פועלים נגד בלימת המשבר", מציין שלמה אלון יעקובסון.
אחד הפתרונות, לטענת יעקובסון, הוא להתחיל לבזר את כוחם של אילי ההון ומדינות עתירות נפט. אחת הדרכים לעשות את זה היא מציאת דרכים אלטרנטיביות לאספקת דלק. "את הטייקונים ואת מדינות המפרץ אף אחד לא יעצור, אבל מה אם הדלק הפוסילי עצמו יסופק ע"י יזמים אחראיים בעלי מודעות סביבתית, שבמקביל יפעלו למציאת פתרונות ברי קיימא לאנרגיה? אכיפת רגולציה פנים-מדינתית על מספר עסקים קטנים היא אפשרות ריאלית, בעוד אכיפת חוקים בינלאומיים על ארגונים ומדינות בעלות כוח בלתי מוגבל היא קשה מאוד. צריך לשנות את השיטה ולהתמקד בספקים, לעודד אותם לפעול למען איכות הסביבה עם בונוסים ומענקים למצטיינים. כל יזם בתחום האנרגיה יודע שהעתיד נמצא גם באנרגיה המופקת על ידי חשמל ומימן, וכולנו "פוזלים" לשם, רק צריך עידוד מהמדינה".
2 צפייה בגלריה
שלמה אלון יעקובסון על רקע משאית התדלוק של אפליקציית GetFuel. "אנשי עסקים, מדינות ואזרחים צריכים לשתף פעולה"
שלמה אלון יעקובסון על רקע משאית התדלוק של אפליקציית GetFuel. "אנשי עסקים, מדינות ואזרחים צריכים לשתף פעולה"
שלמה אלון יעקובסון על רקע משאית התדלוק של אפליקציית GetFuel. "אנשי עסקים, מדינות ואזרחים צריכים לשתף פעולה"
(צילום: יח"צ )
שמירה על כדור הארץ - רק בעזרת עבודת צוות מסקנה נוספת מפתיעה של הדו"ח היא העובדה שלנו, בתור אזרחים, יש מה לעשות בנוגע למצב. אמנם התעשיות הן המזהמות העיקריות, אבל הייצור והפעולות שלהן נובעות באופן ישיר מביקוש הצרכני. אם נשנה את ההתנהגות שלנו בתור צרכנים, נוכל להשפיע על התנהלות התעשיות הגדולות.
אילו הרגלים צרכניים אני צריכה לשנות על מנת להשפיע על כדור הארץ לטובה? שלמה אלון יעקובסון: "צמצום צריכת הבשר והמזון מן החי תפחית את הביקוש לבשר, ומכאן את פליטות גז המתאן הקשורות לתעשייה זו. כמו כן, רכישת פריטי יד שניה או פריטי יוקרה מועטים יכולה להפחית את הנזקים של תעשיית האופנה. חשוב להיות מודעים. ברוב הערים בישראל יש פחי מיחזור יעודיים. תספרו לכל מי שצריך על מסקנות הדו"ח של פאנל האקלים. אל תפחדו להישמע נודניקים - זה העתיד של הילדים שלכם. חשוב להגביר את המודעות".
התמודדות עם משבר האקלים, אם כן, קשורה לכולנו: מדינות, אזרחים והמגזרים העסקיים והציבורים. לא מדובר כאן בלמחזר בקבוקים או להטיל סנקציות בלבד, אלא בשמירה על עבודה משותפת, הגינות וצדק בין כל הסקטורים בחברה. רק היא תעזור לנו לשמור - ולתקן את הנזק - בכדור שלנו.