1 צפייה בגלריה
טיפול בסרטן השד. אילוסטרציה: shutterstock
טיפול בסרטן השד. אילוסטרציה: shutterstock
טיפול בסרטן השד. אילוסטרציה: shutterstock
מחיר הבדיקה: תושבת איזור השפלה תובעת מיליונים מ'מכבי שירותי בריאות' בטענה כי לא הופנתה לבדיקת סקר בגיל 50, וכעבור ארבע שנים התגלה בגופה סרטן שד סופני.
על פי התביעה, רופא הנשים של האישה (כיום בת 55), לא שלח אותה לבדיקת סקר לגילוי סרטן השד והשחלות בהגיעה לגיל 50, וכעבור כארבע שנים היא הופנתה לראשונה על ידי רופא המשפחה לביצוע בדיקות ממוגרפיה ואולטרסאונד, ואז אובחן בגופה סרטן שד גרורתי בשלב מתקדם מאוד, שהתפשט לבלוטות הלימפה והעצמות.
ד"ר דוד אדלמן, מומחה לרפואה פנימית ולאונקולוגיה מ'פורום רופאים', שהחווה את דעתו על המקרה מטעם התביעה, קבע שאילו האישה היתה נשלחת לבדיקת הסקר על פי הנחיות משרד הבריאות, כארבע שנים קודם לכן, קרוב לוודאי שהסרטן היה מתגלה בשלב ראשוני, בו סיכויי החלמתה היו כמעט מוחלטים.
לדברי באי כוחה של התובעת, עורכי הדין דוד פייל וגלית מושקה־פרדל, בשל איחור באבחון המחלה, נאלצה האישה לעבור טיפולים ביולוגיים, כימותרפיה והקרנות, וכן מספר ניתוחים להסרת נגעים מגופה, וכתוצאה מכך חוותה סבל קשה מאוד, שהיה יכול להימנע אילו הצוות הרפואי בקופת החולים היה פועל על פי הנחיות משרד הבריאות.
בימים אלה הוגשה התביעה בשם האישה בדרישה לפצותה בסכום המקסימלי שבסמכות בית המשפט לקבוע (2.5 מיליון שקלים).
לתביעה צורפה חוות דעתו של ד"ר אדלמן, שבה ציין כי לפי חוזר מנכ"ל משרד הבריאות, יש לבצע בדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים, החל מגיל 50 ועד לגיל 74, לנשים בעלות סיכון רגיל לסרטן השד.
לדברי ד"ר אדלמן, לו הגידול היה מתגלה מוקדם, הטיפול המקובל היה ניתוח כריתה של הממצא וטיפול בקרינה, או לחלופין כריתת שד מלאה. לאחר הטיפול הניתוחי וההקרנות, האישה היתה חוזרת לשגרת חייה. בשל האיחור באבחון, נאלצה התובעת לקבל נוסף על הטיפול ההורמונלי גם טיפול ביולוגי, עם כל תופעות הלוואי הקשות שלו, ולא ניתן היה לבצע ניתוח לכריתת הגידול.
מקופת חולים 'מכבי' נמסר בתגובה: "כתב התביעה אינו מדויק כלל. כך למשל, בניגוד לנטען המטופלת הונחתה לבצע בדיקות ולא ביצעה אותן. מכבי תמסור את התייחסותה המלאה בבית המשפט".