והרי התחזית: חום כבד או גל קור קיצוני מגדילים באופן משמעותי את האפשרות לפתח רעלת הריון. מחקר חדש שבוצע בבית החולים 'סורוקה' על פני עשור בחן את הקשר בין שינויים במזג האוויר לרעלת הריון.
המחקר הוא חלק מפרויקט רחב הבודק את הקשר בין זיהום האוויר ועומסי החום על תוצאות ההריון. תוצאות המחקר, שבוצע על ידי החטיבה למיילדות וגינקולוגיה והמרכז למחקרים קליניים ב'סורוקה' בשיתוף עם המחלקה לגאוגרפיה באוניברסיטת בן גוריון, היו משמעותיות – מזג אוויר קיצוני, חום כבד או גל קור קיצוני, מגדילים באופן משמעותי את הסיכוי לפתח רעלת הריון.
1 צפייה בגלריה
(הריון | צילום אילוסטרציה: Pixabay)
רעלת הריון הינה סיבוך הריוני חמור הכרוך בסיבוכים קשים לאם ולעובר. נשים בהריון עלולות לסבול ממנה החל מהשבוע ה0- 20 להריון והיא מתאפיינת ביתר לחץ דם ועלולה לסכן את האם והעובר.
במחקר נכללו 31,101 נשים, תושבות אזור הנגב, שעברו 64,566 לידות במהלך השנים 2004-2013. במהלך תקופת המחקר פיתחו 7 אחוזים מהנשים שהשתתפו במחקר רעל הריון בלפחות באחת מהלידות. ממצאי המחקר מצביעים על כך, שנשים אשר מרבית תקופת הריונן היתה במהלך החודשים החמים של האביב והקיץ היו בסיכון מוגבר לפתח רעלת הריון.
"גילינו", ציין פרופ' עופר ארז, מנהל מחלקת יולדות ד' ב'סורוקה', שהיה אחראי על המחקר, "כי חשיפה לעומסי חום גבוהים או לחילופין טמפרטורות נמוכות מאד בטרימסטר הראשון והשלישי קשורים לסיכון מוגבר באופן ניכר להתפתחות רעלת הריון. חשיפה לעומסי חום כבדים במהלך השליש הראשון להריון כרוכה גם בעלייה בסיכון לרעלת הריון מוקדמת המתפתחת לפני השבוע ה- 34 והינה מחלה קשה וחמורה יותר מזו המופיעה מאוחר יותר בהריון, בשל הסיכון המוגבר לסיבוכי פגות ושיתוק מוחין בילוד ותחלואה אימהית קשה".
לדברי פרופ' ארז, "אנו משערים שההסבר לממצאים הינו שחשיפה לעומס חום כבד או לחילופין לטמפרטורות נמוכות מאד, מעמיסה על האישה ההרה ומאלצת אותה להשקיע משאבים גדולים יותר בוויסות חום גופה ובכך היא מגבירה את הדרישות המטבוליות במהלך ההריון. מצב זה פוגע ביכולת האישה ההרה להקצות את המשאבים הנדרשים לעובר, ותהליך זה במידה ואינו מווסת מוביל בסופו של דבר להתפתחות רעלת הריון".